Przemierzanie świata gry w The Banner Saga 3 The Banner Saga 3 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 26 lipca 2018
W niniejszym rozdziale znajdziesz najważniejsze informacje na temat przemierzania świata w grze The Banner Saga 3. Przebiega to na bardzo zbliżonych zasadach do wcześniejszych odsłon serii, tak więc skupiliśmy się bardziej na przypomnieniu najważniejszych mechanik gry aniżeli na ponownym kompleksowym opisaniu całego procesu.
- Rodzaje karawan
- Inne ważne informacje na temat zarządzania karawanami
- Punkty sławy (Renown)
- Morale
- Wydarzenia
Rodzaje karawan
W grze The Banner Saga 3 świat gry przemierzają dwie różne karawany i przełączasz się pomiędzy nimi w kolejnych rozdziałach kampanii (np. w rozdziale 16 dowodzi się karawaną 1, w rozdziale 17 karawaną 2, w rozdziale 8 ponownie karawaną 1 itd.). Obie karawany różnią się m.in. rodzajami wchodzących w ich skład jednostek i zmiany te wskazane zostały w dalszej części rozdziału.
Pierwszą karawaną dowodzi Rook lub Alette. Personalia lidera tej karawany są rezultatem ważnej decyzji podjętej jeszcze w pierwszej części serii (Rook mógł zginąć lub Alette mogła zginąć, nie było możliwe utrzymanie obu tych postaci przy życiu). Jeśli nie posiadasz sejwów z poprzednich odsłon Banner Sagi to wyboru lidera możesz dokonać na samym początku gry. W skład karawany Rooka/Alette wchodzą grywalni bohaterowie, członkowie klanu, wojownicy i varlowie. Wymusza też ona dbanie o poziom zapasów jeśli nie chcesz żeby zaczęło spadać morale.
Drugą karawaną dowodzi Iver, któremu towarzyszą Juno oraz Eyvind. W skład tej karawany wchodzą grywalni bohaterowie oraz najemnicy nazywani Krukami. Karawana ta nie wymusza dysponowania zapasami, ale musisz pozwalać członkom karawany na odpoczynek jeśli nie chcesz żeby zaczęło spadać morale.
Inne ważne informacje na temat zarządzania karawanami
- Tak samo jak w poprzednich częściach Banner Sagi karawany podróżują odgórnie narzuconymi trasami, których nie możesz zmieniać. Każda podróż pomimo odgórnie narzuconego celu wędrówki może mieć jednak różny przebieg w zależności od wcześniejszych wyborów oraz decyzji podejmowanych podczas dodatkowych (często losowych) wydarzeń.
- Podejmowane decyzje mogą także mieć wpływ na skład każdej z karawan. Przykładowo możesz zrekrutować lub utracić jakiegoś bohatera czy też doprowadzić do zmiany liczby członków klanu, wojowników i varlów (karawana Rooka/Alette). W naszym opisie przejścia staraliśmy się jak najdokładniej informować o tego typu potencjalnych zmianach.
- Karawana możesz też w określonych miejscach zatrzymywać się. Jest to szczególnie istotne w przypadku karawany Ivera, gdyż możesz nakazać odpoczynek i przyczynić się do poprawy morale. Oprócz tego warto zawsze zaglądać do namiotów bohaterów i awansować członków drużyny na wyższe rangi, a także klikać na miniaturki członków drużyny widoczne na ekranie i odbywać z nimi opcjonalne rozmowy. Mogą one prowadzić do poprawienia relacji z danym towarzyszem czy, w wyjątkowych przypadkach, do otrzymania od niego jakiegoś cennego artefaktu.
- W tych rozdziałach, w których podróżuje się z karawaną Rooka/Alette, musisz mieć na uwadze aktualny poziom zapasów. Widoczna na ekranie informacja jest wyrażana w ilości dni, na które posiadane zapasy wystarczą. Poziom ten może zmienić się bez Twojego udziału jeśli liczebność karawany wyraźnie się zmieni (np. przyłączenie dużej grupy członków klanu może sprawić, że zapasów wystarczy na mniej dni). Zapasy możesz kupować na targowiskach w zamian za punkty sławy. Jeśli przyczynisz się do ich całkowitego wyczerpania to spadnie znacząco morale oraz możesz utracić część osób podróżujących z karawaną.
Punkty sławy (Renown)
Punkty sławy są tak samo ważne w Banner Sadze 3, jak w poprzednich grach z tej serii, przy czym w nowej kampanii pojawiają się nowe opcje wydawania ich.
Punkty sławy możesz gromadzić dzięki:
- Staczaniu walk. Wysokość nagrody uzależniona jest od długości i poziomu trudności bitwy. W tych bitwach, w których wrogowie atakują falami, staraj się pozostawać na polu bitwy do samego końca. Pozwoli ci to zdobyć największą możliwą liczbę punktów. Staraj się też nie pomijać okazji do rozgrywania opcjonalnych walk. Wyjątkiem jest sytuacja gdy większość bohaterów z drużyny leczy aktualnie kontuzje.
