Walka w The Banner Saga 3 The Banner Saga 3 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 22 sierpnia 2018
W niniejszym rozdziale znajdziesz najważniejsze informacje na temat staczania potyczek w grze The Banner Saga 3. Mechanika rozgrywania walk jest bardzo zbliżona do poprzednich odsłon serii. Przypominamy jej najważniejsze założenia oraz informujemy o ważnych nowościach związanych z przystępowaniem do bitew.
- Przygotowanie się do bitwy
- Poruszanie się po polu bitwy i kolejność ataków
- Siła woli
- Atakowanie przeciwników, odpieranie ataków sił wroga
- Bitwy, w których wrogowie atakują falami
- Róg i włócznia
Przygotowanie się do bitwy
Do większości bitew możesz się przygotować i zawsze warto korzystać z tej opcji. Wyjątkiem mogą być te potyczki, w których przeciwnikom np. uda się zaatakować karawanę z zaskoczenia.
Przygotowania obejmują trzy zasadnicze obszary. Po pierwsze musisz zastanowić się jakich bohaterów wybrać do kolejnej bitwy. Unikaj wybierania postaci o bardzo zbliżonych umiejętnościach. O wiele lepszym pomysłem jest zadbanie o zróżnicowany skład drużyny, w której powinny znaleźć się postacie specjalizujące w walce wręcz, w walce dystansowej i mogące wspierać towarzyszy unikalnymi umiejętnościami. W The Banner Saga 3 w skład drużyny mogą także wejść drążyciele (Dredge). Postacie te mogą być bardzo pomocne, przy czym warto przeznaczyć kilka bitew na dobre zapoznanie się z nimi i na potrenowanie korzystania z ich często dość unikalnych zdolności.
Po drugie jeszcze przed rozpoczęciem walk powinieneś rozważyć awansowanie członków drużyny na wyższe poziomy (rangi) i wyposażenie ich w lepsze artefakty - tematy te szerzej omówione zostały w rozdziale Rozwój postaci.
Po trzecie niezwykle istotne jest rozstawienie członków drużyny na placu boju. Nie jest tu możliwe zaprezentowanie jednej idealnej taktyki, gdyż dostępność pól do ustawiania bohaterów różni się w każdej kolejnej bitwie. Możesz np. otrzymać mniej pól lub mogą być porozrzucane po całej planszy. Generalnie staraj się ustawiać varlów oraz inne postacie ofensywne z przodu. Bohaterów walczących na dystans czy pełniących rolę wsparcia dla drużyny rozstawiaj natomiast z tyłu i zasłaniaj ich silniejszymi postaciami. Przy ustawianiu podwładnych warto też mieć na uwadze zasięg ich ataków. Przykładowo bohaterowie wyposażeni we włócznie nie muszą znajdować się blisko przeciwników, bo są oni w stanie zaatakować wrogów ze znacznie większej odległości.
Poruszanie się po polu bitwy i kolejność ataków
Ogólne założenia systemu walki pozostały w The Banner Saga 3 praktycznie niezmienione. Potyczki toczy się w systemie turowym i strony konfliktu wykonują swoje ruchy na zmianę. Oś czasu u dołu ekranu prezentuje kolejność wykonywania ruchów, dzięki czemu możesz łatwiej ustalić kiedy dany bohater będziesz mógł wkroczyć do akcji czy kiedy spodziewać się ataku określonego przeciwnika. System ten nie cechuje się jednak całkowitą "nietykalnością". Unikalne umiejętności niektórych bohaterów lub wrogów pozwalają ingerować w oś czasu. Ponadto po tym jak na placu boju pozostanie już tylko dwóch przeciwników załącza się specjalny tryb, w którym nie muszą oni długo czekać na swoją kolej.
Inna ważna informacja związana z kolejką ruchów dotyczy tego, że na osi czasu może pojawić się informacja o terminie przybycia posiłków. Jeśli pozwolisz żeby upłynęła określona liczba tur to do walk mogą dołaczyć nowi wrogowie. W tego typu starciach powinieneś grać bardziej ofensywnie i starać się wyeliminować wszystkich przeciwników zanim licznik tur spadnie do zera.
Tak samo jak w poprzednich częściach Banner Sagi bohaterów możesz przesuwać po polach znajdujących się w ich domyślnym zasięgu (niebieskie) lub przeznaczać punkty siły woli na zwiększenie zasięgu ich ruchów (żółte). Na poświęcanie woli decyduj się tylko jeśli naprawdę zależy ci jak najszybszym dopadnięciu jakiegoś przeciwnika w danej turze.
