Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

F1 22 - poradnik do gry

F1 22 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem F1 22 poradnik, porady

Tryby kariery z gry F1 22 są bardzo rozbudowane. Nasz poradnik opisuje m.in. jak rozpocząć karierę, jak zarządzać zespołem, jak prowadzić badania i jak dbać o dobre finanse teamu.

Ostatnia aktualizacja: 6 lipca 2022

Przebieg trybu kariery w F1 22 potrafi być dość rozbudowany i wymuszać podejmowanie trudnych decyzji. Z naszego poradnika dowiecie się m.in. jakich dokonać pierwszych wyborów w karierze, jak poprawnie rozwijać zespół i kierowców, jak rozgrywać kolejne weekendy wyścigowe oraz jak prowadzić badania nad nowymi częściami.

Startowe ustawienia

W zależności od wybranego rodzaju kariery mogą czekać Was inne początkowe wybory - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

W zależności od wybranego rodzaju kariery mogą czekać Was inne początkowe wybory. W klasycznej karierze możecie rozpocząć najpierw w niższej serii F2 lub od razu awansować do stawki F1.

W trybie Mój zespół możecie wybrać startowy punkt, tzn - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

W trybie Mój zespół możecie wybrać startowy punkt, tzn. poziom trudności. Jeśli nie chcecie ułatwiać sobie zmagań, to możecie celowo wybrać początkujący zespół z małymi szansami na dobre wyniki. Równie dobrze możecie też założyć team, który niemal od razu będzie w stanie podjąć walkę z czołówką.

Niezależnie od wybranego typu kariery możecie ustalić kalendarz sezonu. Rekomendowane jest rozegranie pełnego sezonu 2022 (i kolejnych na jego bazie), a więc składającego się z 22 wyścigów. Jeśli jakieś GP Wam się nie podoba lub chcecie skrócić zmagania, to możecie też wybrać własny sezon i dopasować jego listę wyścigów.

Inne spośród wspólnych ustawień dotyczą - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Inne spośród wspólnych ustawień dotyczą:

  1. Asyst, poziomu umiejętności AI i opcji symulacji - Nie jest to ostateczny wybór, bo możliwe jest dokonywanie zmian pomiędzy poszczególnymi sesjami lub wyścigami (lub w niektórych przypadkach nawet w trakcie trwania wyścigu).
  2. Długości sesji w ramach weekendu wyścigowego - Możecie np. rozgrywać pełne lub skrócone treningi i kwalifikacje, a także ustalać procentową długość dystansu wyścigu. Także i tu zmiany nie są wprowadzane na stałe.
  3. Obowiązujących przepisów - Chodzi tu m.in. o poziom realizmu przy wywieszaniu flag, zjazdy do boksu czy wyjeżdżanie na tor auta bezpieczeństwa. Ustawienia możecie później zmienić.
  4. Dodatkowych opcji kariery - Możecie np. zezwolić na transfery kierowców pomiędzy zespołami lub ich zakazać, a także umożliwić prowadzenie badań i rozbudowywanie obiektów w trybie Mój zespół (opcje te są domyślnie włączone).
W standardowej karierze musicie stworzyć własną postać oraz wybrać istniejący zespół, do którego pragniecie dołączyć, a także ustalić kogo chcecie mieć za partnera zespołowego - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

W standardowej karierze musicie stworzyć własną postać oraz wybrać istniejący zespół, do którego pragniecie dołączyć, a także ustalić kogo chcecie mieć za partnera zespołowego. Oznacza to, że drugi z kierowców wypadnie ze stawki i że będziecie go zastępować (co najmniej do zakończenia pierwszego kontraktu).

1 - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry
W karierze Mój zespół oprócz stworzenia kierowcy czekają Was bardziej złożone wybory związane ze stworzeniem zupełnie nowego zespołu F1, który jako jedenasty team dołączy do stawki - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

W karierze Mój zespół oprócz stworzenia kierowcy czekają Was bardziej złożone wybory związane ze stworzeniem zupełnie nowego zespołu F1, który jako jedenasty team dołączy do stawki. Najważniejsze wybory to:

