F1 22: Porady na start - lista F1 22 poradnik, porady
Zanim zaczniecie ścigać się w grze F1 22 polecamy przejrzeć nasze porady na start – dotyczą one m.in. dopasowania gry do własnych umiejętności, nauki jazdy na nowych torach i prawidłowych manewrów w trakcie wyścigów Formuły 1.
Ostatnia aktualizacja: 1 lipca 2022
Bolidy Formuły 1 z gry F1 22 różnią się swoją specyfiką od pojazdów z wielu innych gier wyścigowych. Korzystając z porad na start zamieszczonych w naszym poradniku unikniecie niechcianych kolizji, a także będziecie mogli sprawniej zapoznawać się z grą i zwiększać swoje umiejętności kierowcy wyścigowego.
- Wybierajcie odpowiednie ustawienia poziomu trudności
- Poznawajcie tory w próbach czasowych
- Unikajcie ryzykownych manewrów na starcie wyścigu
- Używajcie strzałek i widoku do tyłu do obrony pozycji
- Wykonujcie sesje treningowe trybu kariery
- Bądźcie ostrożni jeżdżąc w deszczu
- Używajcie kamery telewizyjnej (TV Pod)
- Komunikujcie się z inżynierem
- Używajcie ekranu MFD do sprawdzania stanu pojazdu i dokonywania zmian
Wybierajcie odpowiednie ustawienia poziomu trudności
W momencie rozpoczynania nowej gry F1 22 zaproponuje Wam wybór 1 z 3 ogólnych poziomów trudności / stylów jazdy - luźny (Casual), normalny (Normal) oraz ekspercki (Expert). Nie radzimy ograniczać się wyłącznie do tego wyboru, tylko dokładniej dopasować grę do swoich możliwości i preferencji. W szczególności powinniście zajrzeć w opcjach gry do następujących menu:
- Asyst / systemów wspomagających (Assists) - zawierają one różnorakie ułatwienia, jak np. asystentów sterowania i hamowania, kontrolę trakcji, wyświetlanie linii wyścigowej, załączenie ABS-u i automatycznej skrzyni biegów, czy zautomatyzowanie zjazdów do boksu i aktywacji DRS/ERS.
- Ustawień symulacji (Simulation Settings) - one również wpływają na poziom wyzwania. Możecie przede wszystkim ustawić poziom umiejętności kierowców SI (przedział 0-100, najlepiej na początek spróbować ustawić go na około 50), ale również m.in. załączyć realistyczne uszkodzenia czy możliwość cofania czasu (flashback) po popełnionym błędzie.
- Struktury weekendu wyścigowego (Weeknd Structure) - możecie wpłynąć na długość poszczególnych sesji. Podczas zapoznawania się z grą najlepiej wybierać krótsze sesje, np. 25% pełnego dystansu.
Opcje, co do działania których nie macie pewności, powinniście przetestować przed dokonaniem zmian. Możecie też w menu pauzy zajrzeć do menu samouczków, które opisują np. działanie DRS czy niektóre procedury wyścigowe.
Poznawajcie tory w próbach czasowych
W sezonie 2022 Formuły jedyną nowością w kalendarzu jest Grand Prix Miami, ale jeśli nie graliście w poprzednie części to niektóre inne tory też mogą być Wam nieznane. Uruchamianie prób czasowych to najlepszy sposób na zapoznawanie się z torami z kalendarza. Po załadowaniu danego toru powinniście rozważyć:
- Załączenie jednej z dostępnych linii wyścigowych - Minimum to pokazywanie przez grę punktów hamowań, ale może też ustawić pełną linię, która przez cały czas pokazuje optymalny tor jazdy. Zapamiętujcie wszystkie trudniejsze zakręty oraz punkty aktywacji DRS (od jednego do kilku w zależności od toru).
- "Ściganie się" z duchami innych graczy. Jest to świetny sposób motywowanie się do poprawiania osiągów i do podpatrywania np. źle przejeżdżanych zakrętów na podstawie zachowania ducha.
Polecamy przejechać co najmniej kilkanaście okrążeń zapoznawczych na każdym nieznanym torze. Jednych stosunkowo łatwo się nauczyć, inne mają sporo technicznych, wymagających zakrętów (szczególnie tory miejskie jak np. Singapur, Azerbejdżan, Monako).
Unikajcie ryzykownych manewrów na starcie wyścigu
Bolidy F1 bardzo łatwo można uszkodzić i powinniście unikać jakiegokolwiek kontaktu z konkurentami. Możecie łatwo doprowadzić np. do uszkodzenia przedniego skrzydła i wymuszonego pitstopu. Nawet jeśli macie wyłączone uszkodzenia, to możecie zostać obróceni czy wypaść z toru.
