Przeciwnicy i ich badanie | Podstawy BioShock BioShock poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 lutego 2020
Na tej stronie poradnika do gry BioShock znajdziesz listę przeciwników (bestiariusz) oraz informacje na temat fotografowania wrogów. Dowiesz się jak można robić zdjęcia przeciwnikom oraz do czego wykorzystywana jest mechanika fotografowania postaci ze świata gry.
Jak i po co fotografować przeciwników?
Mniej więcej w połowie eksploracji poziomu Neptune's Bounty (Skarb Neptuna), bohater wchodzi w posiadanie aparatu fotograficznego. Robiąc z jego pomocą zdjęcia przeciwników automatycznie prowadzimy badania nad nimi. Im lepsze zdjęcia, tym szybciej otrzymamy premie związane z badaniami. Na ocenę zdjęcia wpływają następujące czynniki:
In plus: | In minus: |
+ Obiekt w ruchu (przeciwnik zdążył cię zauważyć i jest w trakcie walki) | - Obiekt jest martwy (możemy fotografować trupy) |
+ Wiele obiektów w kadrze (kilku przeciwników na jednym zdjęciu) | - Obiekt został wcześniej sfotografowany (każde kolejne zdjęcie tego samego przeciwnika daje nam mniej punktów) |
Poza powyższymi modyfikatorami na jakość zdjęcia wpływa położenie obiektu w kadrze (najlepiej blisko, centralnie) oraz brak elementów przysłaniających część obiektu.
W praktyce okazuje się, że opłaca się robić każdemu przeciwnikowi ze 3-4 zdjęcia, jeszcze przed przystąpieniem do walki z nim. Tym sposobem najszybciej uzyskamy wszelkie premie. Nie przejmuj się marnowaniem klisz fotograficznych - są one do kupienia w większości dystrybutorów ze sprzętem (Circus of Value). Za prowadzenie badań najlepiej weź się od razu po zdobyciu aparatu - nie ma na co czekać! Dobrze jest też jak najszybciej zabrać się za badanie przeciwników typu Uszatek (rodzaj Tatuśka), gdyż otrzymamy za nie tonik Oko Fotografa 2, który znacznie przyspieszy proces badania pozostałych oponentów.
Lista przeciwników i premie badawcze z tytułu robienia zdjęć
Zwyrodniały Genofag [ Thuggish Splicer ]
Opis: Zwyrodnialcy to najbardziej podstawowi przeciwnicy w grze. Walczą w zwarciu, posługując się w tym celu wszelkiego rodzaju pałkami, rurami i innymi prostymi narzędziami. Od samego początku gry do samego końca najskuteczniejszym sposobem ich eliminacji jest Błyskawica poparta kilkoma ciosami kluczem francuskim. | |
Premie badawcze: 1. Większe obrażenia + (podatne na ogień z broni przeciwpiechotnej) 2. Tonik fizyczny: Atleta [ SportBoost ] 3. Większe obrażenia ++ 4. Tonik fizyczny: Atleta 2 [ SportBoost 2 ] 5. Większe obrażenia +++ |
Ołowiowy Genofag [ Lead Splicer ]
Opis: Ołowiowe Genofagi jako jedyne używają broni palnej. Najczęściej są to rewolwery, choć zdarzają się okazy władające karabinami maszynowymi i strzelbami. Dobrze działa na nich Błyskawica + klucz francuski, | |
Premie badawcze: 1. Większe obrażenia + (podatne na ogień z broni przeciwpiechotnej) 2. Tonik fizyczny: Dekownik [ Scrounger ] 3. Większe obrażenia ++ 4. Tonik bojowy: Porażenie 2 [ Static Discharge 2 ] 5. Większe obrażenia +++ |
Nitro Genofag [ Nitro Splicer ]
Opis: Nitro Genofagi posługują się przede wszystkim granatami. Potrafią też tworzyć dla siebie zasłonę dymną, przez co są raczej trudnymi przeciwnikami. Walcz z nimi podobnie, jak z Ołowiowymi. | |
Premie badawcze: 1. Większe obrażenia + (podatne na ogień z broni przeciwpiechotnej) 2. 15% szans na to, że granat przeciwnika będzie niewybuchem 3. Większe obrażenia ++ 4. 15% szans na to, że granat przeciwnika będzie niewybuchem 5. Większe obrażenia +++ |
Pajęczy Genofag [ Spider Splicer ]
Opis: Pajęcze Genofagi są najszybsze ze wszystkich typów przeciwników, potrafią też chodzić po ścianach i sufitach. Wygodnie walczy się z nimi za pomocą Spopielenia, gdyż jednokrotne trafienie powoduje długie, przeciągnięte w czasie obrażenia, które najczęściej doprowadzają do śmierci. | |
Premie badawcze: 1. Większe obrażenia + 2. Wnętrzności Pajęczaków działają tak samo jak Apteczki 3. Większe obrażenia ++ 4. Tonik fizyczny: Dobre Trawienie 3 [ Extra Nutrition III ] 5. Większe obrażenia +++ |
Genofag Houdini [ Houdini Splicer ]
