PS4 vs Xbox One. PlayStation czy Xbox? Jaką konsolę kupić
Spis treści
PS4 vs Xbox One
Producenci poprzedniej, czyli ósmej generacji konsol mają do zaoferowania nieraz po kilka różnych wariantów swojego sprzętu. Na początek przyjrzymy się technicznym aspektom tych urządzeń – co być może ułatwi nam wybór.
PS4 Pro i PS4 Slim
Konsola Sony jest dostępna w dwóch wartych uwagi wersjach. Tańsza to PlayStation 4 Slim, zaś mocniejszy i oczywiście droższy wariant to PlayStation 4 Pro. Japończycy ciągle starali się ulepszać swój sprzęt, dlatego od czasu do czasu na rynku pojawiały się kolejne modele, oferujące takie „udogodnienia” jak wyższa kultura pracy. Ogółem jednak odpowiedzialne za moc obliczeniową „bebechy” konsoli pozostały bez większych zmian.
Zarówno popularna „slimka” jak i jej grubsza siostra (z tego powodu zwana też „prosiakiem”) mają ten sam ośmiordzeniowy procesor AMD Jaguar i 8 GB pamięci GDDR5. Największą zmianę wprowadzono w kwestii karty graficznej. PlayStation 4 Slim wyposażono w układ AMD Radeon o mocy 1,84 TFLOPS, natomiast GPU w wersji Pro może pochwalić się aż 4,20 TFLOPS. Sony wyposażyło swoje konsole w dyski twarde o pojemności 1TB, aczkolwiek nadal da się spotkać egzemplarze Slim z pamięcią 500 GB.
Wyróżnikiem na tle konkurencji z pewnością jest także kontroler oferowany przez Sony. DualShock 4 wyglądem może i przypomina pada sprzed ponad dwóch dekad (czyli czasów pierwszego PlayStation), ale ma w zanadrzu kilka ciekawych rozwiązań. Oprócz standardowego zestawu gałek, przycisków, spustów i krzyżaka, zastosowano w nim panel dotykowy, głośniczek oraz pasek świetlny. Jego słabszą stroną jest natomiast bateria – wielu graczy twierdzi, iż zastosowany tutaj akumulator litowo-jonowy o pojemności 1000 mAh to trochę za mało na potrzeby długich posiedzeń przed telewizorem.
Xbox One X i Xbox One S
W ciągu 9 lat, jakie minęły od jej premiery, konsola Microsoftu również była kilkukrotnie modernizowana. Na rynku dostępne są trzy wersje sprzętu amerykańskiego producenta. Xbox One S to odpowiednik PS4 Slim, natomiast Xbox One X to potężna maszyna do grania, która (w teorii) bez problemu zostawia w tyle „prosiaka”.
Słabszy model konsoli Microsoftu wyposażono w podobną jednostkę obliczeniową co konkurencję – mamy tutaj do czynienia z procesorem AMD opartym o technologię Jaguar (taktowany z częstotliwością 1,75 GHz) i 8 GB pamięci GDDR3 (wzbogacone o 32 MB ESRAM). Układ graficzny o mocy 1,4 TFLOPS przegrywa z analogicznym podzespołem zamontowanym w PlayStation 4 Slim. Xbox One S występuje także w wersji All-Digital Edition, która pozbawiona została napędu optycznego. Pozwoliło to nieznacznie obniżyć cenę konsoli, ale utraciła ona możliwość uruchamiania gier i filmów z płyt, co może być dla niektórych dużą stratą.
Złośliwi powiedzą, że Xbox One X stanowił próbę odrobienia pewnych braków wydajnościowych w pierwotnej wersji konsoli. Sprzęt jest napędzany przez ośmiordzeniowy procesor taktowany z częstotliwością 2,3 GHz, układ GPU z zegarem 1172 MHz o wydajności 6 TFLOPS oraz pamięć 12 GB GDDR5 o przepustowości 326 GB/s. W praktyce oznacza to, że Xbox One X lepiej nadaje się do grania w rozdzielczości 4K niż „ulepszona” wersja PlayStation.
Konsole Xbox One, niezależnie od wersji, mają jeszcze jedną ogromna zaletę – wsteczną kompatybilność. Wszystkie gry z Xbox 360 z powodzeniem będą działać także tutaj. Oprócz pamięci 500 GB i 1 TB, można trafić na egzemplarze Xboksa One wyposażone w dysk twardy o pojemności 2 TB.
Co to są te teraflopy?
Z określeniem FLOPS można było spotkać się w branży komputerowej od dość dawna, ale dopiero ostatnio – dzięki specom od marketingu Microsoftu - ten parametr zagościł na ustach wszystkich w branży.
FLOPS to jednostka wyznaczająca liczbę operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę. Literka "T" odpowiada tutaj przedrostkowi tera oznaczającemu mnożnik 1 000 000 000 000 = 1012 (bilion). W informatyce oznacza on częściej 240 = 10244 = 1 099 511 627 776, np. 1 TB (terabajt).
Ilość operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę wykonywanych przez konsolę oblicza się na podstawie wzoru: 2 x taktowanie rdzenia x liczba procesorów strumieniowych / 1 000 000.