Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Mount & Blade II: Bannerlord Kompendia

Kompendia 10 lipca 2019, 11:43

Gameplay. Wszystko o Mount & Blade 2: Bannerlord - wymagania sprzętowe, patche i aktualizacje

Spis treści

Gameplay

Podobnie jak w poprzednich odsłonach, rozgrywka w Mount & Blade 2: Bannerlord dzieli się na dwie części: strategiczną oraz zręcznościową. Pierwsza z nich obejmuje eksplorację krainy Calradii w czasie rzeczywistym na poziomie mapy strategicznej, zarządzanie drużyną złożoną z rekrutowanych przez nas postaci oraz handel i dyplomację z innymi lordami. Gdy jednak wkraczamy do miasta, wdajemy się w walkę lub postanawiamy odbyć samodzielną wycieczkę, gra pozwala nam na pokierowanie bohaterem w stylu znanym z RPG akcji, czy to z perspektywy pierwszej osoby, czy też z widoku TPP.

Studio TaleWorlds nie zamierza wprowadzać drastycznych zmian do tego sprawdzonego schematu, niemniej przygotowało garść modyfikacji, dzięki którym Bannerlord jest znacznie lepszą produkcją od nieco niedopracowanych poprzedniczek. Do dyspozycji otrzymaliśmy co najmniej osiem głównych frakcji oraz mapę o rozmiarze 230 km2 (według zapewnień twórców około cztery razy większą niż w samodzielnym dodatku Mount & Blade: Warband), na której znajdziemy więcej interesujących miejsc (wcześniej jako takie kwalifikowały się tylko miasta i twierdze). Świat gry jest zamieszkany przez liczne postacie niezależne oraz pomniejsze frakcje, co zaowocowało większą liczbą oraz różnorodnością zadań pobocznych. Pojawiły się dodatkowe opcje zarządzania włościami oraz dyplomacji, a także realistyczny system handlu, uwzględniający popyt i podaż. Kreator postaci został rozbudowany, podobnie jak samouczek.

Oblężenia to jeden z wielu elementów Mount & Blade, który został lepiej dopracowany w dwójce. - Wszystko o Mount & Blade 2: Bannerlord - wymagania sprzętowe, patche i aktualizacje - dokument - 2020-09-30
Oblężenia to jeden z wielu elementów Mount & Blade, który został lepiej dopracowany w dwójce.

Walka od zawsze stanowiła serce i duszę Mount & Blade, nie dziwi więc, że twórcy przywiązują sporą wagę do tego elementu. O lepsze wrażenia ma dbać poprawiona sztuczna inteligencja wojowników, dzięki czemu sami podejmują sensowne decyzje. Jeszcze przed bitwą możemy rozstawić nasze zastępy, a już w jej trakcie korzystamy z ulepszonego systemu rozkazów. Natomiast po zakończeniu starcia pojawia się podsumowanie walki, jak również tradycyjne wiwaty zwycięskich jednostek. Poprawek doczekały się też oblężenia – w Bannerlord pojawia się opcja niszczenia umocnień, aczkolwiek twórcy zrezygnowali z możliwości całkowitego zrównania z ziemią twierdz z uwagi na balans rozgrywki (patrz: dział „Zamki i oblężenia”).

Spore znaczenie ma wspomniany wcześniej autonomiczny system handlu, z jednej strony pozwalający na stosowanie nowych taktyk (np. odcięcia rywala od istotnych zasobów), z drugiej – do listy niedogodności związanych z oblężeniem dodający negatywny wpływ na handel w danym regionie. Deweloperzy zwiększyli też rozmach bitew, pozwalając na starcia z udziałem co najmniej pięciuset, a być może nawet tysiąca żołnierzy. Do powyższych dochodzą pomniejsze zmiany, które przekładają się się m.in. na większe znaczenie pozycji bojowej oraz pór roku na walkę i nowe komendy dla wierzchowca. Wszystko to oferuje nowe możliwości zaawansowanym graczom bez czynienia rozgrywki zbyt skomplikowanej dla początkujących.

System Reputacji odgrywa istotną rolę we wzmacnianiu drużyny gracza. - Wszystko o Mount & Blade 2: Bannerlord - wymagania sprzętowe, patche i aktualizacje - dokument - 2020-09-30
System Reputacji odgrywa istotną rolę we wzmacnianiu drużyny gracza.

Nie są to jedyne nowości, jakie pojawiły się w Bannerlord. TaleWorlds stworzyło grę na zupełnie nowym, autorskim silniku, dzięki czemu tytuł oferuje lepszą oprawę wizualną, aczkolwiek przy zachowaniu względnie niewysokich wymagań sprzętowych. Autorzy zaimplementowali też system powtórek oraz rozbudowany edytor oparty na warstwach, który ułatwia tworzenie fanowskich modyfikacji (zobacz dział „Modyfikacje”).

Warto wspomnieć jeszcze o większym zindywidualizowaniu towarzyszy, którzy oprócz własnej historii mają przydzielony fach (oba te czynniki wpływają na rozgrywkę). Ponadto zarówno bohater, jak i jego podkomendni otrzymują liczne możliwości rozwoju. W tym pierwszym przypadku gracze mogą rozwijać kilkanaście umiejętności, z których każda daje dostęp do licznych perków. Natomiast zdolności wojaków nie tylko zwiększają ich potencjał w walce – oddziały uzyskują też dostęp do alternatywnych awansów, pozwalając m.in. na zmianę szeregowych piechurów w łuczników lub kawalerzystów.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej

Mount & Blade II: Bannerlord

Mount & Blade II: Bannerlord

8 rzeczy, których brakuje mi w Mount and Blade 2 Bannerlord
8 rzeczy, których brakuje mi w Mount and Blade 2 Bannerlord

Po 10 latach czekania Bannerlord w końcu jest. To świetna gra, w której jednak brakuje nowej zawartości tak bardzo, że w zasadzie wygląda jak ładniejszy Warband. Zamiast narzekać, dziś będziemy podsuwali pomysły.

Czy wielbłąd może być Płotką? Pytamy o Mount & Blade 2: Bannerlord
Czy wielbłąd może być Płotką? Pytamy o Mount & Blade 2: Bannerlord

Tego samego dnia, w którym deweloperzy z TaleWorlds Interactive ogłosili datę debiutu gry Mount and Blade 2: Bannerlord, mieliśmy okazję porozmawiać z jednym założycieli studia i spytać, jakim cudem ten tytuł powstaje tak powoli.