  1. Główny sponsor - Musicie zwrócić uwagę na ich oczekiwania, bo oprócz "startowej" gotówki możecie też otrzymać kilka-kilkanaście milionów dolarów za spełnienie żądań sponsora na przestrzeni sezonu (np. uplasowanie się w top3 w klasyfikacji konstruktorów). Wybierzcie sponsora z oczekiwaniami, którym możecie sprostać. Słaby zespół nie będzie mógł od razu walczyć o dobre wyniki.
  2. Wybór dostawcy silników - Macie 4 producentów silników do wyboru. Ich silniki różnią się osiągami, wytrzymałością i ceną. Polecamy jednego ze środkowych dostawców, tzn. Red Bulla lub Mercedesa. Silnik Renault jest słabszy, zaś silnik Ferrari najdroższy. W trybie kariery silniki podlegają rozwojowi, tak więc nie musicie obawiać się gorszych osiągów przez cały czas trwania kontraktu.
  3. Wybór partnera zespołowego - Nie wybiera się tu kierowcy z aktualnej stawki F1, tylko jednego z kiercowów serii F2. Dostępni kierowcy mają podobne statystyki, tak więc wybór ten nie jest kluczowy. Będziecie też mogli w razie potrzeby zmienić kierowcę numer 2 jeszcze przed zakończeniem pierwszego sezonu F1.
  4. Ubiór, barwy zespołowe i logo zespołu - rzeczy te nie są wybierane na stałe i można później dokonywać zmian.

Jeśli posiadacie wersję Champion's Edition, to zamiast kierowcy F2 jako partnera zespołowego możecie wybrać jedną z ikon F1, np. Michaela Schumachera albo Ayrtona Sennę. Jest to mało realistyczne rozwiązanie, ale możecie dzięki temu od razu posiadać bardzo silnego kierowcę w zespole.

W przypadku trybu Mój zespół na sam koniec do zaliczenia jest też wywiad z Willem Buxtonem z różnymi odpowiedziami do wyboru - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

W przypadku trybu Mój zespół na sam koniec do zaliczenia jest też wywiad z Willem Buxtonem z różnymi odpowiedziami do wyboru. Nie są to decyzje o ogromnym znaczeniu, ale dzięki konkretnym odpowiedziom możecie poprawić swoje relacje z wybranymi departamentami zespołu. Jest to bardzo podobna mechanika do wywiadów z przedstawicielami prasy z poprzednich części serii.

Kalendarz

Kalendarz ze zbliżającymi się wydarzeniami znajdziecie na głównym ekranie trybu kariery - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Kalendarz ze zbliżającymi się wydarzeniami znajdziecie na głównym ekranie trybu kariery. W przypadku zwykłej kariery nie odgrywa on istotnej roli. Jest natomiast ważniejszy w trybie Mój zespół, bo możecie zagospodarować czas w oczekiwaniu na kolejne Grand Prix. Dostępne są różne rodzaje aktywności i każda z nich zajmuje od 1 do kilku dni w kalendarzu. Polecamy wybierać zróżnicowane aktywności po to żeby jak najwięcej zyskać. W szczególności warto wybierać te, które:

  1. Poprawią słabe morale w departamentach - Reagujcie, gdy morale spadnie do niskiego poziomu.
  2. Rozwiną statystyki drugiego kierowcy - Pozwoli mu to coraz lepiej jeździć i uzyskiwać dobre, stabilne rezultaty.
  3. Zapewnią XP - Może to być doświadczenie dla kierowcy lub zespołu.
  4. Zapewnią punkty badań - Pozwoli to szybciej rozpoczynać prace nad nowymi technologiami.

Programy treningowe i struktura weekendu wyścigowego

Ważną informacją jest to, że w karierze treningi służą nie tylko poznaniu toru i przetestowaniu bolidu, ale też do realizcji programów treningowych - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Ważną informacją jest to, że w karierze treningi służą nie tylko poznaniu toru i przetestowaniu bolidu, ale też do realizcji programów treningowych. Powinniście zawsze je wybierać i starać się ich jak najwięcej zaliczać.

Gra zawsze losuje 3 warianty programów treningowych. Mogą one np. dotyczyć zapoznania się z torem (przejeżdżanie przez bramki kontrolne), oszczędzania paliwa (musicie odpuszczać gaz przed wjechaniem w zakręt) czy symulacji okrążenia klasyfikacyjnego (szybkie kółko na miękkiej mieszance). Każdy program posiada 2 główne cele (łatwiejszy i trudniejszy) oraz 3 poboczne (np. przejechanie czystego okrążenia). Skupiajcie się najpierw na głównych, bo to dzięki nim pozyskacie punkty rozwoju do prowadzenia badań (Resource Points).

