Snajper - specjalizacje w The Division 2 The Division 2 poradnik, wskazówki
Ostatnia aktualizacja: 28 marca 2019
Snajper (Sharpshooter) to ostatnia z trzech dostępnych w dniu premiery specjalizacji w Tom Clancy's The Division 2. Jak nietrudno się domyślić, specjalizacja ta stworzona jest dla graczy preferujących zadawanie obrażeń z olbrzymich dystansów i poświęcających odporność (Pancerz, Zdrowie) postaci na koszt jak najwyższych obrażeń. W tym rozdziale poznasz wszystkie informacje dotyczące tej specjalizacji - uzbrojenie, cechy szczególne i zdolności pasywne, a także przydatne porady.
Uzbrojenie
Unikalnym uzbrojeniem dla Snajpera jest, oczywiście, karabin snajperski TAC-05 C. Jest to znacznie mocniejsza wersja normalnych snajperek, skuteczna na olbrzymich dystansach. Broń ta zadaje najwyższe obrażenia na pojedynczy cel z całej gry - trafienie w głowę jest w stanie wyeliminować większość wrogów jednym trafieniem, nawet na wyższych poziomach trudności. Co ciekawe, strzał w nieopancerzonego wroga powoduje, iż pocisk go przebija i może trafić wroga znajdującego się za nim, raniąc ich obu. Dodatkowo, trafienie we wroga powoduje wytworzenie małej fali uderzeniowej, która zadaje, niestety, dość symboliczne obrażenia przeciwnikom znajdującym się bezpośrednio przy trafionym celu.
Jak każda broń charakterystyczna, TAC-05 C również nie jest pozbawiony wad. Największą bolączką broni jest fakt, iż - mimo absurdalnie wielkich obrażeń - może ona ranić tylko pojedyncze cele (nie licząc wrogów trafionych po penetracji innego celu). Co więcej, strzela ona stosunkowo wolno, przez co każdy chybiony pocisk jest dość mocno odczuwalny. Największym problemem tej broni jest jednak konieczność posiadania celownika x12 - celownik ten pozwala strzelać celnie na duże dystanse, jednak w bezpośrednim starciu (gdy wróg jest bliżej niż 10 metrów) sprawia, iż broń staje się bezużyteczna, gdyż nie sposób wycelować w przeciwnika. Celownika nie da się z broni ściągnąć, bądź wymienić.
Na wyposażeniu Snajpera są także unikalne granaty błyskowe - nie zadają one obrażeń, jednak nakładają na wszystkie cele na dużym obszarze efekt oślepienia, co wyłącza je na kilka sekund z walki. Jest to prawdopodobnie najlepsze narzędzie kontroli tłumu w całej grze - granat błyskowy wrzucony do ciasnego tunelu czy małego pomieszczenia obejmie zasięgiem wszystkich znajdujących się tam wrogów. Świetnie sprawdza się także do obrony pozycji przed szarżującymi wrogami. Z tego też powodu należy zawsze korzystać z tego oręża.
Zdolności pasywne i cechy
Snajper ma dostęp do drzewka umiejętności, na którym znaleźć można łącznie 19 pozycji do odblokowania. Wszystkie dostępne zdolności opisane zostały w poniższej tabeli.
