autor: Maciej Kozłowski
Herosi i ich rozwój. Might & Magic: Heroes VI w pytaniach i w odpowiedziach
Spis treści
Herosi i ich rozwój
Czy istnieje możliwość respecjalizacji bohatera?
Istnieje taka możliwość – odpowiednia ikona znajduje się na ekranie bohatera.
Czy istnieje górny limit poziomu herosa?
Tak, bohater może rozwinąć się maksymalnie do trzydziestego poziomu doświadczenia. W poszczególnych scenariuszach próg ten kształtuje się jeszcze inaczej: przykładowo w pierwszej misji kampanii nekromantów możemy osiągnąć tylko dziesiąty poziom, natomiast w drugiej – piętnasty.
Czy bohater podczas walki ma swoją kolejkę, czy też może użyć czaru raz na turę?
Podobnie jak w poprzednich odsłonach sagi heros może rzucać czary lub korzystać z umiejętności w dowolnym momencie – z zastrzeżeniem, że ma on szansę wykonać tylko jedną akcję na turę.
Ile jest umiejętności?
W sumie wszystkich zdolności jest aż sto siedemdziesiąt, jednak należy zaznaczyć, że żaden bohater nie ma dostępu do nich równocześnie (istnieją ograniczenia ze względu na przynależność do frakcji oraz rodzaj herosa – magowie posiadają nieco inne umiejętności niż wojownicy). Całość została przedstawiona w bardzo przejrzysty sposób – gracz nie powinien mieć żadnego problemu z rozeznaniem się w poszczególnych szkołach i kategoriach.
Czy wszyscy herosi dysponują taką samą pulą umiejętności?
Nie, chociaż przeważająca część zdolności jest wspólna. Wojownicy nie mogą poznać zaklęć trzeciego poziomu, za to magowie będą ustępować im w wojennym rzemiośle (nie nauczą się najbardziej skomplikowanych manewrów). Również dostęp do poszczególnych szkół magii jest różny dla danych frakcji – przykładowo nekromanci będą stronić od czarów ze sfery światła, natomiast barbarzyńcy nie skorzystają z dobrodziejstw magii pierwotnej.
Jak działa system reputacji?
Renoma naszych herosów to jedna z istotniejszych nowości w grze – pozwala ona znacząco zróżnicować bohaterów pochodzących z tych samych zamków. Podczas rozgrywki niejednokrotnie trzeba podejmować ważne decyzje, wpływające na charakter naszych śmiałków. Przykładowo, jeżeli przeciwnik będzie chciał przed nami uciec, a my okażemy mu łaskę, otrzymamy punkty reputacji łez („pozytywne”), jeśli jednak będziemy woleli wymordować bezbronne istoty, zdobędziemy stosowną ilość punktów krwi („negatywnych”). Oczywiście gra oferuje całe mnóstwo podobnych wyborów, z których część jest raczej niejednoznaczna.
Do czego służą zgromadzone punkty? Po osiągnięciu odpowiedniej ich ilości możemy awansować na kolejny poziom reputacji. Niesie to ze sobą znaczny profit, w postaci specjalnej umiejętności, typowej nie tylko dla rodzaju naszego herosa, ale również jego frakcji czy wreszcie charakteru samej reputacji. Większość tego typu mocy jest naprawdę potężna i w znacznym stopniu wpływa na losy gry – dlatego też każdy bohater może posiadać maksymalnie dwie takie umiejętności.
Pewną ciekawostką jest to, że punkty łez i krwi nie znoszą się wzajemnie – herosi mogą gromadzić i jedne, i drugie, tylko od decyzji gracza zależy, jakie przeznaczenie ostatecznie wybiorą.
Kampania dla pojedynczego gracza
Czy misje są bardziej nieliniowe niż w „piątce”? Czy są zróżnicowane?
Stawiane przed nami wyzwania są zdecydowanie bardziej nieliniowe niż w jakiejkolwiek z poprzednich odsłon serii. Znaczna część zadań posiada dwa możliwe rozwiązania (zwykle łączy się to z wyborem ścieżki krwi lub łez), niektóre z nich oferują również różne zakończenia. Zdarza się też, że skutki podjętych przez nas decyzji widoczne są dopiero po jakimś czasie – na przykład w dalszych etapach kampanii.
Same zadania są dość zróżnicowane – nie opierają się wyłącznie na schemacie „dotrzyj do wroga i pokonaj go w bitwie”. Dość często poszukujemy różnorodnych obiektów na mapie świata, ratujemy zakładników, gromadzimy określoną ilość artefaktów lub w inny sposób pomagamy postaciom niezależnym. Warto zauważyć, że nawet konwencjonalne misje potrafią zaskoczyć jakimś ciekawym elementem – czasami musimy wygrać starcie w określonym czasie albo nie dopuścić do śmierci którejś z naszych jednostek. Te „wyzwania” stanowią interesujący, wzbogacający zabawę element gry.