Kadra i podział obowiązków (cz.2). | Drużyna poradnik FIFA Manager 09
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW (Transfery > Kadra > Przydziel zadania)
Ekran podziału obowiązków pozwala określić podział klubowych obowiązków między waszą osobę i wirtualnych pracowników. Trzeba pamiętać, iż im więcej personelu zatrudnicie, tym więcej pieniążków wypłynie z klubowej kasy. Większość czynności jesteście natomiast w stanie wykonać sami i to bez większego problemu. Najlepszym rozwiązaniem jest oddanie komputerowi pod władanie wyłącznie drużyny rezerw i juniorskiej. Jeżeli nie macie ochoty samemu bawić się w trening, można go również przypisać go asystentowi. Sprawy zarządu/pr powinny pozostać pod waszymi skrzydłami.
Sztab szkoleniowy - Asystent ( ZALECANY )
Asystent to twój najbliższy współpracownik, któremu śmiało można powierzyć treningi. Z reguły małe kluby zaczynają z asystentem na poziomie 20-30. Istnieje możliwość zatrudnienia takiego, który będzie dysponował poziomem 40-45 i właśnie za takim warto się rozejrzeć. Mając do wyboru kilku szkoleniowców o takim poziomie, wybierajcie tego, który ma więcej gwiazdek. Zaowocuje to szybszym rozwojem jego umiejętności.
Sztab szkoleniowy - Trener amatorów ( ZALECANY )
Trener amatorów zajmuje się wszystkim, co wiąże się z drużyną rezerw. Jako, że w Fifa Managerze liczy się tylko ogólny poziom umiejętności zawodników, względnie forma, sprawność i poziom energetyczny - szkoda jest marnować czasu na babranie się we własnoręczne prowadzenie tej drużyny. Podobnie, jak w przypadku asystenta, warto poszukać szkoleniowca na poziomie 40-45.
Sztab szkoleniowy - Trener juniorów ( ZALECANY )
Trener juniorów odpowiada za wszelkie sprawy związane z drużyną juniorów. Podobnie, jak w przypadku rezerw, nie opłaca się tracić czasu na własnoręczne prowadzenie sekcji młodzieżowych. Wystarczy, jeśli zadbacie o odpowiednią bazę i fachowca, który zajmie się szkoleniem.
Sztab szkoleniowy - Trener sprawnościowy ( ZBĘDNY )
Trener ten zajmuje się szlifowaniem kondycji piłkarzy i jest przydatny szczególnie podczas przygotowań do nowego sezonu lub kolejnej rundy. Jego zatrudnienie wiąże się przeważnie z koniecznością rozbudowy centrum klubowego. Biorąc pod uwagę, iż solidny obóz kondycyjny rozwiązuje problemy z kondycją, inwestycja nie jest warta zachodu. Obowiązki tego pana można zrealizować bez problemu samemu, a w razie czego wspomóc się przedsezonowym wynajmem trenera kondycyjnego.
Sztab medyczny - Lekarz ( ZALECANY W DALSZEJ FAZIE GRY )
Lekarz klubowy zajmuje się kontuzjowanymi piłkarzami. Często potrafi znacznie skrócić czas rekonwalescencji. Niestety jest to luksus, na który pozwolić sobie mogą nieco większe kluby. Zatrudnienie zarówno jego, jak i masażysty, wymaga rozbudowy bazy medycznej. Może być to nieosiągalne na początku zabawy. Lekarz warty jest jednak zachodu i należy zatrudnić go, gdy będą ku temu możliwości.
Sztab medyczny - Masażysta ( ZALECANY )
Masażysta przyspiesza regenerację piłkarzy przed meczami. Warto go zatrudnić jeszcze przed pierwszą kolejką. Premia nie jest gigantyczna, ale jak najbardziej zauważalna.
Sztab medyczny - Psycholog ( ZALECANY W DALSZEJ FAZIE GRY )
Psycholog generuje premię do rozwoju zdolności mentalnych i pomaga łagodzić spory. Warto go zatrudnić, gdy wasz klub nieco się już rozrośnie i pojawią się możliwości do angażu tego specjalisty. Jest on niezbędny w klubach, które systematycznie wspinają się po szczeblach piłkarskiej kariery. Gdy klub jest nieduży, wszyscy mają mniej więcej takie same gaże i spory są rzadkością. Wraz z rozwojem drużyny, pojawiają się większe pieniądze, większe oczekiwania i nowi zawodnicy. Może rodzić to konflikty, które łatwiej będzie rozwiązać właśnie z pomocą psychologa.