Podczas poruszania się po polu bitwy musisz też mieć na uwadze przeszkody terenowe oraz pułapki. Przeszkody zawsze można niszczyć, przy czym jest to traktowane jako akcja i po pozbyciu się przeszkody bohater nie może już wykonać żadnych innych czynności w swojej turze. Przeszkody można też jednak omijać lub traktować je jako barierę utrudniającą wrogom dotarcie do danego członka drużyny, np. do słabego łucznika. Pułapki różnią się w zależności od bitwy i może to być np. ogień. Po najechaniu kursorem na pole z pułapką możesz uzyskać więcej informacji o niej. Omijaj niebezpieczne pola żeby nie osłabiać niepotrzebnie bohaterów. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że pokonywani Spaczeni mogą pozostawiać po sobie prochy i one również traktowane są jako pułapka - kontakt z nimi odbiera bohaterowi 1 punkt woli. Je również warto jest za wszelką cenę omijać.
Siła woli
Siła woli jest tak samo ważnym parametrem w The Banner Saga 3 jak w dwóch poprzednich odsłonach serii. Jej bazowa wartość jest odzwierciedleniem statystyk głównego bohatera, przy czym możesz otrzymywać dodatkowe punkty dzięki:
- Wysokiemu morale - Morale na dobrym poziomie oznacza 1 dodatkowy punkt do rozdysponowania, morale na bardzo dobrym poziomie to 2 dodatkowe punkty
- Korzystaniu z rogu - Jest on dostępny tylko dla karawany, którą dowodzi Rook lub Alette.
- Korzystaniu z określonych umiejętności czy artefaktów - W ich opisach możesz szukać informacji czy regeneracja siły woli jest dostępna i jakie warunki musisz spełnić żeby stało się to możliwe.
Siła woli ma trzy główne zastosowania:
- Wydłużanie zasięgu ruchu bohaterów - Dzięki wydawaniu siły woli możesz wkraczać na pola oznaczone kolorym żółtym. Zużywaj wolę jeśli pragniesz jak najszybciej zbliżyć się do jakiegoś przeciwnika.
- Zwiększanie siły ataków bohaterów - Możesz wydawać siłę woli na zapełnianie gwiazdek przy planowaniu ataku wymierzonego w pasek zdrowia lub pancerza przeciwnika. Punkty siły woli najlepiej jest wydawać wtedy gdy do pokonania przeciwnika brakuje ci 1-2 punktów obrażeń. Nie staraj się wzmacniać każdego ataku, bo w dalszej fazie bitwy może zabraknąć ci punktów na ważne akcje (np. na szybsze dobicie wroga).
- Korzystanie z unikalnych umiejętności bohaterów - Także i w tym przypadku nie staraj się w każdej turze uaktywniać specjalnych zdolności. Polegaj na nich wtedy gdy staną się najbardziej przydatne.
Atakowanie przeciwników, odpieranie ataków sił wroga
System zadawania i otrzymywania obrażeń jest kolejnym, który w The Banner Saga 3 nie doczekał się żadnych znaczących zmian. Poniżej przypominamy najważniejsze informacje na jego temat:
- Rozwijanie parametru Siły zwiększa nie tylko zadawane obrażenia, ale również przydziela dodatkowe punkty zdrowia. Pamiętaj, że jeśli Twój bohater straci część punktów siły to sam będzie zadawał mniejsze obrażenia. Zależność ta niekoniecznie dotyczy specjalnych umiejętności, które mogą mieć odgórnie "narzuconą" wartość ataku i nawet mocno osłabiony bohater może wtedy wyprowadzić silny atak.
- Równie ważny jest parametr Pancerza, który pozwala wytworzyć dodatkowy "bufor" chroniący bohatera przed bezpośrednimi obrażeniami. Gra pozwala na wyprowadzanie ataków wymierzonych w pancerz lub w siłę. Jeśli dana postać ma dużo punktów pancerza to atak wymierzony w siłę będzie słabszy lub w ogóle może zakończyć się niepowodzeniem. Mechanizm ten działa w obie strony, tak więc atakując przeciwnika z mocnym pancerzem warto zastanowić się czy najpierw nie warto go uszkodzić.