Postarajcie się zawsze o bezproblemowy start - nie blokujcie agresywnie konkurentów, którzy mogą zahaczyć o Was od tyłu i nie wykonujcie ogromnych nurkowań przed wolniejszymi zakrętami, bo możecie nie zdążyć z wyhamowaniem albo inny bolid nagle znajdzie się na Waszym torze jazdy. Skupcie się na przejechaniu co najmniej kilku pierwszych zakrętów "bez przygód" i dopiero wtedy rozpocznijcie walkę o wyższe pozycje. Wyścigi w grze mogą być bardzo długie i trwać nawet do 2 godzin. Powinniście mieć wystarczająco dużo czasu na powalczenie o wyższe pozycje na kolejnych okrążeniach.
Na niektórych torach z kalendarza (np. Monako) wyprzedzanie innych bolidów jest bardzo utrudnione i wynika to ze specyfiki samych torów. W takich wyjątkowych przypadkach rozważcie nieco agresywniejszy start (oraz dobre kwalifikacje), bo w dalszej części wyścigu mogą nie pojawić się dobre okazje do wyprzedzania.
Używajcie strzałek i widoku do tyłu do obrony pozycji
Podczas wyścigów w F1 22 musicie nie tylko dążyć do wyprzedzania kierowców, ale też bronić skutecznie swojej aktualnej pozycji. Jest to możliwe na 2 główne sposoby:
- Oglądanie się za siebie - grając na padzie wychylcie prawą gałkę w dół, grając na kierownicy przydzielcie tej funkcji oddzielny przycisk. Jest to szczególnie przydatne na długich prostych pozwalających na aktywację DRS (chwilowy przyrost prędkości atakującego kierowcy), bo to wtedy powinniście najczęściej spodziewać się ataków. Możecie z wyprzedzeniem zmienić kierunek jazdy i utrudnić manewr wyprzedzania.
- Poleganie na strzałkach na ekranie - to domyślnie włączona podpowiedź będąca elementem interfejsu użytkownika. Strzałki mogą Was informować o położeniu okolicznych bolidów (np. z boku lub z tyłu). Początkowo jest to biały kolor. Czerwony kolor oznacza, że drugi bolid jest bardzo blisko Waszego i musicie wtedy uważać przy ewentualnych manewrach defensywnych.
Lusterka zamontowane na bolidach są niestety w grze mało przydatne. Musielibyście mieć ustawiony widok z kabiny i nawet wtedy ich powierzchnia jest bardzo ograniczona.
Wykonujcie sesje treningowe trybu kariery
Sesje treningowe są ważna częścią każdego weekendu wyścigowego F1, ale szczególnie zyskują na znaczeniu we wszystkich rodzajach trybu kariery. Treningi mogą być wtedy używane do przeprowadzania programów treningowych, dzięki którym możecie gromadzić punkty badawcze. Są one następnie wykorzystywane do rozpoczynania badań nad nowymi częściami i ulepszeniami bolidu.
Gra zawsze daje 3 rodzaje programów do wyboru i mogą dotyczyć np. symulacji tempa wyścigowego, zarządzania oponami czy oszczędzania paliwa. W ramach każdego z nich macie główne i mniejsze cele do zaliczenia, np. przejechanie okrążenia w określonym czasie, niskie zużycie opon, pobicie rekordu prędkości albo utrzymywanie się na linii wyścigowej. Starajcie się ich jak najwięcej zaliczać i jak najlepiej sobie radzić, by razem z kolegą zespołowym zgromadzić jak najwięcej punktów. Trudne lub nielubiane programy treningowe możecie zaliczać dzięki szybkim treningom (Quick Practice). Są one zautomatyzowaną formą treningów z procentową szansą powodzenia dla różnych zadań. Najlepiej najpierw samemu zaliczyć lubiane programy treningowe i pozwolić żeby resztą zajął się automat. Nie pomijajcie całkowicie treningów w karierze.
Bądźcie ostrożni jeżdżąc w deszczu
W F1 22 do dyspozycji gracza oddano potężne maszyny, które nie są jednak przyklejone do toru i mogą łatwo wpadać w poślizgi. Wyjątkiem jest załączenie w menu asyst pełnej kontroli trakcji, choć i wtedy w ekstremalnych przypadkach możecie stracić kontrolę nad bolidem. Wasze główne zadanie to dopasowanie ogumienia do warunków panujących na torze - do słabych opadów deszczu stosujcie opony przejściowe (Intermediate), zaś do silniejszych opadów wybierajcie "pełne deszczówki" (Wet). Przy decyzjach tych bierzcie jednak pod uwagę, że pogoda na torze może dynamicznie zmieniać się, także na jego wybranych fragmentach. Musicie iść niekiedy na kompomisy i przez pewien czas zmagać się z gorszą przyczepnością lub osiągami.