Treningi może rozgrywać za Was sztuczna inteligencja - jest to możliwe dzięki wybraniu szybkiego treningu (Quick Practice) zamiast przeniesienia się osobiście na tor - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Treningi może rozgrywać za Was sztuczna inteligencja - jest to możliwe dzięki wybraniu szybkiego treningu (Quick Practice) zamiast przeniesienia się osobiście na tor. Jest to dobry sposób na zaliczanie tych treningów, z którymi macie problem lub których po prostu nie lubicie.

W szybkich treningach każda próba ma procentowe szanse powodzenia. Proponujemy wybierać zawsze programy z najlepszymi szansami (70 lub więcej procent), nawet jeśli są najdłuższe. Powinniście większość z nich zaliczycie już przy pierwszej próbie. Postarajcie się maksymalnie wykorzystać czas trwania danego treningu i rezygnujcie dopiero gdy zabraknie go na jakiekolwiek kolejne treningi.

Domyślna struktura weekendu wyścigowego F1 to - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Domyślna struktura weekendu wyścigowego F1 to:

  1. 3 sesje treningowe.
  2. Kwalifikacje podzielone na 3 części (Q1, Q2, Q3) - w 2 pierwszych odpada po kilka najwolniejszych bolidów. Możecie alternatywnie wybrać uproszczone kwalifikacje, w których każdy kierowca przejeżdża tylko 1 okrążenie.
  3. Główny wyścig.

W kilku GP z wyścigami sprint zmienia się układ sesji:

  1. Pierwsza sesja treningowa.
  2. Kwalifikacje do wyścigu Sprint.
  3. Druga sesja treningowa.
  4. Wyścig Sprint - to krótszy wyścig, w którym zdobywa się mniej punktów. Jego wyniki wpływają na pozycje startowe w głównym wyścigu.
  5. Główny wyścig.

Możecie swobodnie skracać lub pomijać poszczególne sesje. W przypadku kwalifikacji i wyścigu ich preferowaną długość musicie ustalić na początku danego weekendu wyścigowego i do kolejnego wyścigu nie można tego zmienić.

Badania i rozwój - BiR (R&D)

Badania nad nowymi częściami do bolidu możecie prowadzić we wszystkich trybach kariery - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Badania nad nowymi częściami do bolidu możecie prowadzić we wszystkich trybach kariery. Jest to krok, którego nie powinniście nigdy nie pomijać, bo Wasz zespół może zacząć tracić tempo do konkurentów i w rezultacie być wolniejszy w wyścigach. Gra wyświetla w głównym oknie BiR paski z aktualnymi osiągami bolidów poszczególnych teamów.

Punkty rozwoju (Research Points) możecie pozyskiwać przede wszystkim dzięki zaliczaniu poziomów treningowych. Jeśli dobrze poradziliście sobie z programami z danego GP, to jednorazowo powinniście zgromadzić co najmniej 1000 punktów. Możecie też odblokować zniżki na rozpoczęcie badań.

Badania prowadzone są w 4 dziedzinach - Aerodynamika (Aerodynamics), Podwozie (Chassis), Układ napędowy (Powetrain) i Wytrzymałość (Durability) - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Badania prowadzone są w 4 dziedzinach - Aerodynamika (Aerodynamics), Podwozie (Chassis), Układ napędowy (Powetrain) i Wytrzymałość (Durability). 3 pierwsze kategorie służą poprawie osiągów i tempa wyścigowego, zaś dzięki prowadzeniu badań w dziale Wytrzymałości możecie spowalniać zużywaniaesię części zamontowanych na bolidzie.

Radzimy równomiernie rozwijać wszystkie 4 kategorie po to żeby Wasz zespół w żadnej z nich wyraźnie nie odstawał. Wyjątki róbcie jeśli zauważacie duży deficyt np. w wydajności układu napędowego. Możecie sami wybierać badania do rozpoczęcia lub decydować się na rekomendowane ulepszenia.

Każde badania trwają od kilku do kilkunastu dni i trzeba poczekać na ich wynik. Mogą one zakończyć się sukcesem lub porażką. Częstych porażek unikniecie dzięki dbaniu o wysokie morale danego departamentu. Nieudany projekt najlepiej od razu powtórzyć - musicie ponownie wydać punkty badań, ale powinniście uzyskać 100% szanse powodzenia.

Zalecane badania BiR zestawiliśmy na osobnej stronie Projekty badawcze - które najlepsze? w rozdziale FAQ.