Opis: Genofagi Houdini to "czarodzieje", atakujący cię za pomocą plazmidów. Nie są zbyt wymagającymi przeciwnikami, ale potrafią zirytować swą umiejętnością teleportacji. Zazwyczaj gdy Houdini znika, to po chwili pojawi się za twoimi plecami - najbardziej asekuracyjnie jest więc od razu się odwrócić. Walka z nimi stanie się łatwiejsza, gdy zdobędziesz premię naukową umożliwiającą przewidywanie miejsca ich pojawiania się. Dobrym sposobem walki z nimi jest zamrażanie ich. | |
Premie badawcze: 1. Większe obrażenia + (podatne na ogień z broni przeciwpiechotnej) 2. Tonik fizyczny: Naturalny Kamuflaż [ Natural Camouflage ] 3. Większe obrażenia ++ 4. Łatwiej przewidzieć obszar docelowy teleportacji Houdiniego 5. Większe obrażenia +++ |
Kamera bezpieczeństwa [ Security Camera ]
Opis: Kamery nie stanowią w BioShocku wielkiego zagrożenia. Przez całą grę działają one na tej samej zasadzie: sprowadzają boty strażnicze. Nie jest problemem zakradnięcie się poza zasięgiem wzroku kamery i zniszczenie jej. Zazwyczaj jednak lepszym wyjściem jest hack, który umożliwia nasłanie botów na twoich przeciwników. | |
1. Większe obrażenia + (podatne na ogień z broni przeciwpancernej oraz elektryczność) 2. W zniszczonych kamerach znajdujesz dwa razy więcej filmu 3. Większe obrażenia ++ 4. Spowolniony bieg cieszy podczas włamywania się do kamer 5. Większe obrażenia +++ |
Bot [ Security Bot ]
Opis: Boty strażnicze atakują cię, ilekroć doprowadzisz do włączenia alarmu - najczęściej przez pokazanie się w polu widzenia kamery. Badania nad nimi da się zakończyć dość szybko, jako że podczas trwania alarmu cały czas nadciągają nowe egzemplarze - wystarczy je na bieżąco niszczyć, a nie zabraknie materiału do zdjęć. Po osiągnięciu 4. poziomu badań nie będziesz już musiał kończyć mini-gry w hackowanie podczas włamywania się do nich. | |
Premie badawcze: 1. Większe obrażenia + (podatne na ogień z broni przeciwpancernej oraz elektryczność) 2. Tonik inżynieryjny: Ekspert Ochrony 2 [ Security Expert 2 ] 3. Większe obrażenia ++ 4. Zawsze udane włamywanie się do botów strażniczych 5. Większe obrażenia +++ |
Wieżyczka [ Turret ]
Opis: Istnieje kilka typów wieżyczek strzelniczych. Ten najbardziej podstawowy to zwykły karabin maszynowy. Wyrzutnie rakiet oraz miotacze ognia są o wiele rzadsze. Ogólnie: wieżyczki najlepiej jest hackować. By móc włamać się do jednej z nich, musisz w pierwszej kolejności sparaliżować ją za pomocą Błyskawicy (bądź innego instrumentu zadającego obrażenia od elektryczności). Najlepszym sposobem eliminacji wieżyczek rakietowych jest Telekineza. | |
Premie badawcze: 1. Większe obrażenia + (podatne na ogień z broni przeciwpancernej i elektryczność) 2. W zniszczonych wieżyczkach znajdujesz dwa razy więcej amunicji. 3. Większe obrażenia ++ 4. Zawsze udane włamywanie się do wieżyczek (nie musisz kończyć mini-gry, by przejąć jedną z nich) 5. Większe obrażenia +++ |
Tatusiek [ Big Daddy ]
Opis Szczegółowy opis zachowania oraz taktyk związanych z obydwoma typami Tatuśków znajdziesz w odpowiednim dziale poradnika. Tutaj wymienimy jedynie premie badawcze. UWAGA: Zauważ, że Tatuśkowie respawnują się po pewnym czasie. Możesz to wykorzystać, by przyspieszyć swe badania. | |
Premie badawcze - Uszatek: 1. Większe obrażenia + (Uszatki są podatne na obrażenia z broni przeciwpancernej) 2. Tonik Bojowy: Oko Fotografa 2 [ Photographer's Eye II ] 3. Większe obrażenia ++ 4. Przy ciałach Uszatków zawsze znajdziesz rzadkie składniki U-Invent. 5. Większe obrażenia +++ Premie badawcze - Ochroniarz: 1. Większe obrażenia + (Ochroniarze są podatni na obrażenia z broni przeciwpancernej) 2. Tonik bojowy: Łomiarz 2 [ Wrench Jockey II ] 3. Większe obrażenia ++ 4. Obrażenia zadawane kluczem stale zwiększone o 50% 5. Większe obrażenia +++ |
Siostrzyczka [ Little Sister ]
Opis Szczegółowy opis Siostrzyczek znajdziesz w odpowiednim dziale poradnika. Tutaj wymienimy jedynie premie badawcze. | |
Premie badawcze: 1. Niewielkie zwiększenie maksymalnego poziomu zdrowia i EWY. 2. Niewielkie zwiększenie maksymalnego poziomu zdrowia i EWY. 3. Niewielkie zwiększenie maksymalnego poziomu zdrowia i EWY. 4. Niewielkie zwiększenie maksymalnego poziomu zdrowia i EWY. 5. Niewielkie zwiększenie maksymalnego poziomu zdrowia i EWY. |