Sztab medyczny - Specjalista ( ZALECANY W DALSZEJ FAZIE GRY )
Lekarz specjalista bywa przydatny, gdy zajdzie konieczność leczenia poważnych urazów. Jego wiedza pozwala też opracowywać programy profilaktyczne, które zapobiegają najpoważniejszym urazom. Warto zatrudnić go w dalszej części gry, gdy będziecie dysponowali jakkolwiek silną drużyną, z górnymi aspiracjami. Jego zatrudnienie wiąże się z odpowiednią rozbudową bazy medycznej, co siłą rzeczy spycha ten moment na któryś z kolejnych sezonów.
Sztab klubowy - Dyrektor generalny ( ZBĘDNY )
Ten wysoko postawiony przedstawiciel klubu może zwolnić was z konieczności podejmowania większości decyzji biznesowych. Problem jednak w tym, iż na tych decyzjach opiera się przyjemność płynąca z gry w FifaM 09. Jego zatrudnienie ma sens tylko wtedy, gdy nie chcecie zajmować się biznesową i organizacyjną sferą klubu. W innym przypadku, szkoda na niego pieniędzy.
Sztab klubowy - Kierownik ds. marketingu ( ZBĘDNY )
Ten członek sztabu klubowego odpowiada za sprzedaż gadżetów klubowych. Wraz z jego poziomem, rośnie i premia do sprzedaży klubowych gadżetów. Jest to jednak wzrost jednocyfrowy. O wiele więcej przelejecie mu co rok na konto. Prowadzenie sklepiku nie należy do zadań trudnych, a 100k E, które w najlepszym przypadku przeznaczycie półamatorowi za tę fuchę, wydać można zupełnie inaczej.
Sztab klubowy - Kierownik ds. rozbudowy ( ZBĘDNY )
Ta osoba odpowiada za rozbudowę stadionu i bazy klubowej. Podobnie, jak kwestie biznesowe, tak i własnoręczne konstruowanie stadionu i budynków klubów jest tym, co w tej grze najlepsze. Nie warto więc z tego rezygnować, ani płacić komuś za nic nie robienie, bo w małych klubach budżet i tak jest ograniczony. Za 100.000E wybudujecie zaś całkiem sporo nowych krzesełek.
Sztab klubowy - Dyrektor piłkarski ( ZBĘDNY )
Ten pan (lub pani) odpowiada za wszystkie sprawy organizacyjne, które wiążą się z drużyną. O ile chcecie sami organizować sparingi, negocjować transfery, kontrakty i planować obozy szkoleniowe - jego obecność będzie zbędna.
Sztab klubowy - Przedstawiciel kibiców ( MOŻE SIĘ PRZYDAĆ )
Przedstawiciel kibiców odpowiada za kontakty z kibicami. Zarządza więc liczbą darmowych biletów, organizuje darmowe pociągi i autobusy, a także spotkania z piłkarzami. Oprócz tego generuje pewną premię do poprawnych relacji z fanami klubu. Jeżeli was stać i nie chce wam się samemu zerkać na zakładkę fanów, można taką osobę zatrudnić. Nie jest ona jednak niezbędna i da się na niej oszczędzić bez wielkich wyrzeczeń z waszej strony.
Sztab klubowy - Rzecznik prasowy ( TYLKO W PRZYPADKU PROBLEMÓW Z MEDIAMI )
Rzecznik prasowy odpowiada za kontakty z mediami. Jego głównym zadaniem jest poprawa wizerunku klubu w mediach. Warto go zatrudnić tylko, gdy mocno nabroiliście przy dziennikarzach i ktoś to musi posprzątać lub gdy zależy wam na poprawie relacji z dziennikarzami, a samemu nie bardzo to wychodzi. Kontakty z prasą są jednak smaczkiem tej gry i namawiam, by rozmawiać z nimi własnymi ustami.
Sztab klubowy - Prawnik ( MOŻE SIĘ PRZYDAĆ W DALSZEJ CZĘŚCI GRY )
Prawnik dba o kwestie prawne klubu i jego piłkarzy. Owa dbałość bazuje głównie na negocjowaniu odszkodowań dla pracowników. Może być przydatny w dalszej części gry, gdy w klubie pojawią się piłkarze i działacze zarabiający spore sumy kontraktowe.
Sztab klubowy - Zwiadowca ( WARTO TYLKO, JEŚLI DYSPONUJE WYSOKIM POZIOMEM )
Zwiadowca to osoba, która jest odpowiedzialna za zbieranie informacji o innych graczach. Niestety w Fifa Manager 09, system łowców talentów nie działa zbyt dobrze. Z tego powodu zwiadowcy o niskim poziomie umiejętności nie dostarczają zbyt wielu cennych i trafnych informacji. Gdy dodamy do tego brak rozpoznania taktycznego przeciwników, stają się oni bezużyteczni. W pierwszym sezonie śmiało można ze zwiadowcy zrezygnować. Warto zainwestować za to system zwiadowczy pierwszej lub drugiej klasy.