- Awansowaniu w głównej fabule i podejmowaniu określonych decyzji w wydarzeniach. W zależności od sytuacji lub wyboru możesz jednorazowo otrzymać od kilkunastu do kilkudziesięciu punktów sławy.
Punkty sławy możesz wydawać na:
- Awansowanie bohaterów do wyższych rang. Na ten cel powinieneś przeznaczać najwięcej punktów. Nie staraj się za wszelką cenę awansować wszystkich członków drużyny, ale dbaj o stały rozwój tych, którzy są najbardziej przydatni w walkach.
- Odblokowywanie heroicznych tytułów (Heroic Title). To nowość w The Banner Saga 3. Opcja wybrania heroicznego tytułu może stać się dostępna po tym jak dany bohater awansuje na dostatecznie wysoki poziom. Możesz wybrać pomiędzy różnymi tytułami i każdy z nich ma kilka poziomów. Każdy kolejny poziom heroicznego tytułu wymaga wydania większej liczby punktów sławy. Najlepiej ograniczyć się początkowo do odblokowania 2-3 poziomu tytułu. Najwyższe poziomy są bardzo kosztowne.
- Kupowanie zapasów. Dotyczy to wyłącznie karawany Rooka/Alette, karawana Ivera nie musi martwić się o odnawianie zapasów. Nie wydawaj zbyt dużej liczby punktów sławy na zapasy. Najlepiej dysponować zapasami na kolejne 3-4 dni.
- Kupowanie artefaktów. Artefakty sprzedawane na targowiskach najlepiej jest w większości ignorować i ewentualnie interesować się tylko najpotężniejszymi przedmiotami wystawianymi przez handlarzy. Za takim działaniem przemawia to, że w The Banner Saga 3 możesz zdobyć wiele dodatkowych artefaktów dzięki rozgrywaniu do końca bitew, w których wrogowie atakują falami. Przetrwanie każdej tego typu potyczki nagradzane jest jakimś artefaktem.
Morale
Dbanie o utrzymywanie w każdej z karawan morale na wysokim poziomie w dalszym ciągu odgrywa ważną rolę. Wpływa ono przede wszystkim na liczbę punktów siły woli, z których możesz korzystać w trakcie walk. Wysokie morale może zostać nagrodzone dodatkowymi punktami woli, a niskie morale może oznaczać karę w postacia odebrania kilku punktów.
- Morale możesz poprawiać przede wszystkim dzięki korzystaniu z opcji odpoczynku. Każdy dzień odpoczynku poprawia je o jeden poziom. Oprócz tego może ono wzrosnąć jeśli podejmiesz jakąś decyzję, która jest w zgodzie z przekonaniami większości osób podróżujących z karawaną.
- Morale może spadać przede wszystkim za długą podróż bez odpoczynku (każdy dzień podróży obniża je o jeden poziom) oraz za przyczynienie się do wyczerpania zapasów karawany (tylko karawana Rooka/Alette). Oprócz tego może ono spaść jeśli podejmiesz jakąś decyzję, która jest sprzeczna z przekonaniami większości osób podróżujących z karawaną.
Wydarzenia
Podczas przemierzania świata gry mogą załączać się różnorakie dodatkowe wydarzenia i powinieneś doskonale znać ten mechanizm jeśli miałeś do czynienia z poprzednich częściami Banner Sagi. Wydarzenia dzielą się na 3 główne grupy:
- Obowiązkowe. Załączają się one w ściśle określonych momentach podróży i nie można ich w rezultacie przegapić.
- Efekt podjętych wcześniej decyzji. Mogą się one załączyć jeśli spełniłeś ich wymagania. Przykładowo jeśli przyłączyłeś do drużyny nową postać to w niedalekiej przyszłości może uaktywnić się powiązane z nią wydarzenie.
- Losowe. Rzadko dochodzi do sytuacji, że jakieś losowe wydarzenie zupełnie nie załączy się. Może natomiast do tego dojść w różnych momentach gry. Nie przejmuj się jeśli jakieś wydarzenie z naszego opisu przejścia nie załączyło się u Ciebie. Może ono być właśnie jednym z losowych i musisz wtedy zaczekać aż gra je odblokuje.
Większość wydarzeń stawia Cię przed jakimś wyborem. Dokładnie zapoznaj się z listą wariantów oraz z oknami wyświetlanymi po podjęciu decyzji. Niektóre pozornie mało istotne wybory mogą mieć bardzo poważne konsekwencje i przyczynić się np. do śmierci jakiegoś bohatera lub do oddzielenia się kogoś od karawany.
Jeśli nie jesteś usatysfakcjonowany konsekwencją podjętej decyzji to zawsze możesz zajrzeć do sejwów i sprawdzić, czy możliwe będzie ponowne rozegranie sceny. Gra niestety często tworzy nowe punkty kontrolne tuż po zakończonym wydarzeniu i w takich sytuacjach jedynym wyjściem jest cofnięcie się do jednego z główych autosejwów w danym rozdziale.