Obiekty zespołu (Facilities)

Każdy zespół ma kilka obiektów związanych z jego prowadzeniem, przy czym ich rola różni się w zależności od wybranego rodzaju kariery - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Każdy zespół ma kilka obiektów związanych z jego prowadzeniem, przy czym ich rola różni się w zależności od wybranego rodzaju kariery. W standardowej karierze rozbudowa obiektów odbywa się bez Waszego udziału, w określonych momentach sezonu.

W trybie Mój zespół możecie wydawać pieniądze na rozbudowę obiektów. Są to w dużej mierze kosztowne ulepszenia, ale mogą sporo zmienić:

  1. W kategoriach Aerodynamika, Podwozie, Układ napędowy i Wytrzymałość proponujemy jako pierwsze wybrać ulepszenia, które pozwalają pozyskiwać więcej punktów badań oraz skracać czas badań.
  2. W kategorii Personel (Personnel) postarajcie się przede wszystkim odblokować co najmniej 1 ulepszenie do zwiększenia statystyk drugiego kierowcy, dzięki czemu lepiej zacznie radzić sobie w wyścigach.
  3. W kategorii Marketing są 2 bardzo drogie ulepszenia. Jedno z nich pozwala przyśpieszyć gromadzenie XP i powinniście stopniowo gromadzić stopniowo fundusze na jego zakup (domyślnie aż 25 milionów dolarów)

Każdy obiekt generuje w trybie Mój zespół koszty. Nie są one bardzo wysokie przy założeniu, że będziecie dobrze zarabiać w wyścigach. W sytuacji kryzysowej możecie tymczasowo zamknąć obiekt, ale może wtedy np. przestać prowadzić istotne badania.

Zarabianie i wydawanie gotówki w trybie Mój zespół

Zarządzaniem gotówką musicie przejmować się wyłącznie w trybie Mój zespół - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Zarządzaniem gotówką musicie przejmować się wyłącznie w trybie Mój zespół. Najważniejsze źródło dochodów to sponsorzy - możecie podpisać kontrakt z 1 głównym sponsorem i maksymalnie 4 mniejszymi (początkowo dostępne są tylko 3 sloty na wybranie małych sponsorów).

Przy wybieraniu sponsorów zwracajcie uwagę na ich wymagania, bo niektórym z nich trudno może być sprostać (np. ukończenie każdego wyścigu na podium albo zdobywając łącznie minimum 20 punktów). Wybierajcie takie oferty, które mają duże szanse powodzenia i gwarantują dobre wypłaty.

W przypadku głównego sponsora na premię możecie liczyć na koniec sezonu - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

W przypadku głównego sponsora na premię możecie liczyć na koniec sezonu. Jeśli chodzi o mniejszych sponsorów, to dochodzi do nich na ekranie podsumowania wyścigu. Dowiecie się o wypełnieniu (lub nie) ich wyzwań i otrzymaniu dodatkowej gotówki. Wypłaty mogą zostać pomniejszone jeśli bolid lub bolidy zostały uszkodzone.

Zużywanie się i wymiana części

We wszystkich trybach kariery musicie liczyć się z tym, że części bolidu będą podlegały stopniowemu zużyciu - są to m - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

We wszystkich trybach kariery musicie liczyć się z tym, że części bolidu będą podlegały stopniowemu zużyciu - są to m.in. silnik, turbosprężarka czy skrzynia biegów. Zużycie możecie na bieżąco obserwować - gra podaje procentowy wskaźnik trwałości i przybliżoną liczbę okrążeń do całkowitego zużycia. Nie czekajcie z wymianą do samego końca, bo mocno zużyte części słabiej działają - przykładowo silnik może zapewniać gorsze osiągi, zaś skrzynia biegów może się losowo zacinać.

Teamy mają ograniczoną pulę części na każdy sezon. Bardzo prawdopodobne jest to, że ją przekroczycie i wiąże się to z karami przesunięcia w dół na polach startowych. Postarajcie się podchodzić do tego taktycznie i wymieniać części w tych GP, w których łatwiej będzie Wam odzyskiwać pozycje lub które np. po słabych kwalifikacjach spisaliście na straty.

Prowadzenie badań w dziale Wytrzymałość (Durability) spowalnia zużywanie się części. Możecie też kupować w menu obiektów ulepszenia, które mają podobne działanie.