Nazwa | Koszt odblokowania + wymagania | Efekt |
Prosto między oczy | 5 punktów | Zwiększa obrażenia zadawane przy trafieniach w głowę o 5%. Zdolność posiada 5 poziomów. |
Zwinne palce | 3 punkty, wymagana zdolność Prosty między oczy - poziom 1 | Zwiększa prędkość przeładowania broni o 10%. Świetnie sprawdza się podczas przeładowywania karabinów snajperskich o długim czasie przeładowania i zmniejsza negatywny wpływ magazynków. |
Głęboki oddech | 3 punkty, wymagana zdolność Zwinne palce - poziom 1 | Zwiększa o 10% stabilność broni, zmniejszając ich odrzut. Zdolność posiada 3 poziomy. |
Dodatkowe Wzmocnienie Pancerza Parametr-X | 3 punkty, wymagana zdolność Prosty między oczy - poziom 1 | Wzmocnienia pancerza (Armor Kit) mają o 50% mniejszą wydajność w przywracaniu pancerza, jednak usuwają negatywne efekty statusu i zwiększają odporność postaci na krwawienie, zatrucie i podpalenie na 20 sekund. |
Taktyk | 5 punktów | Odblokowuje unikalny dla Snajpera wariant zdolności Dron. Taktyk prowadzi zwiad i oznacza wrogie cele, pokazując je na ekranie gracza i wszystkich w drużynie. |
Bateria grafenowa | 3 punkty, wymagana zdolność Taktyk | Wydłuża czas działania zdolności Dron. |
Szkielet z włókna węglowego | 3 punkty, wymagana zdolność Taktyk | Skraca czas odnowienia zdolności Dron. |
Mundur Snajpera | Domyślnie odblokowane | Odblokowuje unikalny strój Snajpera. |
Taktyczne łącze Snajpera | 10 punktów | Sprawia, iż wszyscy członkowie grupy, którzy są bliżej wrogów niż Twoja postać, otrzymują premię +10% do obrażeń zadawanych przy trafieniach w głowę. |
Mój dom to moja twierdza | 5 punktów, wymagana zdolność Taktyczne łącze Snajpera | Zwiększa pancerz postaci podczas przebywania za osłoną. |
Kluczowa ochrona | 5 punktów, wymagana zdolność Taktyczne łącze Snajpera | Zmniejsza o 20% szansę na otrzymanie trafienia krytycznego od innego gracza w trakcie rozgrywki w trybie Konfliktu. |
Pocisk po pocisku | 5 punktów, wymagana zdolność Taktyczne łącze Snajpera | Po 20 sekundach spędzonych za osłoną sprawia, iż postać co 10 sekund generować będzie po 5 sztuk amunicji do karabinów snajperskich i 5 sztuk amunicji do karabinków. |
Snajperski 93R | 10 punktów | Odblokowuje unikalny model pistoletu, strzelający seriami po trzy pociski. |
To jest mój karabin | 5 punktów | Zwiększa o 5% obrażenia zadawane przez karabiny (Rifle). Zdolność posiada 3 poziomy. |
Celownik cyfrowy | 5 punktów, wymagana zdolność To jest mój karabin - poziom 1 | Odblokowuje unikalne urządzenie celownicze do długich szyn górnych. |
Zdobywanie amunicji kalibru .50 | Domyślnie odblokowana | Wrogowie zabici strzałem w głowę mają szansę na upuszczenie amunicji do broni charakterystycznej snajpera (TAC-50 C). |
Zaopatrzenie grupy w amunicję do broni charakterystycznych | 5 punktów | Zabójstwa wykonane za pomocą broni charakterystycznej (granatnik Niszczyciela, kusza Surwiwalisty, karabin snajperski Snajpera) dają szansę na otrzymanie amunicji do broni charakterystycznej wszystkim członkom grupy. |
Obrażenia od broni charakterystycznej | 10 punktów | Broń charakterystyczna zadaje +25% obrażeń. Zdolność posiada 3 poziomy. |
Granat błyskowy | 3 punkty | Odblokowuje granat błyskowy, który oślepia cele na dużym obszarze. |
Zdolności warte uwagi
Na szczególną uwagę zasługują tutaj następujące zdolności:
- Prosto między oczy - zdolność zwiększa obrażenia zadawane trafieniami w głowę, co podczas gry snajperem jest kluczowe.
- Zwinne palce - idealna zdolność dla postaci korzystającej z broni snajperskiej, która, w większości przypadków, posiada bardzo długi czas przeładowania.
- Głęboki oddech - zdolność świetnie sprawdza się podczas korzystania z karabinków (Rifle), pozwalając na oddawanie strzałów jeden po drugim bez utraty celności.
- Dodatkowe Wzmocnienie Pancerza Parametr-X - jest to jedna ze zdolności must-have dla Snajpera. Zmniejsza, co prawda, o połowę efekt odnawiania pancerza, jednak pozwala ściągnąć z postaci efekty ograniczające kontrolę, co jest kluczowe podczas rozgrywki tą specjalizacją - wrogowie często rzucać będą Ci pod nogi rozmaite granaty ze specjalnymi, ograniczającymi efektami.
