Darkest Dungeon 2: Co znaczą ikony, token, skróty? Darkest Dungeon 2 poradnik, porady
Na tej stronie poradnika do Darkest Dungeon 2 wyjaśniamy, co oznacza każdy token i każda ikona pojawiająca się przy ekspedycjach, a także podstawowe określenia i skróty występujące w grze.
Ostatnia aktualizacja: 11 maja 2023
Na poniższej stronie dowiecie się, co znaczą różne ikony, symbole i token pojawiające się podczas walk w Darkest Dungeon 2 oraz podczas ekspedycji i losowych zdarzeń.
W Darkest Dungeon 2 występuje wiele oznaczeń w formie symboli, np. przy opisie umiejętności. Ich znajomość jest kluczowa dla zrozumienia ich działania. Dla Waszej wygody przedstawiamy poniżej listę wszystkich symboli i ich opis. Większość symboli (lecz nie wszystkie) możecie znaleźć w Glosariuszu w menu gry. Tokeny - są to małe ikony pojawiające się przy bohaterach. Określają ich stan, wzmocnienia i osłabienia, a także nałożone inne efekty czasowe, jak Zatrucie. Ich znajomość to podstawa.
Tokeny
Ikona | Nazwa | Opis |
Krytyczne | Następny atak będzie atakiem krytycznym i ignoruje 20% odporności | |
Riposta | Bohater używający Riposty kilkakrotnie odpowiada atakiem na atak (pasywnie). Nadal odnosi obrażenia (chyba, że wykona unik) a kontratak ma podstawowe cechy ataku. Bohater odpowiada także, gdy atak wymierzony jest w kilku bohaterów, lecz nie, gdy jest to klątwa. | |
Unik | 50% szans na unik | |
Unik+ | 75% szans na unik | |
Blok | -50% obrażeń od następnego ataku | |
Blok+ | -75% obrażeń od następnego ataku | |
Ochrona | Bohaterowie mogą zapewniać ochronę lub prosić o ochronę (jeśli posiadają taką umiejętność). Powoduje to, że każdy atak wymierzony w bohatera pod ochroną, zostanie przejęty przez chroniącego. | |
Siła | +50% obrażeń do kolejnego ataku | |
Prędkość | Zwiększa szybkość (inicjatywę) w kolejnej turze | |
Oszołomienie | W kolejnej turze naznaczony tokenem będzie wykonywał ruch jako ostatni | |
Ogłuszenie | Powoduje pominięcie tury | |
Oślepienie | -50% do Celności | |
Osłabienie | -50% do Obrażeń | |
Wrażliwość | +50% więcej przyjętych obrażeń | |
Naznaczenie śmiercią | +30% obrażeń od ataków Barretta Celnego | |
Drwina | Zmusza do atakowania wskazanego celu. Przydatne, by odciągnąć uwagę od sojuszników, jeśli rzucone na siebie. | |
Unieruchomienie | Uniemożliwia przemieszczenie, samodzielnie lub poprzez umiejętności (bohatera lub wroga) | |
Wyczerpanie | -33% obrażeń. Na każdy token wyczerpania to utrata 3 pkt. Prędkości | |
Combo | Aktywuje dodatkowe efekty umiejętności, gdy jest się celem. Wielu bohaterów posiada umiejętności, które wywołują dodatkowe efekty u wroga, gdy ten jest dotknięty tokenem Combo. | |
Kontrolowane spalenie | Daje token Ognia na wskazanej pozycji na początku ich tury | |
Ostrożność | Uniemożliwia bycie celem większości umiejętności | |
Niekontrolowana moc | Wzmacnia niektóre umiejętności. 33% szans dla każdego tokena płomienia | |
Tusza | Pozwala na użycie specjalnej umiejętności. Gdy wróg posiada ten token, starajcie się go wyeliminować lub osłabić. | |
Karma | Może być zjedzony przez innych plagożerców. Oznacza to tyle, że niektórzy wrogowie mogą posilić się swoimi sojusznikami. Jest to nieproporcjonalny buff, gdyż "zjadany" traci bardzo mało zdrowia. | |
