Taktyka (4) | Prowadzenie drużyny poradnik Football Manager 2008
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Do przydzielania indywidualnych zadań służy następna część instrukcji taktycznych.
Player Instructions
Część z tych opcji znana jest już z ustawień drużynowych: Mentality , Creative Freedom , Passing Style , Closing Downs , Tackling , Marking , Tight Marking . Przeważającej większości piłkarzy należy pozostawić ustawienia drużynowe, wyjątki czynimy tylko dla kluczowych pozycji. Tak traktujemy środkowych obrońców, którym zawsze warto ustawiać Mentality na poziomie Defensive. Jeśli gramy typowym defensywnym pomocnikiem to również można pomyśleć o takim nastawieniu dla niego. Wyjątki w drugą stronę, czyli ofensywne nastawienie powinniśmy stosować raczej tylko dla skrzydłowych, kiedy są oni motorem napędowym ataków (albo wspomagają tylko jednego napastnika), ewentualnie dla wysoko wysuniętego środkowego pomocnika - taki gracz może sporo namieszać w linii obrony rywala. Cała reszta jedenastki zachowuje drużynowe nastawienie i zmienia je tylko w specjalnych przypadkach.
Forward Runs - częstotliwość wypuszczania się do przodu.
To oczywiście wiele zależy od pozycji piłkarza. Środkowym obrońcom i defensywnemu pomocnikowi należy ustawić wartość Rarely . Boczni obrońcy i większość pomocników powinna mieć wartość Mixed . Wyjątki czynimy dla skrzydłowych ewentualnie wysuniętego ofensywnego pomocnika - im ustawiamy Often . |
Run With Ball - częstotliwość rajdów z piłką.
Środkowym obrońcom i defensywnemu pomocnikowi ustawiamy wartość Rarely . Reszta dostane poziom Mixed a wyjątki czynimy najczęściej dla skrzydłowych (wartość Often ) i wtedy często łączymy to ze strzałkami wskazującymi kierunki biegu. W wielu taktykach takie ustawienia są też przypisane bocznym obrońcom ale ja preferuję przełączanie ich na poziom Mixed . |
Long Shots - częstotliwość oddawania strzałów z dystansu.
Tu sprawa jest dość oczywista: wybieramy tych piłkarzy, którzy maja największy wskaźnik strzałów z dalszej odległości. Tylko im określamy wartość Often , i najczęściej środkowym pomocnikom. Reszta dostaje poziom Mixed albo nawet Rarely . Nie należy z tym przesadzać, zbyt wielka ilość piłkarzy zajmujących się strzelaniem z daleka może zburzyć równowagę taktyczną. |
Through Balls - częstotliwość słania prostopadłych piłek.
Z tą opcją najlepiej ograniczać się do środkowych pomocników, często defensywnych. Chodzi o wybranie jednego czy dwóch specjalistów w zespole od zaopatrywania napastników prostopadłymi piłkami. Tylko takim piłkarzom, dysponującym dobrym podaniem i kreatywnością warto zaznaczać wartość Often . Reszcie pozostaje wartość Mixed . Podobnie jak w przypadku strzałów z dystansu, dalekimi podaniami nie powinno zajmować się byt wielu piłkarzy. |
Cross Ball - częstotliwość dośrodkowań.
Słanie piłek w pole karne pozostawiamy zawodnikom operującym na bokach boiska - skrzydłowym i bocznym obrońcom. Dobrze jest oczywiście jeśli ci zawodnicy mają wysoki atrybut Crossing . Nawet czterem piłkarzom na raz można nakazać częste dośrodkowania. |
Cross From i Cross Aim - ustawienia dla piłkarzy zajmujących się dośrodkowaniami.
Możesz tu wskazać miejsca skąd piłkarze mają dośrodkowywać a także potencjalne miejsca gdzie mają lądować piłki. Ustawienia bez których można się spokojnie obejść poprzestając na ustawieniach Mixed . |
Swap Position - zamiana miejsc na boisku z kolegą zespołu.