- Mój dom to moja twierdza i Pocisk po pocisku - obie zdolności aktywują się podczas przebywania za osłoną, co Snajper robił będzie cały czas. Pierwsza pozwala zyskać dodatkowy pancerz - którego Snajperowi z pewnością będzie brakować - druga odnawiać amunicję do kluczowych dla tej specjalizacji broni.
- To jest mój karabin - jeśli korzystać będziesz z karabinków (Rifle), jest to zdolność bardzo ważna, gdyż niskim kosztem pozwala znacząco zwiększyć zadawane obrażenia.
- Taktyk - zdolność przydatna, gdyż pozwala wskazać pozycję wrogów, jednak z efektem (Skan) znacznie słabszym, niż ten w pierwszej części The Division, gdyż nie zwiększa zadawanych przeciwnikom obrażeń. Warto ją rozważyć, choć są znacznie bardziej wartościowe zdolności.
- Taktyczne łącze Snajpera - kolejna zdolność must-have, która praktycznie cały czas dawać będzie premię twoim sojusznikom, gdyż, jako Snajper, powinna dzielić cię możliwie wielka odległość do celu.
- Zaopatrzenie grupy w amunicję do broni charakterystycznych - kolejna zdolność, którą warto odblokować, gdyż pozwala członkom drużyny zyskać dodatkową broń do ich broni charakterystycznych.
- Obrażenia od broni klasycznej - kosztowne ulepszenie, jednak oferujące potężną premię do obrażeń zadawanych przez broń klasyczną. Warto się nim zainteresować, jednak dopiero po odblokowaniu pozostałych zdolności z tej listy.
Porady
Na koniec kilka porad dotyczących gry tą specjalizacją:
- Snajper świetnie sprawdza się w grze solowej. Olbrzymie obrażenia zadawane przez jego broń charakterystyczną pozwolą Ci wyeliminować kluczowych wrogów nawet jednym strzałem. Warto jednak rozpoczynać starcia z możliwie dużej odległości do celów, by wydłużyć czas dotarcia wroga do Twojej postaci. Podczas gry solowej warto zaopatrzyć się w zdolność Wieżyczka (Turret), która odciągnie wrogów.
- Snajper doskonale spisuje się w drużynie, jako postać zadająca obrażenia i eliminująca kluczowe cele (jak inni snajperzy czy inżynierowie). W drużynę snajper jest w stanie w pełni rozwinąć skrzydła - może skupić się na zadawaniu obrażeń, podczas gdy reszta drużyny odciągnie wrogów. Podczas gry drużynowej warto rozważyć korzystanie z ulepszenia Taktyk do zdolności Dron - znacząco ułatwi to rozgrywkę Tobie i pozostałym członkom drużyny.
- Snajper powinien skupić się na eliminacji kluczowych celów - wrogich snajperów, inżynierów i medyków, którzy w znaczący sposób uprzykrzyć mogą starcie, a którzy lubią trzymać się z dala od bezpośredniego zagrożenia.
- Grając Snajperem, ZAWSZE warto korzystać z granatów błyskowych. Granaty te pozwalają oślepić wrogów na olbrzymim obszarze, przez co są najskuteczniejszym narzędziem ograniczającym kontrolę w grze. Korzystając z nich, warto wyposażyć się w broń z talentem Eyeless, która pozwoli zadawać +20% obrażeń oślepionym wrogom.
- Pamiętaj, iż karabin TAC-50 C ma permanentnie zainstalowaną lunetę x12. Sprawia to, iż broń jest kompletnie bezużyteczna na dystansie bliższym, niż 10 metrów. Warto mieć pod ręką inną broń, gdy jakiś wróg za bardzo się do Ciebie zbliży.
- Snajper korzystać może ze wszystkich broni, warto jednak skupić się na karabinkach (Rifle) i karabinach snajperskich (Sniper Rifle). Specjalizacja ta pozwala zyskać dodatkowe obrażenia do tych broni, zwiększyć ich stabilność, skrócić czas przeładowania i zwiększyć obrażenia zadawane podczas trafienia w głowę.