autor: Borys Zajączkowski
j. Gry akcji.. Klasyfikacja gier (część pierwsza)
Spis treści
j. Gry akcji.
Chociaż to właśnie nadużywanie nazwy gier akcji legło u podstaw powstania niniejszego opracowania, nie można ich istnieniu zaprzeczyć. O ile bowiem rozgrywka w FPS’ach sprowadza się do eliminowania nacierających mas przeciwników, o tyle gry akcji posiadają zwykle rozbudowaną fabułę, często elementy erpegowe, a walka z wrogami stanowi jeden z głównych, lecz nie jedyny jej element. Tym samym rozumiem gry akcji jako gatunek wyrosły z FPS’ów oferujący graczom odbycie atrakcyjnej przygody, czyli, jak już pisałem, gry zręcznościowo-przygodowe.
Za przykłady gier akcji mogą śmiało służyć: „Chrome”, „Deus Ex”, „The Fallen”, „Grand Theft Auto”, „Mafia”, „Max Payne”.
k. Gry typu stealth.
To inny gatunek wyrosły z FPS’ów, który godzi się wyodrębnić przez wzgląd na szczególny charakter rozgrywki. Inaczej niż ma to miejsce w tradycyjnych FPS’ach, tutaj gracz nie walczy otwarcie i nie wykazuje nadnaturalnej odporności na ciosy. Wyższy realizm świata zmusza go do krycia się w cieniach, cichego eliminowania wrogów, a często również unikania niepotrzebnych starć. Podobnie jak gry akcji tak i gry typu stealth oferują przeważnie atrakcyjną fabułę.
Dobrze znane gry typu stealth to np.: „Gorky Zero”, „Splinter Cell”, „Thief”.