Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Colin McRae: DiRT - poradnik do gry

Colin McRae: DiRT - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Stan techniczny pojazdu | Colin McRae DiRT poradnik Colin McRae: DiRT

Ostatnia aktualizacja: 3 września 2019

W trakcie rajdu samochód podlega mniejszym lub większym uszkodzeniom: każde ścięcie zakrętu przez wyboiste pobocze, uderzenie bokiem w barierkę czy mały "dzwon" w chwili nieuwagi odbija się na stanie technicznym rajdówki. Poważniejsze uszkodzenia są komunikowane graczowi poprzez czerwone ikonki pojawiające się na ekranie w trakcie jazdy i symbolizujące, które części pojazdu są w kiepskiej kondycji. Dodatkowo można grę zapauzować by uzyskać dokładniejsze dane (w %).

Co dwa odcinki specjalne (w rajdach typu Rally) mamy sposobność dokonania naprawy naszego auta - Stan techniczny pojazdu | Colin McRae DiRT - Colin McRae: DiRT - poradnik do gry

Co dwa odcinki specjalne (w rajdach typu Rally) mamy sposobność dokonania naprawy naszego auta. Czas przeznaczony na te naprawy to 60 minut. W przypadku uszkodzenia wszystkich możliwych komponentów pojazdu to mało. Niemożność naprawienia części z nich skutkuje koniecznością przejazdu następnego oesa nie do końca sprawnym samochodem, co może wpłynąć na wyniki. Zepsute części są de facto wymieniane na nowe, więc zanim zdecydujemy się na wymianę danego elementu sprawdźmy w jakim stopniu jest on uszkodzony i czy nie ma pilniejszych napraw.

A ulegać usterkom w naszym samochodzie może:

Mycie samochodu (clean vehicle) - hm, usterka to właściwie nie jest (. "Częste mycie skraca życie" ale tutaj redukuje przede wszystkim czas potrzebny na dokonanie właściwych napraw pozostałych elementów samochodu rajdowego, np. uszkodzone ale czyste koło może być przez mechaników wymienione szybciej niż takie całe upaćkane w błocie. Czysty samochód ma także nieznacznie lepsze właściwości aerodynamiczne co skutkuje m.in. ciut większym przyspieszeniem wózka. Generalnie zawsze warto najpierw umyć brykę zanim weźmiemy się za poważniejsze naprawy bowiem zysk na czasie (patrz ( drugie zdanie) może być istotny, np. umycie zajmie 8 minut, a czas właściwych napraw pozostałych części skróci się w sumie o cały kwadrans, czyli zyskamy 7 min. Starajmy się jednak by zysk przekraczał czas poświęcony na wypucowanie fury i nie traktujmy mycia jako priorytetowej sprawy: jeżeli zostało nam tylko te 8 min. a w tym czasie można dokonać jakiejś ważniejszej naprawy - zróbmy to.

Silnik (engine) - utrzymywanie tego "serca" naszej rajdówki w dobrej kondycji to kluczowa sprawa bowiem silnik ma, jak łatwo się domyślić, bardzo duży wpływ na osiągi pojazdu. Bez silnika w zasadzie nie ma jakichkolwiek osiągów, heh. Utrata mocy skutkuje pogorszeniem przyspieszenia i dodatkowo zwiększa szanse na to, że silnik będzie zwyczajnie gasnął po poważniejszych wypadkach ("dzwonach", dachowaniu, itp.) i jego odpalenie to strata kolejnych sekund. Oczywiście w przypadku poważniejszego uszkodzenia silnika (pęka siakaś-tam uszczelka) cała zabawa może się skończyć na "terminalu" czyli całkowitej utracie zdolności do kontynuowania jazdy.

Skrzynia biegów (gear box) - uszkodzona powoduje wolniejszą niż zwykle zmianę biegów, a w ekstremalnej sytuacji nawet utratę biegu. Jeżdżąc na ręcznej skrzyni biegów nie nadużywamy hamowania poprzez redukcję przełożeń bo bardzo szybko może się to skończyć "zarżnięciem" skrzyni.

Wał napędowy (driveshaft) - umieszczony jest na spodzie samochodu co czyni go podatnym na uszkodzenia. Odpowiedzialny jest za dostarczanie napędu do przedniej i tylniej osi (w samochodach napędzanych na cztery koła). Jego uszkodzenie powoduje więc problemy z dostarczaniem mocy do kół, szczególnie tych położonych dalej od silnika.

Wydech (exhaust) - uszkodzenie układu wydechowego powoduje problemy w przepływie powietrza, zmniejszenie osiągów silnika, redukcję mocy nawet do 50%, co przekłada się na pogorszenie przyspieszenia i maksymalnej prędkości. Jeśli wierzyć grze, hałas powodowany przez ciężko uszkodzony układ wydechowy może też przyczynić się nawet do zdyskwalifikowania naszego pojazdu (za zakłócanie środowiska naturalnego owym hałasem), jednak w grze ani razu nie spotkałem się z podobną sytuacją.

Karoseria (bodywork) - pognieciona w wyniku rozlicznych, mniejszych czy większych stłuczek, pogarsza aerodynamikę rajdówki, a w konsekwencji odbija się negatywnie na jej osiągach - przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Ponadto, jeżeli utraciliśmy przedni lub tylny spoiler albo został on uszkodzony, to siła docisku do podłoża (downforce) pogorszy stabilność wozu przy dużych prędkościach. Wreszcie - gdy musimy wymienić układ wydechowy to najpierw trzeba wyklepać właśnie karoserię, jako że zwykle nie można zrobić tego pierwszego bez drugiego.

System chłodzenia (cooling system) - zawiera radiator, krytyczny element jeżeli chodzi o osiągi samochodu. Jego uszkodzenie (a tym samym uszkodzenie systemu chłodzenia) powoduje przegrzewanie się silnika, co może skończyć się utratą zdolności do dalszej jazdy.

Zawieszenie (suspension) - uszkadzane podczas twardych lądowań i w wyniku "dzwonów" powoduje wibracje i powiększa niestabilność wozu podczas skręcania. Może także pogorszyć przyczepność samochodu do podłoża i utrudniać prawidłowe kierowanie pojazdem.

Koła (wheels) - ich uszkodzenia utrudniają kierowanie pojazdem i mogą czynić je bardziej nieprzewidywalnym (często znosi z trasy) a także pogorszyć przyspieszenie wózka. Kiedy odpadną wiadomo - koniec jazdy (.

Turbosprężarka (turbo) - krytyczny komponent, choć nie każdy samochód rajdowy jest w nią wyposażony. Jeżeli zostanie uszkodzona spowoduje zmniejszenie osiągów silnika, co odbija się negatywnie na przyspieszeniu.

Gdy przyjrzymy się uważnie ekranowi uszkodzeń pojazdu z pewnością zauważymy po jego lewej stronie czerwone liczby wyrażające maksymalną prędkość samochodu i jego przyspieszenie (odpowiednio od zera do "setki" i do 150 km/h). Wartości te zmieniają się (tzn. rosną) gdy wymieniamy niektóre komponenty naszej rajdówki. Innymi słowy osiągi naszego wózka poprawiają się/rosną gdy wymienimy pewne jego uszkodzone elementy. Te komponenty to: silnik, wał napędowy, koła i turbosprężarka. Są to więc kluczowe i najważniejsze na dobrą sprawę części pojazdu i je powinniśmy się starać wymieniać w pierwszej kolejności. Cała reszta, choć też na swój sposób ważna, ma znaczenie drugorzędne de facto.