autor: Maciej Kozłowski
Loża. Wiedźmin - walka o władzę i wpływy
Spis treści
Loża
Angren – zależne od Temerii królestwo buforowe pomiędzy Nilfgaardem a Aedirnem słynie przede wszystkim z rozległych borów, które stanowią główny dochód państwa (drewno z angreńskich lasów jest rozchwytywane na całym świecie). To właśnie tutaj odbyła się słynna bitwa na rzece Jarudze.
Mahakam – w samym środku krainy, pomiędzy królestwami ludzi, mieści się państwo krasnoludów i gnomów. W niezdobytych górach znajdują się liczne miasta, sławne z doskonałych wyrobów kowalskich oraz stali, której próżno szukać gdziekolwiek indziej. Teoretycznie Mahakam zależny jest od Temerii, w praktyce jednak panowanie króla Foltesta jest tu czysto iluzoryczne – władzę faktycznie dzierży bardzo konserwatywny krasnolud Brouver Hoog.
Novigrad – to niezależne miasto na terenie Redanii, główny ośrodek kultu Wiecznego Ognia oraz siedziba hierarchy Hemmelfarta. Novigrad jest największym i najludniejszym miastem na kontynencie – poza całą masą świątyń znajdują się tu też liczne zamtuzy, ośrodki handlowe i rzemieślnicze.
Brokilon – o tej części Temerii krążą naprawdę niesamowite opowieści. Teren tego ogromnego boru zamieszkują piękne driady, które jednak nie uznają ludzkich map, granic ani zwyczajów. Zabijają więc każdego, kto bez ich zgody przekroczy granice lasu. Ludzie nie pozostają im dłużni – Brokilon obfituje w szlachetne drzewa, których drewna pożądają władcy okolicznych ziem. Dlatego od dwóch stuleci trwa wojna, w której żadna ze stron nie zamierza ustąpić. Kolejne driady giną więc za Brokilon, nieuchronnie skazując swój gatunek na zagładę. Przewodzi im zaś mądra i potężna Pani Eithné. Kult natury jest dla driad najważniejszy – szczycą się swoją magią leczniczą i naturalną, stronią od wszelkiej maści konfliktów politycznych, starając się zachować neutralność (jedynym wyjątkiem było udzielenie Wiewiórkom schronienia podczas wojny).
Nie wszystkie organizacje, które mają wpływ na przebieg losów świata, mogą poszczycić się własnym terenem i organizmem państwowym. Istnieją zrzeszenia, które po cichu, zza pleców władców, kierują przebiegiem wojen, sporów i konfliktów. Najważniejszą z nich jest właśnie Loża Czarodziejek – tajne zrzeszenie złożone wyłącznie z kobiet, których głównym celem jest wyzwolenie magii oraz absolutne panowanie nad światem.
Loża miała znaczący wpływ na przebieg pertraktacji po II wojnie Nilfgaardu z Nordlingami, była też jedną z głównych sił, które ustalały warunki pokoju cintryjskiego. Oczywiście z racji swojej tajności organizacja nie brała jawnego udziału w obradach, wywierała jednak nacisk na poszczególnych władców i dyplomatów.
Spotkania uczestniczek Loży odbywają się w Montecalvo, jednak poszczególne damy często komunikują się ze sobą z najdalszych części krainy poprzez lustra. Z najważniejszych członkiń organizacji należy wymienić Fillipę Eilhart (założycielkę), Triss Merigold, Keirę Metz oraz Shealę de Tancerville.
Kości zostały rzucone
Andrzej Sapkowski w swojej twórczości bardzo delikatnie i niezbyt szczegółowo naszkicował sytuację polityczną w świecie Wiedźmina. Równocześnie jednak ogromną część fabuły książek zajmowały właśnie rozgrywki pomiędzy różnymi królestwami – w Wiedźminie 2 konflikty międzynarodowe i wielka polityka będą miały jeszcze większe znaczenie. Mam nadzieję, że dzięki powyższemu artykułowi wydarzenia z gry staną się bardziej zrozumiałe i klarowne – w końcu Geralt, a wraz z nim i my, zostanie wrzucony w sam środek tego wrzącego tygla.
Czy wiecie już, po czyjej staniecie stronie?
Maciej „Czarny” Kozłowski
Za pomoc przy pisaniu tego artykułu serdecznie dziękuję Janowi „Gowerowi” Popieluchowi, znanemu z oficjalnego forum gry oraz serwisu Poltergeist.