Zdobywanie XP i rozwijanie umiejętności kierowców

W F1 22 możecie gromadzić XP - uznanie (Acclaim) - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

W F1 22 możecie gromadzić XP - uznanie (Acclaim). W zwykłej karierze dotyczy ona wyłącznie kierowców, ale w trybie Mój zespół dodatkowo Wasz team. XP pozyskuje się przede wszystkim dzięki dobrym rezultatom w wyścigach, ale możecie też zdobywać je np. przystępując w karierze do wyzwań supersamochodów czy wygrywając rywalizacje z innymi kierowcami. Wyższe poziomy podnoszą status Waszego kierowcy i/lub zespołu. Lepszy kierowca może dostać lepsze oferty zatrudnienia, a lepszy zespół może otrzymać więcej pieniędzy od sponsorów.

Każdy kierowca opisany jest też szeregiem innych statystyk - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Każdy kierowca opisany jest też szeregiem innych statystyk. Są to ogólny współczynnik (Rating) z przedziału 0-100, a także takie statystyki jak np. tempo wyścigowe, skupienie czy rozwaga na torze.

Statystyki mogą być rozwijane, zarówno w sposób naturalny, jak i dzięki Waszym działaniom. Możecie m.in. odblokowywać perki kierowcy (więcej XP i punktów badań, ograniczenie zużycia silnika) i przeznaczać dnie w kalendarzu na rozwój wybranych parametrów partnera zespołowego.

Odnawianie i podpisywanie nowych kontraktów z kierowcami

W tradycyjnej karierze Waszym zadaniem jest podpisywanie kontraktów z prawdziwymi zespołami - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

W tradycyjnej karierze Waszym zadaniem jest podpisywanie kontraktów z prawdziwymi zespołami. Do pierwszego zespołu dołączycie na początku kariery, zaś kolejne będziecie mogli wybierać w trakcie jej rozgrywania. Uzyskiwanie dobrych rezultatów i gromadzenie XP/uznania pozwoli Wam przebierać w lepszych ofertach.

W karierze Mój zespół dostępny jest rynek kierowców. Możecie dowiadywać się w nim o ich wartości rynkowej i statystykach, a także śledzić ulubionych.

Po tym jak upłynie kontrakt Waszego drugiego kierowcy musicie podjąć decyzję - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Po tym jak upłynie kontrakt Waszego drugiego kierowcy musicie podjąć decyzję:

  1. Możecie rozpocząć negocjacje mające na celu zachowanie aktualnego kierowcy po to żeby pozostał Waszym partnerem zespołowym.
  2. Możecie spróbować zatrudnić nowego kierowcę na miejsce aktualnego. Nowy kandydat może postawić warunki do zgodzenia się na ofertę (np. dostateczne rozwinięcie obiektów w zespole). Konieczne mogą też być rozbudowane negocjacje o to żeby wykupić kierowcę od konkurencyjnego teamu (przebiega to na zasadzie licytacji). Polecamy dążyć do posiadania silnego partnera, bo pozwoli to Wam regularnie uzyskiwać dobre punkty w wyścigach. Słaby kierowca może nie wykorzystać potencjału bolidu i możecie przez niego "tracić" dobre wyniki i punkty w mistrzostwach.

Wydarzenia i wyzwania Pirelli

Podczas rozgrywania kariery mogą losowo załączać się różne wydarzenia departamentów i każde z nich wymaga podjęcia jakiejś decyzji, np - F1 22: Kariera - porady i zarządzanie zespołem - F1 22 - poradnik do gry

Podczas rozgrywania kariery mogą losowo załączać się różne wydarzenia departamentów i każde z nich wymaga podjęcia jakiejś decyzji, np. wybrania rodzaju imprezy działu marketingu, zgodzenia się na zakup ulepszeń albo ustalenia statystyk drugiego kierowcy do rozwinięcia. Nie są one ekstremalnie ważne, ale możecie dzięki nim coś zyskać i warto przemyśleć każdą decyzję.

Bardzo często przed rozpoczęciem danego weekendu wyścigowego możecie rozegrać jedno z proponowanych wyzwań Pirelli. Są to tzw. gorące okrążenia Pirelli (Pirelli Hot Laps), które opisaliśmy na stronie Supersamochody i wyzwania. Powinniście zawsze do nich przystępować, bo dzięki zdobywaniu medali możecie pozyskiwać XP/uznanie oraz gotówkę (nawet 100 tysięcy dolarów za każdy event).