Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

F1 22 - poradnik do gry

F1 22 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

F1 22: Konfiguracje bolidu (Setups) - czy warto zmieniać? F1 22 poradnik, porady

Jednym z bardziej zaawansowanych elementów gry F1 22 jest możliwość zmiany konfiguracji bolidu (Setup). Na tej stronie poradnika dowiecie się jak zmieniać konfigurację – wybranie ogólnego setupu lub stworzenie własnego (Custom).

Ostatnia aktualizacja: 21 lipca 2022

W grze F1 22 możecie powinniście dokonywać zmian w ustawieniach bolidu dzięki konfiguracjom (setupom). Ta strona poradnika zawiera podstawowe informacje o konfiguracjach - dowiecie się m.in. gdzie jest menu setupów oraz co można zyskać lub stracić dzięki wprowadzeniu modyfikacji bolidu.

Przykładowe gotowe konfiguracje bolidu

Przy ustawianiu bolidu powinniście brać pod uwagę własne preferencje - możecie np. lepiej radzić sobie z większym dociskiem albo innym balansem bolidu. Na kolejnych stronach rozdziału znajdziecie przykładowe polecane setupy. W podobny sposób możecie też dokonywać zmian przygotowując się do startów na innych torach z kalendarza.

  1. Przykładowa konfiguracja: Australia - Na stronie znajdziecie gotowe zalecane ustawienia bolidu dla toru Albert Park.
  2. Przykładowa konfiguracja: Bahrajn - Na stronie zamieściliśmy gotowy rekomendowany setup dla toru Sakhir.

Zmiana konfiguracji (setupu) - gdzie znaleźć i czy jest to istotne?

Zmian konfiguracji możecie dokonywać w garażu - F1 22: Konfiguracje bolidu (Setups) - czy warto zmieniać? - F1 22 - poradnik do gry

Zmian konfiguracji możecie dokonywać w garażu. Musicie przybliżyć ekran (nie wyjeżdżajcie od razu na tor) i przejść do zakładki z ikoną klucza (powyższy obrazek). Optymalnym miejscem do wykonywania większych modyfikacji jest tryb prób czasowych (Time Trials), który pozwoli Wam w spokoju i przy stabilnych warunkach pogodowych przetestować wszystkie wprowadzone zmiany.

Modyfikacje setupów nie są obowiązkowe, ale wysoce rekomendowane. Możecie dzięki nim poprawić znacznie zachowanie bolidów i tym samym uzyskiwać lepsze rezultaty. Musicie jednak pamiętać o tym, że każdy stworzony setup będzie pasował tylko do danego toru. Nie możecie liczyć na to, że stworzycie jeden uniwersalny dla wszystkich, bo tory z kalendarza bardzo różnią się między sobą specyfiką (nawierzchnia, układ zakrętów i prostych, typowe warunki pogodowe itp.).

Ogólne i własne setupy

W zakładce konfiguracji macie dwie główne możliwości - F1 22: Konfiguracje bolidu (Setups) - czy warto zmieniać? - F1 22 - poradnik do gry

W zakładce konfiguracji macie dwie główne możliwości:

Pierwszy wariant to wybranie 1 z 5 ogólnych konfiguracji (Presets). Jest to dobry pomysł jeśli nie gracie z wysokimi ustawieniami realizmu i chcecie się po prostu dobrze bawić przy włączonych niektórych asystach.

  1. Zbalansowany setup jest najbardziej ogólnym ustawieniem.
  2. W przypadku pozostałych konfiguracji możecie wybierać pomiędzy dwoma ich rodzajami. Setupy z naciskiem na zwiększenie docisku (Downforce) przydają się na torach, na których jest on istotny podczas pokonywania zakrętów. Setupy z naciskiem na zwiększenie prędkości maksymalnej są dobre do tych torów, które mają bardzo długie proste i niewiele wymagających zakrętów.

Drugi wariant to przejście do okna konfiguracji niestandardowej (Custom Setup). Pozwoli to Wam dokonać bardzo szczegółowych zmian w ustawieniach bolidu, przy czym wymagane jest dobre poznanie znaczenia wszystkich opcji konfiguracji żeby czegoś nie "zepsuć" i nie pogorszyć zachowania bolidu. Powinniście to mimo wszystko traktować jako obowiązek jeśli chcecie grać na wyższym poziomie i z wyłączonymi wspomagaczami.

