autor: Emil Ronda
Konsole - PlayStation
PlayStation – to proste słowo jest w stanie przebudzić z głębokiego snu prawie każdego, kto pasjonuje się grami wideo. Za nim kryje się jeden z największych komercyjnych sukcesów rynku elektronicznej rozrywki.
PlayStation (PSX, Psone)
PlayStation – to proste słowo jest w stanie przebudzić z głębokiego snu prawie każdego, kto pasjonuje się grami wideo. Za nim kryje się jeden z największych komercyjnych sukcesów rynku elektronicznej rozrywki. To słowo znamionuje też moment wejścia gier w świat 3D. Pierwsza konsola do gier firmy Sony wstrząsnęła w połowie lat 90-tych Japonią w sposób niesłychany, by w okresie kilku lat podbić cały świat.
PlayStation przyczyniło się do rozprzestrzenienia mody na konsole w sposób przynajmniej na tyle przełomowy, na ile uczyniła to przenośna konsola firmy Nintendo – Gameboy. Konsola – czyli urządzenie komputerowe o podstawowej funkcji, jaką jest uruchamianie gier elektronicznych; łatwe w obsłudze, nie wymagające dodatkowych sterowników, w zamierzeniu twórców niezawodne w pełnieniu swej podstawowej funkcji – czyli oferowaniu zabawy graczom. PlayStation zwana także PSX’em, jako jedna z dwóch pierwszych konsol (obok bezpośredniej rywalki - Segi Saturn) weszła w świat gier 3D i od razu wywołała prawdziwy szał. Większość oddanych posiadaczy wysłużonych konsol Super Nintendo, czy konsol firmy Sega (dwie firmy przodujące na ówczesnym rynku gier wideo) raptem zachorowało na nową chorobę, gdy pod koniec 1994 r. Sony wstawiło do japońskich sklepów swą nową „zabawkę”. Choroba okazała się zaraźliwa, bo oto PlayStation zaczęło czarować jakością gier wszystkich – nie tylko ludzi obytych w temacie konsol, ale także posiadaczy komputerów osobistych, nie tylko dzieci czy młodzież - tak podatne przecież grupy na przyswajanie wynalazków technologicznych, ale także ludzi dorosłych – biznesmenów, mężów, czy szefów firm.
Choroba zwana PlayStation zawitała także do Polski wzbudzając też nasze „zainteresowanie”, choć to określenie nie wydaje się oddawać w pełni konsolomanii, która zapanowała niedługo po premierze europejskiej, a ta miała miejsce w październiku 1995 r. Odbyło się to w miesiąc po premierze w Ameryce, a więc PSX wstąpił do ogromnej ilości domów w przeciągu niespełna roku zajmując dumnie miejsca na półkach obok magnetowidów i innych elektronicznych urządzeń domowego użytku; to było coś nowego, powiew świeżości, nowej myśli technologicznej... zapanowała moda na PlayStation.