Wyższe poziomy trudności | Podstawy BioShock BioShock poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 lutego 2020
Na tej stronie przewodnika do gry BioShock wyjaśniamy różnice pomiędzy dostępnymi poziomami trudności. Nasz poradnik zawiera także szereg wskazówek, które powinny okazać się pomocne podczas przechodzenia gry na jednym z dwóch wyższych poziomów trudności - Hard lub Survivor.
Dostępne poziomy trudności i różnice pomiędzy nimi
BioShock zawiera cztery poziomy trudności - Easy (Łatwy), Normal (Normalny), Hard (Wysoki) oraz Survivor (Najwyższy). Wszystkie poziomy trudności są dostępne od samego początku gry. Możesz też zmienić wybrany wcześniej poziom trudności już w trakcie przechodzenia gry i nie wiąże się to z żadną karą.
Granie na jednym z wyższych poziomów trudności (Hard lub Survivor) nie zmienia w żaden sposób fabuły gry, natomiast przeciwnicy są znacznie trudniejsi do zabicia, a ich ataki bardziej niebezpieczne. Z tego powodu trzeba wykazać się większą pomysłowością i uwagą, a gra znacznie bardziej zaczyna premiować prowadzenie działań z ukrycia celem unikania niepotrzebnych konfrontacji lub zastawiania pułapek na wrogów.
Niski poziom trudności
Najważniejsze cechy poziomu trudności Easy to:
- Przeciwnicy zadają o wiele mniejsze obrażenia i ich ataki dytansowe mają mniejszą celność.
- Przeciwnicy wolniej przemieszczają się.
- Przeciwnicy posiadają o 40 procent mniej punktów życia.
- Plazmidy zużywają o połowę mniej EWY (EVE).
- Eksploracja okolicy pozwala na odnajdywanie większej ilości lootu.
Normalny poziom trudności
Najważniejsze cechy poziomu trudności Normal to:
- Przeciwnicy zadają domyślne obrażenia i ich ataki dystansowe mają domyślną celność.
- Przeciwnicy przemieszczają się z normalną prędkością.
- Przeciwnicy posiadają domyślną ilość punktów życia.
- Plazmidy zużywają domyślną ilość EWY (EVE).
- W świecie gry do odnalezienia jest domyślna ilość lootu.
To rekomendowany poziom trudności do ukończenia kampanii po raz pierwszy. Zaoferuje on dostatecznie duży poziom wyzwania, ale jednocześnie nie powinien powodować ogromnych frustracji w wyniku zbyt trudnych walk z przeciwnikami.
Wysoki poziom trudności
Najważniejsze cechy poziomu trudności Hard to:
- Przeciwnicy zadają o około połowę większe obrażenia i ich ataki dystansowe mają większą celność.
- Przeciwnicy szybciej przemieszczają się.
- Przeciwnicy posiadają o 50 procent więcej punktów życia.
- Plazmidy zużywają o 30 procent więcej EWY (EVE).
- W trakcie eksploracji otoczenia odnajduje się mniej losowego lootu.
Najwyższy poziom trudności
Najważniejsze cechy poziomu trudności Survivor to:
- Przeciwnicy o wiele szybciej przemieszczają się.
- Przeciwnicy posiadają niemal o 150 procent więcej punktów życia.
- Bohater odzyskuje znacznie mniej EWY (EVE) po tym jak zostanie wskrzeszony w kapsule Vita-Chamber.
- Eksploracja wiąże się z odnajdywaniem bardzo niewielkich ilości lootu. Każdy surowiec jest na wagę złota.
Dodatkowe uwagi
- Możesz bezproblemowo i bez ograniczeń zapisywać grę na każdym poziomie trudności. Zdecydowanie polecamy korzystać z tej opcji i zachowywać swoje postępy. Decyduj się na taki krok przede wszystkim po każdej wygranej walce oraz przed wkroczeniem do każdej nowej nieznanej lokacji.
- Możesz załączyć dodatkowe utrudnienie i wyłączyć kapsuły Vita-Chamber używane do wskrzeszania postaci. Śmierć bohatera oznacza w takiej sytuacji koniec zabawy. Ukończenie gry w taki właśnie sposób jest wymagane do zdobycia osiągnięć I Chose the Impossible oraz Brass Balls.
- Jeśli chcesz zdobyć "platynę" nie musisz wybierać poziomu trudności Survivor. W grze dostępna jest "sztuczka" pozwalająca na zmianę poziomu trudności tuż przed ukończeniem kampanii. Po więcej szczegółów zajrzyj do opisu osiągnięcia I Chose the Impossible w naszym poradniku trofeowym.
Jak grać na wysokich poziomach trudności?
Poniższe uwagi nie dotyczą oczywiście wyłącznie poziomów trudności Hard i Survivor. Mozesz korzystać z naszych wskazówek także na niższych poziomach trudności i będą na nich równie skuteczne.
Skradanie się - optymalna kombinacja Toników to Atleta [SportBoost] dla szybszego chodzenia, Cichy Łomiarz [Wrench Lurker] dla cichego chodzenia oraz oczywiście Naturalny Kamuflaż [Natural Camouflage].
