Kilka porad dla trybu multiplayer | O.R.B. poradnik O.R.B.
Ostatnia aktualizacja: 14 października 2019
I. Pozyskanie surowców
Najważniejsza różnica to brak pauzy, o ile podczas potyczek z komputerem mogłeś sobie spokojnie planować dalsze poczynania, o tyle w tym przypadku trzeba się śpieszyć. Podstawowa zasada rozbudowy nie ulegnie jednak żadnym drastycznym zmianom. Najważniejsza kwestia to jak najszybsze zdobycie dostępu do surowców. Od razu wybuduj Recon Vessela i każ mu skanować asteroidy. Dobrym pomysłem jest poznanie map skirmishowych jeszcze przed przystąpieniem do rozgrywek multiplayer. Wtedy będziesz na przykład mógł wysyłać swój RV tylko do "sprawdzonych" asteroidów. W miarę możliwości dobuduj jak najwięcej Freighterów, tak aby jak najwcześniej móc wybudować jakąś uczciwą flotę. Z kolejnymi Resource Base lepiej się wstrzymać i odczekać do momentu, w którym zyski z pozyskiwania surowców z pierwszej asteroidy będą na tyle wysokie, aby móc równocześnie zająć się tworzeniem floty i kolonizacją
II. Przygotowanie do pierwszego ataku
Ogromna większość grających stosuje taktykę polegającą na możliwie jak najszybszym atakowaniu wroga w celu osłabienia go już w trakcie procesu rozbudowy. Musisz być na to przygotowany! Buduj co tylko możesz, nawet jeśli nie są to jednostki zaawansowane technologicznie. Grunt żebyś odparł tych kilka pierwszych ataków, na szczęście i inni gracze będą mieli słabe statki tak więc szanse się zrównoważą.
III. Kontratak
Jeśli chcesz sam możesz spróbować zaatakować rozwijającego się dopiero przeciwnika. Pamiętaj jednak, że do odniesienia sukcesu potrzebna jest liczna i złożona z silnych jednostek flota. Podczas ataku koncentruj się na niszczeniu kolonii a przede wszystkim Harvesterów, które tanie nie są i w wielu momentach mogą doprowadzić do cennego zastoju w produkcji wrogich jednostek. Nie warto natomiast rzucać się od razu na bazę gracza. Jeśli nawet po urządzeniu takiej zadymy pozostanie Ci jeszcze kilka jednostek to lepiej jest nawet zawrócić je do bazy.
IV. Rozpoznanie taktyki drugiego gracza
Ogromnie ważną kwestią jest poznanie drugiego gracza, nie od dziś przecież wiadomo, iż przy takich strategiach dróg do sukcesu jest naprawdę wiele. Na dodatek "O.R.B" jest grą, która pozwala na liczne modyfikacje pozornie identycznych ataków. Równie dobre skutki może odnieść inwazja kilku ogromnych statków Capital jak i masy myśliwców, których Twoje systemy obronne nie będą mogły ustrzelić. Jeśli więc planujesz odnosić sukcesy w grach multiplayer musisz poznawać swoich żywych przeciwników. Przede wszystkim radziłbym zwrócić uwagę na metodę przeprowadzania ataków, tzn. jak one wyglądają (z której strony, czy jest to powolna inwazja czy wojna podjazdowa itp.) i jakie jednostki wchodzą w skład wrogiej floty. I tak, jeśli Twój przeciwnik lubi korzystać ze statków Capital to zbuduj masę szybkich myśliwców dodatkowo wyposażonych w dobrego armora. Natomiast w przypadku gdy koncentruje się na niewielkich jednostkach radziłbym zainwestować w Gun Array i Beam Array wokół bazy.
V. Rozbudowa floty, sprawa technologii
Twoja flota powinna zostać zbudowana w taki sposób, aby możliwie jak najlepiej odpowiadała stosowanej taktyce działania. Ja osobiście lubię stosować mieszane oddziały złożone z najprostszych statków Capital oraz lepszych myśliwców. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku kampanii singleplayer, nie możesz pomijać tak ważnych spraw jak tworzenia grup składających się z różnych rodzajów statków (w pierwszej powinny być same krążowniki Capital, w następnej myśliwce z wyrzutniami torped itd.) a także formacji. Jeśli zaś chodzi o technologie: istnieją dwa główne ograniczenia - posiadane surowce oraz ilość ludzi. O ile jeszcze liczbę naukowców pracujących nad daną technologią możesz zwiększać (jeśli nie produkujesz chwilowo żadnych jednostek to powinno być to ponad 5 osób) to dodatkowych surowców już nie wyczarujesz. Musisz znaleźć kompromis, który pozwoli zarówno na wynalezienie kilku dobrych statków jak i stworzenie wystarczająco silnej floty. Nie zapominaj również o tym, aby w zapasie mieć co najmniej 1000-2000RU i podobnie jak w singleplayerze możliwie jak najszybciej uzupełniać ewentualne straty w sprzęcie.
VI. Atak końcowy
Twoje ataki powinny odbywać się znacznie szybciej niż miało to miejsce w przypadku singleplayera. Gdy tylko osiągniesz maksymalny pułap statków ruszaj w stronę bazy wroga. Jeśli jest to konieczne poświęc 1-2 najsłabsze jednostki (Fencer II lub Justice II) na rekonesans. Po dotarciu do wrogiego sektora powinieneś przede wszystkim zająć się jego bazą. Jeśli uda Ci się ją zniszczyć to prawdopodobnie wygrałeś, niewielu graczy bowiem jest przygotowanych na taką sytuację i mają gdzieś np. schowanego Resource Base albo statek Capital pozwalający na budowę myśliwców. Nie zapominaj też o dosyłaniu posiłków na miejsce straconych jednostek. Nie polecam natomiast korzystać z Repair Shipów, starcia multiplayerowe są zazwyczaj szybkie i nie ma na to czasu. A więc powodzenia!