Błogosławieństwo | Pozwala użyć kilku potężnych umiejętności. Gdy wróg posiada ten token, starajcie się go wyeliminować lub osłabić. | |
Uwielbienie | Uwielbienie nieopisanych kosmicznych mocy | |
Rozkaz | Szykuje się na użycie potężnej umiejętności | |
Oparzenie | Zadaje obrażenia w czasie od Oparzeń (ORC). | |
Krwawienie | Zadaje obrażenia w czasie od Krwawienia (ORC). | |
Zaraza | Zadaje obrażenia w czasie od Zarazy (ORC) | |
Choroba | Choroba to efekt przypisany bohaterowi do czasu, aż nie wyleczy go w Szpitalu. Niektórzy wrogowie mogą nakładać Choroby przy swoich atakach. Jednocześnie można być chorym na różne dolegliwości. | |
Koszmar | Powoduje przyrost Stresu (ORC) przez wskazaną ilość tur; może zostać wyleczony przedmiotami lub umiejętnościami bohaterów. Czasem tą ikoną oznaczny jest po prostu przyrost / redukcja Stresu, nie efekt ORC | |
Wrota śmierci | Gdy bohater straci całe życie staje na swoim grobem. Otrzymuje token Osłabienie oraz każdy kolejny cios (również ORC) może być dla niego śmiertelny. Dodatkowo: -3 Prędkość. Token zniknie, gdy bohater zostanie uleczony. | |
Głód | Spotykany przy walce z niektórymi bossami; powoduje przesuwanie się bohatera w prawo co turę i gdy dotrze do 4 pola, konieczność wykonania akcji jedzenia, jeśli jest dostępne (w przeciwnym razie otrzyma karę). |
Ikony
Relikty | Jest to podstawowa waluta w grze, za którą kupicie większość przedmiotów gospody oraz do użycia w walce, a także często ma zastosowanie podczas Zdarzeń | |
Mistrzostwo | Punkty mistrzostwa pozwalają Wam awansować umiejętności bohaterów. Otrzymujecie punkt mistrzostwa za każdą wygraną bitwę. | |
Świecidełka | Dodatkowa waluta. Kupicie za nią Bibeloty (tylko i wyłącznie). | |
Przedmiot gospody | Przedmioty do użycia w Gospodzie dające buffy, poprawiające relacje lub leczące sojuszników | |
Nagroda - jedzenie | Jedzenie to także Przedmioty Gospody. | |
Przedmiot bitewny | Szansa na zdobycie Przedmiotów bitewnych do użycia w walce po przypisaniu bohaterowi tego przedmiotu | |
Różne łupy | Szansa na pozyskanie różnych przedmiotów losowego typu. | |
Bibeloty | Pod tą ikoną macie gwarancję odnalezienia Bibelotów do wyposażenia | |
Ulepszenia dyliżansu | Przy wyświetlaniu tej ikony możecie zdobyć ulepszenia Dyliżansu | |
Relikty (podstawowa waluta) | Otrzymujecie lub tracicie wskazaną ilość podstawowej waluty - Reliktów. | |
Płomień | Dodaje lub usuwa poziom Światła z dyliżansu | |
Nawyki - różne | Bohater otrzyma losowy nawyk: pozytywny lub negatywny. Może też spowodować nadanie bohaterowi statusu choroby. | |
Walka | Wybór walki przy napotkaniu opcjonalnego wroga. Ikona drzwi pozwala na ucieczkę. | |
+1 Wrażliwość | Takie ikony spotkacie sporadycznie przy rozpoczynaniu starcia opcjonalnego z przeciwnikami. Oznaczają, że strona, po której widnieje ten znacznik, będzie posiadać wskazanego buffa / debuffa. | |
Stres | Stres może rosnąć lub maleć tak podczas walki, jak i przy Zdarzeniach. Wyleczycie go umiejętnościami lub Przedmiotami gospody podczas odpoczynku. | |
Życie | Ikona ta oznacza Życie: tak więc gdy jest pomarańczowa otrzymacie leczenie, gdy niebieska - traficie trochę PŻ. |
Skróty i terminologia
Poniżej kilka często używanych skrótów i pojęć, które występują w Darkest Dungeon 2.