Tatuśkowie (Big Daddy) - najtrudniejsi przeciwnicy do zabicia, a równocześnie najłatwiejsi. Trudność polega oczywiście na ich fizycznej odporności i zadawanych dużych obrażeniach, łatwość na tym, że w ich wypadku sami wybieramy miejsce i czas walki. Nie atakują sami, tak więc przed walką warto przygotować broń z odpowiednią amunicją (przeciwpancerna do karabinu, żel elektryczny, granaty), oraz przygotować teren bitwy. Dopóki nie mamy miotacza chemicznego z żelem elektrycznym, powinniśmy wybrać miejsce z jakąś przeszkodą (szeroka kolumna, grube drzewo itp.), wokół której będziemy biegać i za którą będziemy się chować przed Tatuśkiem. Warto zaminować teren pomiędzy tatuśkiem a nami, można też dołożyć do min butlę z gazem lub inny wybuchający przedmiot. Potem seria w Tatuśka, i pędzący potwór sam wpada w przygotowaną pułapkę.
Od momentu otrzymania miotacza chemicznego wystarcza żel elektryczny - Tatusiek jest bez szans i nic nam nie może zrobić nawet jeśli jest o wyciągnięcie ręki od nas. Jeśli skupimy się w maszynach U-Invent na wynajdowaniu żelu, nie powinniśmy mieć problemu z jego zapasem.
Tatusiek jako ochroniarz - Plazmid Hipnozy Tatuśka jest niezwykle przydatny, bo Tatuśków jest sporo, kręcą się po lokacjach nawet gdy nie ma już na nich Siostrzyczek. Ma on jednak dwa ograniczenia - po pierwsze, Tatusiek nie zaatakuje przeciwników, o ile my ich nie zaatakujemy lub nie zostaniemy przez nich zaatakowani. Po drugie, trzeba uważać na przypadkowe trafienie Tatuśka, który w takim wypadku zwróci się przeciwko nam. Z tego powodu raczej odpada stosowanie w jego obecności amunicji wybuchowych, granatów oraz napalmu. Najlepsza taktyka to zajrzeć do pomieszczenia, puścić krótką serię w przeciwników i schować się - Tatusiek załatwi skutecznie resztę. Dla optymalizatorów - jeśli odciągniemy Tatuśka od dziewczynki i wykorzystamy przeciwko innym przeciwnikom, to obrażenia jakie odniesie w czasie walki z nimi pomogą nam go załatwić potem, gdyż Tatuśkowie się nie leczą.
Kamery i wieżyczki - hakowanie ich jest o tyle istotne, że praktycznie po każdym wejściu do nowego pomieszczenia w reszcie odkrytej już lokacji pojawiają się nowi przeciwnicy. Kamery i wieżyczki pomogą nam w ich wyeliminowaniu bez tracenia czasu i cennej amunicji. Na poziomach trudności Hard i Survivor ważniejsze są kamery, których przeciwnicy nigdy nie atakują, gdyż wieżyczki dość szybko zamienią się w kupę złomu. Jeśli kamera jest zbyt wysoko, żeby do niej dostać, warto za pomocą Telekinezy przynieść jakąś skrzynkę i podstawić ją sobie pod kamerą - po wskoczeniu na nią już nie będziemy mieli problemu z dosięgnięciem do niej.
Efektywne wydawanie ADAMA - szczególnie, gdy ratujemy dziewczynki, efektywne gospodarowanie ADAMEM jest istotne. W każdym Ogrodzie Obfitości możemy kupić tylko jeden raz podniesienie poziomu Zdrowia i EWĘ, dlatego jeśli nie chcemy wracać, to powinien być nasz priorytet, w drugiej kolejności inwestujmy w dodatkowe sloty na Plazmidy i Toniki. Natomiast nie warto kupować Toników i Plazmidów, jeśli naprawdę ich nie potrzebujemy - w następnej lokacji będą one tańsze!
Kusza - broń z wyboru w późniejszych lokacjach. Jeden strzał w głowę eliminuje praktycznie każdego przeciwnika poza Tatuśkiem. A jak trafić w głowę, gdy przeciwnik pędzi na nas wyjąc w niebogłosy? Proste, zatrzymujemy go w miejscu Błyskawicą (najlepiej wersją 3, to bardzo wskazana inwestycja), przymierzamy spokojnie i już. Działa na wszystkich poza Genofagami odpornymi na elektryczność. Ponadto w wypadku kuszy możliwość odzyskiwania amunicji powoduje, że nie mamy z nią nigdy problemu.
Fotografowanie - bardzo ważne, na poziomach trudności Hard i Survivor częściej będziemy robić zdjęcia martwym przeciwnikom, dlatego warto się upewnić, ze fotografując zwłoki zawsze mamy w kadrze jeszcze drugą postać oprócz tej fotografowanej (Tatuśka, inne zwłoki itp.) - dostajemy wtedy premię za wiele obiektów. To samo dotyczy fotografowania Siostrzyczek (zawsze z Tatuśkiem) i Tatuśków (zawsze z Siostrzyczką).
Podsumowanie: Gra na jednym z wysokich poziomów trudności daje dużą satysfakcję, a naprawdę ambitnym (maniakom?) polecamy granie bez zapisywania stanu gry (poza oczywiście autosejwem i kończeniem ze względu na choć odrobiny snu). Powodzenia!