Darkest Dungeon 2: Różnice między DD1 a DD2 Darkest Dungeon 2 poradnik, porady
Na tej stronie poradnika do Darkest Dungeon 2 przedstawiliśmy różnice między 1 a 2 odsłoną gry. Odpowiadamy też na pytanie, czy konieczne dla zrozumienia fabuły jest ukończenie Darkest Dungeon 1.
Ostatnia aktualizacja: 11 maja 2023
Na tej stronie poradnika do Darkest Dungeon 2 znajdziecie informacje dotyczące różnic pomiędzy pierwszą częścią gry. Dowiecie się też czy żeby zagrać w dwójkę, musicie znać pierwszą część.
Czy trzeba ukończyć pierwszą część?
Ukończenie pierwszej części gry nie jest wymagane, by rozpocząć grę w Darkest Dungeon 2. Gra posiada dość płytką fabułę, dlatego nie pozostajecie znacznie w tyle z opowiadaniem. Nic nie stoi na przeszkodzie, by ukończyć DD1 w innym czasie. O tyle trudniejsze może być niezaznajomienie z mechaniką gry, jeśli nie znacie pierwszej części - ta jednak dość mocno zmienia się w "dwójce". Na dzień premiery należy jednak pamiętać, że pierwsza cześć ze względu na liczne DLC jest dużo bardziej rozbudowaną pozycją.
Różnice i cechy wspólne
Darkest Dungeon 2 znacznie różni się od poprzedniej części. Posiada jednak też kilka cech wspólnych.
Różnice:
- Nowa grafika, bardziej rozbudowane animacje.
- Zamiast eksploracji lochów, używacie dyliżansu, którym sterujecie przemieszczając się po mapie i napotykając kolejne wydarzenia i przeszkody.
- Bohaterowie posiadają teraz aż 11 umiejętności do wyboru (które należy odblokować).
- Bohaterowie mogą używać teraz pięciu zamiast czterech umiejętności podczas walki.
- Usunięto modyfikatory - np. brak modyfikatora celności: każdy atak ma taką samą szansę na trafienie (co nie zmienia faktu, że wróg może posiadać unik). Pominięto także stałe modyfikatory uniku i odporności. Zamiast nich pojawiają się token o sztywnych zmianach modyfikatorów (tj. z reguły 50%: na atak, blok, unik itp.)
- Poza elementami Stresu i Załamania, został wprowadzony system Relacji i Emocji między członkami drużyny.
- Zamiast stałego lokum (jak miasto Hamlet w DD1) co odcinek drogi zatrzymujecie się w Gospodzie. Zastępuje ona rolę tak miasta jak i funkcji Rozbijania obozu z DD1 - możecie skorzystać z właściwych przedmiotów, by poprawić odpoczynek i zapewnić sobie buffy.
- Umiejętności można rozbudować tylko o 1 punkt za pomocą Punktów Mistrzostwa zdobywanych w walkach - te punkty zdobywacie w trakcie podróży i są wspólne dla całej drużyny.
- Wiele umiejętności nie podlega długości trwania (w turach), a ilości użyć (np. Riposta, Blok).
- Nie ma możliwości wycofania się z walki - czasem macie możliwość niepodejmowania jej (jeśli jest to walka oznaczona znacznikiem na mapie, nie poprzez wpadnięcie na losowych przeciwników). Jednak nie możecie porzucić starcia, gdy już się rozpoczęło.
- Nie możecie porzucić Ekspedycji - gdy dyliżans ruszył, możecie tylko starać się wybierać bezpieczniejszą drogę. Musicie jednak dotrzeć do Gospody. Nie macie jednak gwarancji, że w Gospodzie wyleczycie wszystkie dolegliwości Waszych podopiecznych.
- Nie można sprzedawać - nadmiarowe przedmioty wykorzystujecie na bieżąco lub wyrzucacie.
- Występowanie mini-gier i losowych modyfikatorów - aby odblokować nowe umiejętności, będziecie czasem musieli ukończyć mini-grę na zasadach nie związanych z rozgrywką. Podobnie będą wyglądać niektóre starcia z bossami, w których otrzymacie nowy, nieznany modyfikator i będziecie musieli zaadaptować się do stylu rozgrywki.
Cechy wspólne:
- Walczyć będziecie z pomocą znanych Wam z "jedynki" bohaterów i ich umiejętności (z nieznacznymi różnicami).
- Podstawy systemu walki nie uległy zmianie: 4 bohaterów na 4 pozycjach, inicjatywy i efekty ORC, Życie i Stres.
- Bohaterowie nadal mogą nabywać Nawyki i pozbywać się ich w szpitalu.
- Płomień nadal jest modyfikatorem bonusów - w DD1 mogliście zrezygnować z oświetlania sobie drogi, by zwiększyć zagrożenie ze strony przeciwników, lecz zmaksymalizować zyski i znaleźć ciekawsze przedmioty. W DD2 płomień daje mniejsze bonusy dla bohaterów i nie wpływa na zyski. Jeśli płomień zgaśnie, zostaniecie napadnięci przez Kultystów- nie chcecie by płomień gasł.
- Bohaterowie nadal mogą zginąć.
- Płomień - wysoki poziom wpływa na nieznaczne bonusy, niski pomaga przeciwnikom.
- Ciągle posiadacie możliwość wykorzystywania przedmiotów podczas walki, wzmacniania bohaterów za pomocą Bibelotów.
- Gra nadal wymaga od Was kilku prób ukończenia gry, nim będziecie w stanie dotrzeć do finałowych walk. Z czasem postępy będą wpływać na ułatwianie rozgrywki w kolejnych podejściach.
Pomimo dużych różnic, gracze DD1 szybko przyswoją sobie nową mechanikę i na pewno znacznie łatwiej będzie im rozpocząć grę. Jednak dzięki temu poradnikowi możecie zaoszczędzić sporo czasu i złych wyborów, by skuteczniej rozpocząć i kontynuować rozgrywkę.