Dołączenie do oddziału | Podsumowanie nowości | Civilization IV Warlords poradnik Sid Meier's Civilization IV: Warlords
Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019
Dołączenie do oddziału |
Pierwsze zastosowanie to dołączenie Generała do wybranego oddziału wojskowego. Daje to natychmiast +20 xp wszystkim oddziałom na tym samym polu co generał i umożliwia jednostce do której go dołączyliśmy (i tylko jej) dostęp do unikalnych bardzo potężnych promocji.
W zasadzie należy unikać sytuacji gdy uzyskane w ten sposób doświadczenie dzieli się między kilka oddziałów - zazwyczaj najlepiej jest używać tej funkcji tylko wówczas gdy na polu mamy interesującą nas jednostkę i Generała. Oddział dowodzony przez niego jest bezcenny a każda kolejna zdobyta od razu promocja zapewnia mu większa szansę przetrwania.
W pewnych rzadkich sytuacjach warto jednak rozważyć podział tego doświadczenia na więcej niż jedną jednostkę - chociażby w sytuacji gdy na gwałt potrzebujemy jednostek z 1-2 nowymi promocjami i w takich sytuacjach ilość jest ważniejsza niż jakość.
Warto podkreślić, iż cenniejsze niż dodatkowe doświadczenie są te unikalne promocje - każda z nich zapewnia oddziałowi nowe bardzo przydatne możliwości, czasem cenniejsze nawet niż jego możliwości bojowe (promocja sanitariusz III)
Dostępne promocje
Walka VI | +25 % do siły - najprostsza i najbardziej oczywista w zastosowaniu cecha. Jej podstawową wadą jest konieczność posiadania Walki V - a więc zdobycie jej jest możliwe wyłącznie dla bardzo doświadczonej jednostki. Niemniej +25% do siły to bardzo dużo - brać jeśli jest dostępna. | |
Dowodzenie | +50% do zdobywanego doświadczenia. Cecha która bardzo znacząco przyspiesza szybkość zdobywania przez oddział kolejnych poziomów doświadczenia. Im szybciej ją wybierzemy - tym lepiej. | |
Sanitariusz III | dodatkowe +15% do leczenia się jednostek na tym samym polu i sąsiednich. Jedna z najsilniejszych unikalnych promocji. Razem z sanitariuszem I i sanitariuszem II (które są wymagane do wybrania tej promocji) zapewnia +25% do leczenia wszystkim okolicznym jednostkom. To bardzo wyraźnie przyspiesza tempo leczenia ran przez nasze oddziały - szczególnie bezcenne gdy jesteśmy na terytorium wroga. | |
Morale | +1 do ruchu. Bardzo przydatna - szczególnie dla piechoty i artylerii - a więc jednostek które normalnie mają ruch 1. Szczególnie ta druga zyskuje na obdarzeniu zwiększoną mobilnością - dzięki temu katapulty mogą się poruszać w takim samym tempie jak kawaleria. | |
Taktyka | +30% szans na wycofanie się z walki. Najmniej przydatna, choć zwiększająca szansę jednostki na przetrwanie. Wymaga Oskrzydlenia II. Ciekawe jest jej zastosowanie na łodzi podwodnej - wraz ze zwiększeniem z Oskrzydlenie I i II okręt taki ma 110% szans na ucieczkę! Oczywiście szansa ta jest później redukowana przez inne zmienne, ale i tak robi wrażenie. |
Sam najczęściej stosuję Dowodzenie - niezależnie z jakiego rodzaju oddziałem mam do czynienia. Przeważnie od razu wybieram też Morale - zwiększona mobilność zapewnia jednostce znacznie większą użyteczność, a w przypadku kawalerii można ją też połączyć z Atakiem z zaskoczenia. 3 ataki są zawsze lepsze niż dwa, prawda?
Pozostałe należy stosować w zależności od przeznaczenia jednostki.
Sanitariusz III jest bezcenny w przypadku gdy planujemy większą wojnę z wymagającym przeciwnikiem, Walka VI jest bardzo przydatna i warto ją wybierać gdy tylko będzie dostępna. Taktykę jest sens brać, gdy jest dostępna, a my nie mamy innej wartej uwagi promocji do wyboru - w przeciwnym razie nie ma większego sensu.
Dodatkowo dołączenie Generała ma jeszcze jedną dość miłą konsekwencję. Wszystkie modernizacje jakim będzie poddawana jednostka w przyszłości są darmowe - i co ważne po ulepszeniu oddział nie traci zdobytego doświadczenia - przypominam normalne oddziały w takim przypadku są redukowane do 10 xp (oczywiście jeśli mają więcej).