Główne ikony | Warsztat pracy menedżera poradnik Football Manager 2008
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Główne ikony
To jest właśnie sedno gry - główne ikony to prawie wszystko czego potrzebujesz do zabawy. Po ustawieniu na początku opcji gry, możesz operować już niemal tylko tu. Oto opis wszystkich głównych ikon.
Home - ekran główny, który już omawialiśmy. Generalnie spełnia zadanie informacyjne i nie trzeba dokładniej go omawiać. | |
Inbox - skrzynka z wiadomościami na temat klubu. Tu szukaj informacji na temat własnych piłkarzy i zespołu: kwestie transferowe, kontraktowe, przekładanie terminów spotkań, komentarze w mediach, kontuzje itp. | |
News - kolejny ekran z wiadomościami ale tymi dotyczącymi innych klubów, ligi i rozgrywek. Pojawiają się też newsy dotyczące twojej drużyny ale to w specyficznych przypadkach np. kiedy twój piłkarz odszedł z klubu albo ty interesujesz się zawodnikiem rywali. | |
Calendar - czyli po prostu rozpiska rozgrywek zaserwowana w formie kalendarza. Możemy sobie wyświetlić na ekranie terminarz na tydzień, miesiąc bądź cały rok. Jak dla mnie zupełnie nieprzydatne narzędzie. A właściwie niepotrzebne, bo jest jeszcze terminarz dostępny w innym miejscu. | |
Squad - miejsce gdzie przeglądasz listę wszystkich piłkarzy grających w klubie. Odpowiednie zakładki pozwalają dokonać bardzo szczegółowej selekcji, począwszy od podziału na piłkarzy drużyny głównej, rezerw i under 18, poprzez poszczególne pozycje, na stronach boiska skończywszy. Masz też możliwość wyświetlenia przy nazwiskach piłkarzy mnóstwa informacji: metryczka, aktualna forma i osiągnięcia, status kontraktowy, atrybuty, osiągnięcia itp. To jest jedno z okien które przeglądasz najczęściej podczas gry. | |
Transfer centre - w tym oknie masz dostęp do wszelkich informacji związanych z transferami własnych piłkarzy oraz ofert które sam składasz. Możesz dokonywać selekcji informacji dzieląc je według głównych grup ukrytych w zakładce. | |
Tactics - ekran służący do ustalania taktyki własnej drużyny. Jedno z najczęściej odwiedzanych okien, umożliwiające określenie nawet najdrobniejszych szczegółów gry zespołu. Szerzej omówię je później. | |
Competition - ekran z aktualną tabelą ligową. Dwie zakładki pozwalają dokonywać dokładniejszej selekcji na poszczególne sezony, statystyki na własnym stadionie i na wyjazdach oraz mini tabelę na pięć ostatnich meczów. W menu zmiennym pojawia się szereg dodatkowych informacji na temat ligowej rywalizacji. Statystyk jest całe mnóstwo, zarówno indywidualnych jak i zespołowych a także sędziowskich, dotyczących nagród itd. | |
Player search - okno służące wyszukiwaniu piłkarzy, których chcielibyśmy mieć w drużynie. Czynność ważna i skomplikowana, do omówienia w dalszej części poradnika. | |
Shortlist - ekran będący następstwem poprzedniego. Tu mamy bowiem listę piłkarzy, których już obejrzeli nasi skauci. W każdej chwili można tu zajrzeć i przeczytać raporty. Jak zwykle pomocne zakładki pozwalają na segregowanie piłkarzy i dobiera potrzebnych informacji. Piłkarze z tej listy są stale pod obserwacją, to znaczy zostaniesz powiadomiony kiedy ktoś złoży dla nich ofertę, przydarzy im się kontuzja itd. | |
Training - czyli okno służące do ustalania treningu. Bardzo ważna sprawa, dość skomplikowana i na jej omówienie poświęcę więcej czasu w dalszej części poradnika. | |
Scouting - tutaj mamy wszelkie informacje i czynności służące wyszukiwaniu talentów i sprawdzaniu ich przydatności do drużyny. Dokładniejsze informacje podam w dalszej części poradnika. | |
Finances - wszelkie informacje na temat kondycji finansowej klubu. Tak naprawdę to jest to raczej funkcja informacyjna, bo na finanse mamy mały wpływ. Głównym sposobem w jaki możemy się przyczynić do poszerzenia zasobu gotówki są odpowiednie transfery ale i tu z reguły zyskaną kasę od razu się wydaje. Można więc darować sobie szczegółowe przyglądanie się danym zgromadzonym w tym oknie. Dla tych co lubią: w menu zmiennym pojawia się kilka zakładek umożliwiających dokładniejsze zapoznanie się z finansami. |
Ostatnie dwie ikony pomijam, bo są to Tutorial i Advisor , czyli dwa rodzaje podpowiedzi. Informacje które podałem w powyższej tabeli nie są specjalnie szczegółowe, a są dwa powody takiej a nie innej formy. Pierwszy z nich to fakt, że wszystkie najważniejsze ekrany zostaną omówione w sposób szczegółowy w dalszej części poradnika. Drugi powód to po prostu oszczędność czasu. W tych ekranach, które spełniają role bardziej informacyjną, pojawia się całe mnóstwo zakładek i nowych elementów menu zmiennego. Ich dokładny opis zająłby mnóstwo czasu, a nie są to na pewno elementy mające strategiczne znaczenie. Jeśli ograniczam się tylko do wspomnienia o dodatkowych zakładkach, to znaczy, że każdy sobie poradzi z obsługą i zrozumieniem tego menu.
W następnej części poradnika podam już co robić, krok po kroku, by skutecznie grać.