Ściganie się w deszczu wymaga też ostrożniejszej i rozsądniejszej jazdy. Starajcie się wypatrywać z daleka zakręty, wyjeżdżać spoza strugi deszczu poprzedzających maszyn i pomagać sobie mapą toru. Hamujcie zawsze z dużym wyprzedzeniem, bo nie możecie liczyć na zbliżoną przyczepność do typów ogumienia na suchy tor. Trzymajcie się też linii wyścigowej, bo poza nią może być bardzo mokro.
Przed rozpoczęciem danej sesji lub całego weekendu wyścigowego możecie zajrzeć do wiadomości i odczytać prognozę pognody. Pozwoli to Wam rozplanować wybór oraz użycie różnych typów opon w ramach całego weekendu.
Używajcie kamery telewizyjnej (TV Pod)
W F1 22 dostępnych jest wiele ujęć kamery, ale nie wszystkie z nich są przydatne. Najlepszą odmianą kamery jest naszym zadaniem kamera telewizyjna (TV Pod), tzn. ta umieszczona nad kierowcą i wlotem powietrza. Oferuje ona bardzo dobry podgląd na sytuację wokół bolidu i możecie łatwiej zauważać maszyny konkurentów, które pojawiają się po lewej i prawej stronie. Łatwiej jest ponadto idealnie pokonywać zakręty utrzymując się na linii wyścigowej. Kamera z kokpitu bywa w takich sytuacja problematyczna, zwłaszcza jeśli na torze są wzniesienia lub panują warunki ograniczonej widoczności.
Jedyna wada kamery TV to znikoma skuteczność lusterek, które przy tym ustawionym widokiem są bardzo małe i częściowo zasłonięte przez halo. Możecie jednak korzystać z powodzeniem z wymienionych wcześniej technik - strzałek ostrzegawczych i widoku do tyłu.
Komunikujcie się z inżynierem
W Formule 1 każdy kierowca ma przypisanego inżynierowego wyścigowego, z którym współpracuje się w trakcie wyścigu. Inżynier może z własnej inicjatywy m.in. informować o planowanych zjazdach do boksu, sugerować zmianę strategii wyścigowej czy ostrzegać o zapasie paliwa.
Możecie i powinniście nawiązywać komunikację z inżynierem. Jest to możliwe wciskając przycisk radia i wybierając polecenia z rozwijanego menu (niestety jest to dość utrudnione, bo wyścig nie jest pauzowany) lub wydawać mu komunikaty głosowe (wymagany mikrofon). Lista poleceń jest obszerna - możecie m.in. zażądać przygotowania konkretnej mieszanki opon na kolejny zjazd do boksu, zapytać się o aktualny stan wyścigu czy wypytać się o aktualnego rywala. Inżyniera można wyciszyć jednym z poleceń (oraz "pozwolić mu" ponownie odzywać się) i może to być pomocne, jeśli Was za bardzo rozprasza w trudnych momentach wyścigu.
Używajcie ekranu MFD do sprawdzania stanu pojazdu i dokonywania zmian
W podobny sposób do komunikacji z inżynierem funkcjonuje ekran wielofunkcyjny MFD (Multi Function Display) - są to informacje o stanie bolidu i szybkie ustawienia pozwalające wprowadzać zmiany. Możecie wywoływać MFD na żądanie (Kółko na padzie PlayStation, B na padzie Xbox) oraz przełączać się pomiędzy jego różnymi zakładkami. Niestety wyścig nie jest wstrzymywany i powinniście w rezultacie korzystać z tej opcji na długich prostych, na których nie trzeba jednocześnie wykonywać skrętów czy hamowań. Ekran MFD może przydawać się m.in. do:
- Zmian wybranych ustawień bolidu, np. balansu hamulców. Nie są dostępne wszystkie opcje i większości modyfikacji można dokonywać jedynie w garażu, ale te opcje, które są mogą mimo wszystko pomóc.
- Wybrania innej mapy silnika. Może to być pomocne na potrzeby oszczędzania paliwa, jak również samego silnika w tych momentach, w których maksymalne osiągi nie są potrzebne.
- Sprawdzania stanu bolidu. Możecie sprawdzić ewentualne uszkodzenia skrzydeł i innych elementów bolidu, a także zbadać ich procentowy stopień zużycia (jest to szczególnie istotne w karierze).
- Sprawdzania stanu ogumienia. O zużywających się oponach może Was ostrzegać inżynier, ale procentowe informacje o ich stanie też są pomocne i pozwalają zaplanować pitstop zanim wyraźnie spadną osiągi.