Ciekawa sprawa ale o dość ciężkim do zdiagnozowania wpływie na grę zespołu. Generalnie opcja polega na zmienia się pozycjami zawodników. Na przykład skrajni pomocnicy zmieniają strony boiska. Generalnie ma to utrudnić rywalowi krycie i wprowadzić zamieszanie. Planując takie ruchy patrz na to czy piłkarze którym zamierzasz przydzielić te zadania, potrafią grać na obu stronach boiska albo wypełniają podobne role. W niektórych taktykach można popróbować tej opcji ale nie jest to niezbędne do dobrej gry. |
Free Role - danie piłkarzowi wolnej ręki w zachowaniu na boisku.
Dzięki tej opcji możemy wyznaczy piłkarzy, którzy mogą wyłamać się ze schematów taktycznych jakie wyznaczyłeś. Taki zawodnik sam będzie decydował o tym gdzie pobiec i jak się zachować. Z reguły takie zadania spełniają ofensywni pomocnicy mający świetne wskaźniki ustawiania się, gry bez piłki i podejmowania decyzji. Nigdy nie warto przydzielać tej opcji więcej niż jednemu piłkarzowi na raz, bo popsujesz sobie założenia taktyczne. A tak naprawdę to w ogóle nie warto bawić się tą opcją, bo piłkarze mający wolną rękę w grze najczęściej spisują się słabiej niż reszta kolegów. |
Hold Up Ball - nakazanie piłkarzowi przetrzymywania piłki.
W założeniu tę role przydzielasz piłkarzowi świetnemu technicznie, z dobrym dryblingiem i panującemu nad nerwami. To on ma przetrzymać piłkę kiedy jest gorąco i rozegrać ją w najlepszy sposób. Często właśnie taką role przypisuje się rozgrywającemu. W praktyce ciężko stwierdzić czy jest to pożyteczna opcja. |
Set Pieces - szereg ustawień dla piłkarzy przy okazji wykonywania stałych fragmentów gry.
Tutaj ciężko o jakieś porady, bo wszystko zależy od ustalonej taktyki i umiejętności piłkarzy jakich masz w drużynie. Wszystko trzeba ładnie złożyć w całość. Nie najgorszym rozwiązaniem jest pozostawienie wszystkiego bez zmieniania. Podobnie jak w przypadku poleceń zespołowych i tutaj cześć opcji jest bardziej przydatna a część mniej. Ja osobiście w FM08 polecam pozostawianie wszystkiego w takim stanie jak przy opcjach drużynowych. Wyjątkiem są środkowi obrońcy i defensywni pomocnicy, którym zawsze zmieniam nastawienie na defensywne. W tej edycji nieźle sprawdza się też przydzielenie środkowym defensorom krycia indywidualnego. No i koniecznie trzeba mieć kogoś często rzucającego piłki w pole karne. Najczęściej to skrzydłowi ale jeśli z nich nie korzystasz to niech to robią boczni obrońcy. Nie polecam za to nadmiernego obdzielania piłkarzy specjalnymi zadaniami - co za dużo to niezdrowo. |
Pozostałe opcje menu taktycznego to:
Captains
Tu wybieramy kapitanów zespołu. Wyznaczaj piłkarzy z najwyższym współczynnikiem Influence i doświadczeniem.
Playmakers
Wyznaczasz tu rozgrywających. Zajmuj się tym tylko wtedy gdy zamierzasz korzystać z rozgrywającego. Najlepsi są piłkarze z wysokim poziomem Creativity i Passing .
Target Man
Tu wyznaczasz odgrywających jeśli zamierzasz z nich korzystać w swojej taktyce. Wyznaczaj piłkarzy z dobrym przyjęciem, grą głową i podaniem.
Penalty Takers
Tu wyznaczasz kolejność w jakiej piłkarze będą wykonywać jedenastki. Najlepiej wybierać tych z wysokim współczynnikiem wykonywania karnych, możesz także wyznaczyć do strzelania piłkarza walczącego o tytuł króla strzelców. Jeśli sam nie wyznaczysz to zrobi to komputer. Ciężko jest rozgryźć decyzje komputera, bo często strzelają karne ludzie z bardzo niskim współczynnikiem. Trzeba jednak przyznać, że skuteczność jest podobna dla wszystkich.
Free Kick Takers , Corner Takers i Throw Takers .
Wybierasz tutaj etatowych wykonawców rzutów wolnych, rożnych i wyrzutów z autu. Wyznaczaj tych, którzy mają najwyższe współczynniki. Jeśli sam tego nie zrobisz to uczyni to komputer.