Główne kategorie ustawień bolidu

Zmian możecie dokonywać w 6 głównych kategoriach - F1 22: Konfiguracje bolidu (Setups) - czy warto zmieniać? - F1 22 - poradnik do gry

Zmian możecie dokonywać w 6 głównych kategoriach:

  1. Aerodynamika (Aerodynamics) - W tej kategorii są tylko 2 pozycje i dotyczą one zmian w przednim i tylnym skrzydle bolidu. Możecie zwiększać nachylenie skrzydeł, poprawiając docisk (Downforce) i jednocześnie przyczepność, bądź też pójść w stronę zmniejszenia oporu aerodynamicznego i poprawy prędkości maksymalnej kosztem niższego docisku.
  2. Przekładnia (Transmission) - W zakładce tej znajdują się opcje dostosowania dyferencjału (Differential Adjustment). Może to mieć wpływ na sposób przekazywania mocy na tylne koła bolidu. Wybranie bardziej otwartych ustawień dyferencjału zmniejsza zużycie opon, zaś postawienie na bardziej zamknięte ustawienia poprawia przyczepność bolidu.
  3. Geometria zawieszenia (Suspension Geometry) - W ramach tej grupy opcji możecie modyfikować zbieżność zawieszenia (Toe) i pochylenie kół (Camber). Wybranie bardziej ujemnej wartości pochylenia poprawia przyczepność na długich zakrętach. Postawienie na zbyt duże nachylenie kół może jednak prowadzić do zwiększonego zużycia ogumienia.
  4. Zawieszenie (Suspension) - Zakładka tu umożliwia regulowanie twardości oraz wysokości zawieszenia (Ride Height). Postawienie na sztywniejsze zawieszenie może poprawić stabilizację bolidu, ale będzie on bardziej zużywał opony i jechał niestabilnie na nierównościach (odczujecie to na takich torach jak np. Singapur). Wybranie miękkiego zawieszenia poprawię pracę na nierównym podłożu, ale bolid może przechylać przy ostrych hamowaniach i przyśpieszeniach.
  5. Hamulce (Brakes) - W ramach tej kategorii możecie ustalić ciśnienie (Brake Pressure) i balans hamulców (Brake Bias). Domyślna wartość ciśnienia to 100%, ale przy wyłączonym systemie ABS może to powodować częste ich blokowanie się przy ostrzejszych hamowaniach. Modyfikacje balansu pozwalają lepiej dopasować działanie hamulców do specyfiki toru.
  6. Opony (Tyres) - Zakładka ta pozwala dobrać indywidualne ciśnienie dla każdej opony. Postawienie na miękkie opony poprawia przyczepność kosztem czułości sterowania, zaś wybranie wyższego ciśnienia poprawia prędkość na prostych i przyczynia się do silniejszego nagrzewania opon.

Zapisywanie i wczytywanie konfiguracji

Każdą stworzoną konfigurację warto zapisać, bo pozwoli to Wam z niej później korzystać - po załadowaniu sesji z tego samego toru możecie z poziomu garażu wczytać stworzony wcześniej setup - F1 22: Konfiguracje bolidu (Setups) - czy warto zmieniać? - F1 22 - poradnik do gry

Każdą stworzoną konfigurację warto zapisać, bo pozwoli to Wam z niej później korzystać - po załadowaniu sesji z tego samego toru możecie z poziomu garażu wczytać stworzony wcześniej setup. Pozwoli to pominąć ponowne manualne wprowadzenie tych samych wartości. Starajcie się dawać dobre nazwy swoim setupom, bo możecie np. stworzyć kilka różnych konfiguracji dla tego samego toru.

Konfiguracje rywali (innych graczy)

W trakcie rozgrywania prób czasowych możecie skorzystać z ciekawej opcji Użyj konfiguracji rywala (Use Rival Setup), która powinna pojawić się w menu pauzy - F1 22: Konfiguracje bolidu (Setups) - czy warto zmieniać? - F1 22 - poradnik do gry

W trakcie rozgrywania prób czasowych możecie skorzystać z ciekawej opcji Użyj konfiguracji rywala (Use Rival Setup), która powinna pojawić się w menu pauzy. Pozwala ona na wczytanie setupu z czasu okrążenia ustanowionego przez innego gracza, który uzyskał lepszy rezultat od Waszego. Musicie jednak mieć świadomość tego, że wczytany setup może być stworzony pod preferencje i ustawienia realizmu drugiego gracza i niekoniecznie sprawi, że bolid zacznie się lepiej prowadzić w oparciu o Wasz styl jazdy.

Przeniesienie setupów z F1 2021 - jest możliwe?

Gra nie posiada opcji transferu setupów i nie powinniście też sami kopiować konfiguracji z poprzednich edycji F1. Wynika to z faktu, że w sezonie 2022 Formuły 1 doszło do rewolucyjnych zmian w konstrukcji bolidów, w wyniku których m.in. radykalnie zmieniła się ich aerodynamika. Nie możecie więc liczyć na to, że ustawienia dla bolidów z poprzednich sezonów poprawnie zadziałają w nowej grze.