- PŻ - punkty życia
- ORC - obrażenia rozłożone w czasie (obrażenia na turę); dotyczy to efektów takich jak Krwawienie.
- Wyprawa - to "pojedyncza rozgrywka" do momentu aż się nie wycofacie lub nie zginiecie (nie licząc oczywiście ukończenia poziomu).
- Ekspedycja - to pojedynczy wypad w trasę dyliżansem aż do napotkania kolejnej Gospody.
- Wrota śmierci - sytuacja, gdy poziom Życia bohatera spadnie do 0. Kolejny cios może być śmiertelny, także jeśli będą to obrażenia od ORC (jak krwawienie czy zaraza).
- Zabójczy cios - gdy bohater posiada status Wrota śmierci, może zginać. Ten cios nazywany jest zabójczym - spotkacie się z tym terminem przy niektórych przedmiotach, które poprawiają ochronę przed Zabójczym ciosem.
- Tura a runda - tura to ruch wykonywany przez pojedynczego przeciwnika. Runda to kolejny etap, gdy wszyscy bohaterowie i wrogowie wykonają swój ruch.
- Nawyk - nawyki to cechy bohaterów, które modyfikują ich zachowanie pozwalając wpływać na Stres siebie i sojuszników, dodawać i odejmować modyfikatory oraz atrybuty (jak Zdrowie / Prędkość). Możecie je podejrzeć sprawdzając kartę bohatera.
- Gospoda - to bezpieczny punkt, który znajduje się na końcu każdej trasy. Tu możecie odpocząć, poprawić umiejętności, zregenerować Życie, Stres i Relacje oraz dokonać małych zakupów i ulepszeń Dyliżansu.
- Stres - to drugi modyfikator poza Życiem. Znajduje się poniżej paska zdrowia. Zapełnia się, gdy wróg wykonuje ataki krytyczne i nakłada klątwy, rośnie także przy negatywnych relacjach między członkami drużyny. Gry zapełni się, Relacje zostają pogorszone a bohater traci większość swojego Życia; poziom Stresu wtedy nieznacznie spada. Bohater może wtedy też otrzymać negatywny Nawyk. Więcej na ten temat przeczytacie na stronie Relacje, Stres.
- Relacje - relacje możecie podejrzeć na karcie bohatera. Każdy z nich posiada relacje względem innych bohaterów. Skrajna zmiana relacji (zapełnienie paska) powoduje występowanie Emocji: negatywne będą przeszkadzać w walce (uniemożliwianie użycia umiejętności, debuffy), pozytywne mogą leczyć, pomagać w walce modyfikatorami, dodatkowym atakiem itp. Dbajcie o nie przy wyborach oraz używając przedmiotów Gospody.
- Poziom Profilu - poziom profilu widoczny jest w menu gry: cyfra w żółtym rombie. Sumuje się na podstawie punktów Nadziei zdobywanych za każdą Wyprawę - niezależnie od poziomu jej powodzenia. Im lepiej Wam pójdzie, tym więcej punktów zyskacie.
- Zagłada - zagłada to modyfikator świata, który rośnie po każdej Ekspedycji. Od 3 do 5 poziomu wpływa negatywnie na Wasze szanse w walkach, poprawiając warunki potworom. Aby go redukować, wygrywajcie walki (nie liczą się losowe walki na drogach).
- Płomień - płomień widoczny na dyliżansie posiada wartość liczbową. Co 20 pkt. (od 100 do 0) spadku jego poziomu wpływał będzie na modyfikatory dla drużyny lub potworów - im ciemniej, tym gorzej. Jeśli zgaśnie całkiem, możecie zostać napadnięci przez Kultystów. Płomień maleje przez cały czas podróży, podniesiecie go podczas wydarzeń Wsparcia, jeśli wybierzecie opcję, która dodaje Płomień.