Porady ogólne do State of Mind State of Mind poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 października 2018
Porady ogólne do Bard's Tale 4 przydadzą się, aby szybciej i sprawniej odnaleźć się w świecie gry State of Mind.
Bohaterowie
W grze sterujesz kilkoma postaciami - przede wszystkim głównymi bohaterami: Richardem i Adamem, ale również Lydią, Tracy i Johnem. Masz także okazję parokrotnie polatać dronem. Od pewnego momentu rozgrywki możesz za pomocą klawisza Y (a następnie E) przełączać się między dwiema kontrolowanymi osobami, zarówno tymi znajdującymi się w jednej rzeczywistości, jak i tymi pozostającymi w dwóch odrębnych światach.
Sterowanie
Bohaterami kierujesz w pełnym 3D za pomocą klawiszy W, S, A, D (ruch w danym kierunku) oraz myszki (obrót o 360 stopni). Osoby nieprzepadające za tego typu sterowaniem uspokajam, że praktycznie całą grę da się przejść trzymając palec jednej ręki na klawiszu W, a kierunek marszu nadając myszką. Postać przyspieszysz, wciskając i przytrzymując którykolwiek Shift.
Eksploracja
Wszystkie interaktywne obiekty i postacie, z którymi można porozmawiać, widoczne są z daleka dzięki oznaczeniu ich wiszącym nad nimi seledynowym trójkątem. Jeśli jest on w środku pusty, uzyskasz tylko informacje o danej rzeczy (albo np. przeczytasz pozostawioną przez kogoś notatkę), jeśli natomiast jest wypełniony seledynowym kolorem, możesz dany przedmiot zabrać lub coś z nim zrobić. Po wyczerpaniu wszystkich opcji owo seledynowe wypełnienie znika. Warto badać każdy obiekt, bo można w ten sposób uzyskać więcej informacji o świecie gry.
Ekwipunek
Inwentarz przywołasz klawiszem I - w trakcie zabawy nie trafia do niego zbyt wiele przedmiotów, są one za to trójwymiarowe i można nimi obracać, a w jednym przypadku nawet trzeba. Nie ma natomiast opcji łączenia ich ze sobą czy nawet wyjmowania z ekwipunku. Jeśli należy posiadaną rzecz do czegoś wykorzystać, wystarczy ją po prostu mieć, a na właściwym obiekcie pojawi się związana z tym opcja.
Kontakty
Poza typowym ekwipunkiem z gromadzonymi przedmiotami bohater dysponuje też listą kontaktów, czyli znajomych osób (przywoływaną przez Tab), z którymi może się łączyć telefonicznie lub odsłuchiwać przesyłane przez nie wiadomości głosowe (w nawiasie przy skrzynce podana jest liczba nieodsłuchanych). Chcąc do kogoś zadzwonić, nie wolno stać blisko ściany zwróconym do niej twarzą (gra w takich sytuacjach prosi, by się odwrócić), a ponadto dana osoba musi być online (jej imię wyświetla się wtedy wśród kontaktów na biało, w przeciwnym wypadku jest wyszarzone).
Zagadki
Oprócz tradycyjnych zagadek, związanych z wykorzystaniem przedmiotów, w grze występuje kilka rodzajów łamigłówek planszowych (m.in. dopasowywanie fragmentów teł czy manipulowanie dwiema wirującymi kulami), w tym również zręcznościowych (na szczęście nie bardzo trudnych). Informacje, co trzeba w nich zrobić, wyświetlają się w dole ekranu. Poza tym należy poradzić sobie w labiryncie, raz orientując się w zmieniającym się otoczeniu, a inny razem unikając wrogich dronów. Kiedy indziej z kolei trzeba postrzelać do nich laserem pod presją czasu. We wszystkich tych przypadkach warto pamiętać o możliwości rozglądania się na boki czy zmiany perspektywy. Jest też okazja, by pomanewrować mostem - tu z kolei istotne jest przełączanie się między postaciami. Trafia się także parę innych zadań. Wszystkie one prezentują niezbyt wysoki poziom skomplikowania i nie są specjalnie czasochłonne ani męczące.
Tablica holograficzna
W apartamencie każdego z dwóch głównych bohaterów w gabinecie wisi tablica holograficzna, na której w postaci notatek lądują jego przemyślenia, zdobywane informacje, planowane czynności i tym podobne sugestie porządkujące zdobywaną wiedzę o świecie gry, a niekiedy stanowiące coś w rodzaju podpowiedzi.
Wybory
Podczas dialogów co rusz pojawia się konieczność wybrania jednej z dwóch wykluczających się opcji, jednak poza samym finałem oraz jedną istotną kwestią dotyczącą Adama (w czwartym rozdziale) podjęte decyzje nie mają większego wpływu na rozwój fabuły, choć na zdobywane osiągnięcia już tak.
Osiągnięcia
Do uzyskania są 34 osiągnięcia: 15 pojawia się w toku rozwoju fabuły, a 19 to osiągnięcia ukryte, wymagające konkretnych działań, niejednokrotnie wzajemnie się wykluczających. Dwa z tego typu osiągnięć zdobywane są etapowo - trzeba przez spory fragment gry Adamem wykazać się stałą postawą względem swego syna Johna. Szczegóły na temat pozyskiwania wszystkich osiągnięć znajdziesz w poświęconym im rozdziale.