- Jeśli przeciwnik straci wszystkie punkty siły (zdrowia) to zginie. Jeśli bohater straci wszystkie punkty siły to zostanie powalony na ziemię. Nie będzie wtedy mógł brać udziału w dalszych walkach, ale możesz kontynuować bitwę bez niego. Dopiero przyczynienie się do utraty wszystkich członków drużyny oznacza przegraną w bitwie. Bohater, który został powalony na ziemię, doznaje kontuzji, tzn. przez określoną liczbę dni nie jest dostępny. Staraj się unikać tego typu sytuacji odsuwając ciężko rannego bohatera od przeciwników lub odnawiając jego punkty zdrowia/pancerza dzięki umiejętnościom (jego lub innych członków drużyny). Kontuzje przy ustawionym wysokim poziomie trudności wymagają dłuższego leczenia, na niskim poziomie trudności z kolei nie występują.
Bitwy, w których wrogowie atakują falami
Bitwy składające się z kilku faz to ważna nowość w grze The Banner Saga 3. Cechują się one wyższym poziomem trudności od standardowych potyczek, ale w przypadku poprawnego rozegrania pozwalają na zdobycie większej ilości sławy oraz na wejście w posiadanie unikalnych artefaktów. Oto zestawienie najważniejszych informacji na ich temat:
- Tylko w ściśle wybranych bitwach przeciwnicy atakują falami. Większość potyczek jest rozgrywanych na zwykłych zasadach, tj. pokonanie wszystkich wrogów kończy bitwę. Nie każda tego typu bitwa ma też identyczną liczbą fal. W większości sytuacji przeciwnicy atakują w dwóch lub w trzech falach.
- Po pokonaniu wszystkich wrogów z danej fali musisz wybrać czy chcesz uciec czy pozostać na polu bitwy. Wariant ucieczki jest wskazany tylko jeśli WSZYSCY bohaterowie są mocno osłabieni. Ucieczka pozbawi Cię możliwości zdobycia większej liczby punktów sławy oraz unikalnego artefaktu, a także może mieć negatywne konsekwencje w ramach przechodzenia głównej fabuły. Musisz jednak mieć świadomość, że w kolejnej fazie bitwy na planszy mogą (choć niekoniecznie muszą) pojawić sie silniejsi przeciwnicy i jeszcze trudniej będzie dotrwać do końca.
- Jeśli pozostajesz na polu bitwy to podmień rannych bohaterów na w pełni zdrowych. Wyjątkiem jest sytuacja gdy bohater odniósł jedynie minimalne obrażenia i nadal może sobie doskonale radzić.
- Zanim rozpocznie się kolejna faza bitwy możesz na nowo rozstawić jednostki. Zwróć tu uwagę na strzałki na obrzeżach planszy - informują one o miejscach, w których pojawią się nowi wrogowie. Weź to pod uwagę przy rozstawianiu swoich podwładnych.
- Przetrwanie wszystkich fal nagradzane jest unikalnym artefaktem. To główna motywacja do tego żeby pozostać jak najdłużej. Otrzymywane przedmioty są w większości przypadków potężne i dzięki nim bohaterowie mogą stać się o wiele silniejsi. Każda wygrana bitwa z falami nagradzana jest innym artefaktem - informujemy o nich w opisie przejścia gry.
Róg i włócznia
W trakcie zaliczania walk możesz pomagać sobie rogiem oraz włócznią. To unikalne przedmioty dostępne dla wszystkich bohaterów i mogą ułatwić ci wygrania starcia. Widoczne są u góry ekranu i możesz je ładować dzięki zabijaniu przeciwników. Każdy tego typu artefakt może przechować określoną liczbę ładunków. Staraj się je na bieżąco zużywać, gdyż zgromadzenie maksymalnej liczby ładunków blokuje możliwość pozyskiwania kolejnych.
- Róg jest dostępny wyłącznie dla karawany Rooka/Alette. Jego działanie polega na odnawianiu siły woli. Aktywuj go np. wtedy gdy aktualnie wybranemu bohaterowi niewiele brakuje do zabicia przeciwnika i gdy dodatkowy punkty/punkty siły woli bardzo mu się przydadzą.
- Włócznia jest dostępna wyłącznie dla karawany Ivera/Juno/Eyvinda. Jej działanie polega na odpaleniu czaru wyładowania łańcuchowego. Obrażenia otrzyma zaatakowany przeciwnik oraz ci wrogowie, którzy stoją w pobliżu. Staraj się namierzać grupy przeciwników żeby jak najlepiej wykorzystać każde wyładowanie.