autor: Remigiusz Maciaszek
Zmiany statystyk. Wszystko, co wiemy o World of Warcraft: Cataclysm
Spis treści
Zmiany statystyk
Na oficjalnych forach World of Warcraft od dłuższego czasu toczą się dyskusje na temat stopnia komplikacji statystyk postaci. Od momentu wydania gry tabela postaci osiągała coraz większe rozmiary. Obecnie, a zdanie to podzielają deweloperzy Blizzarda, ilość statystyk w grze rozrosła się nadmiernie. Do tego stopnia, że zbyt wiele czasu gracza pochłaniają obliczenia, a nie o to przecież chodzi. W zapowiadanym dodatku cały system statystyk przejdzie prawdziwą rewolucję. Ich liczba zostanie mocno zredukowana, a ich miejsce zastąpią statystyki podstawowe (czyli strength, agility itd.) rozbudowane o dodatkowe funkcje. I tak:
- MP5 (dodatkowa regeneracja many) zostanie usunięta i całkowicie zastąpiona przez spirit. Wszystkie klasy leczące otrzymają zdolność regeneracji many podobną do medytacji;
- Spell Power (zwiększanie mocy czarów) zostanie usunięty, a jego funkcję przejmie intellect;
- Attack Power (wpływa na obrażenia fizyczne) zostanie usunięty, jego funkcje będą pełnić odpowiednio strength dla klas używających zbroi płytowych oraz agility dla pozostałych klas zadających obrażenia fizyczne;
- Defense (redukuje szansę na otrzymanie trafienia krytycznego) to kolejny atrybut, który zostanie usunięty, a jego miejsce zajmą talenty chroniące przed trafieniem krytycznym;
- Armor Penetration (redukuje pancerz przeciwnika), uznana za atrybut zbyt „matematyczny” i skomplikowany, również zostanie usunięta, a jej funkcję będzie pełnić nowa statystyka – mastery (więcej informacji na ten temat powinno pojawić się już wkrótce);
- Haste (zwiększa szybkość ataków i rzucania czarów) zostanie rozwinięta, będzie miała swój udział w przyspieszonej regeneracji energy, focus i run, a klasy używające w walce wręcz many uzyskają talenty wspierające ten atrybut;
- Block (absorpcja obrażeń przy użyciu tarczy) zostanie usunięty, block będzie teraz redukował procentową wartość obrażeń;
- Stamina (wpływająca na poziom punktów życia) zastąpi usunięte statystyki, co znacząco wpłynie na zwiększenie poziomu żywotności postaci.
Dwie bardzo ważne zmiany dotyczą klas. Otóż klasy Hunter i Warlock zostaną w znaczący sposób przebudowane. Hunter utraci pasek many, który zostanie zastąpiony przez energię, działającą podobnie jak w przypadku Rogue, jednak o odmiennym stopniu regeneracji. Przykładowo Rogue regeneruje 10 punktów energii na sekundę, natomiast Hunter tylko 6. Jednakże umiejętność steady shot będzie tę regenerację przyspieszać do 12 punktów na sekundę. Umiejętności będą kosztować od 30 do 60 punktów. Kolejna i długo oczekiwana zmiana dotyczy systemu pocisków. Amunicja będzie teraz pojedynczym przedmiotem, który nie będzie zużywany podczas walki.
W przypadku Warlocka kompletnej przebudowie zostanie poddany system soul shardów (duchowych kryształów). Warlock ma mieć do dyspozycji trzy kryształy, które po użyciu z czasem się zregenerują. Większość czarów Warlocka otrzyma również drugą funkcję, tzw. wzmocnienie. Gracz zatem będzie mógł zdecydować się na rzucenie wzmocnionej wersji czaru, zużywając w ten sposób jeden kryształ. Przykładowe wzmocnione czary:
- wzmocniony czar bojowy po trzech kolejnych trafieniach stanie się automatycznie trafieniem krytycznym;
- czar, którego czas rzucania wynosi 1,5 sekundy, zostanie rzucony natychmiast;
- leczenie spowodowane przez rzucony czar (np. death coil) będzie mieć zwiększony efekt.
Talenty, mistrzostwa oraz poziomy
Ponieważ w grze zmienia się masa statystyk, możemy spodziewać się również sporej rewolucji w talentach. Co ciekawe, po raz pierwszy drzewka talentów nie zostaną powiększone. Mimo to gracze otrzymają 5 dodatkowych punktów, gdyż wraz z dodatkiem limit poziomów wzrośnie do 85. Ponadto wiele talentów zostanie usuniętych. Z wypowiedzi przedstawicieli Blizzarda wynika, że zlikwidowane lub zmienione zostaną te talenty, które są zwyczajnie nudne. Należą do nich wszystkie te, które zwiększają obrażenia o 1%, trafienia krytyczne o 1% itp. Na ich miejsce deweloperzy planują wprowadzić talenty ciekawsze, jak chociażby:
- Body and Soul (Priest) – rzucony czar PW: Shield zwiększa prędkość poruszania się celu o 60% przez 4 sekundy;
- Juggernaut (Warrior) – Wojownik może używać zdolności Charge podczas walki, ale częstotliwość jej użycia zostaje zwiększona o 5 sekund.
Miejsce wspomnianych wcześniej „nudnych” talentów zajmie też tzw. mistrzostwo (mastery). Ten nowy atrybut będzie nabywany jakoby automatycznie, wraz z rozmieszczaniem punktów w odpowiednim drzewku talentów. Przykładowo Paladin, poświęcając na drzewko Retribution 58 talentów, otrzyma również następujące bonusy:
- zadawane obrażenia +75%
- szansa trafienia krytycznego +10%
- częstotliwość używania umiejętności zwiększona o 12%