Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 23 czerwca 2006, 17:07

autor: Wojciech Antonowicz

Kieszonkowy Przewodnik: Gry Massively Multiplayer Online 2006-2007

Znowu przyszło lato i jak co roku czas na zestawienie fikcji, faktów i pobożnych życzeń na temat nowych, wspaniałych gier MMO, które zobaczymy w najbliższym czasie oraz opisanie w co właściwie możemy sobie zagrać już teraz.

Od autora

Światy MMO to wielka wspaniała przygoda, lecz mało kto z nas ma na tyle wolnego czasu aby osobiście przetestować każdą z gier pojawiających się na rynku. Temat jest na tyle obszerny, że żadna pojedyncza publikacja nie wyczerpie go do końca, stąd słowo „kieszonkowy”, gdyż starałem się zebrać najważniejsze informacje o najciekawszych grach. Nie zawsze będą one w pełni wiarygodne, gdyż nie da się napisać „faktów” o grze, której premiera odbędzie się za rok, jakkolwiek poniższy materiał powinien w miarę dobrze oprowadzić Was (stąd słowo „przewodnik”) po świecie gier MMO w latach 2006-2007. Jeżeli jakaś gra Was zainteresuje, zachęcam do korzystania z zamieszczonych w tekście linków poszerzających dany temat. Uwagi dotyczące gier, w szczególności tych jeszcze nie wydanych, są moją osobistą opinią na ich temat, mają na celu treściwe i subiektywne przedstawienie tematu, w żadnym wypadku nie mają na celu obiektywnego oceniania tych gier.

Materiał nie opisuje wszystkich gier dostępnych na rynku. Praktycznie wszystkie pozycje kategorii MMO (około 200 opisanych gier i dodatków) znajdziecie w naszej Encyklopedii gier http://www.gry-online.pl/S015.asp wybierając gry „ostatnio dodane” i kategorię „gry MMO”.

Jeżeli w materiale znalazły się jakieś przekłamania, przepraszam, opisałem te gry tak jak je widziałem, lub te przedpremierowe tak jak je sobie wyobrażam. Nie zawsze miałem czas, aby zgłębić wszystkie sekrety każdej z poniższych gier. Jeżeli chcielibyście coś dodać od siebie, zachęcam do wypowiadania się w komentarzach, aczkolwiek nie próbujcie ustalać która gra jest „najlepsza”, gdyż jak wiadomo, o gustach się nie dyskutuje.

Dodatkowe materiały dotyczące tematyki MMO znajdziecie w naszym serwisie:

Język gier Massive Multiplayer Online cRPG: http://www.gry-online.pl/s018.asp?ID=149

Świt nowej ery w grach komputerowych http://www.gry-online.pl/s018.asp?ID=98

Warto również nadmienić, iż praktycznie wszystkie gry MMO nie nadają się dla dzieci (oznaczenie wiekowe co najmniej 12+, a czasami 16+), oraz że posiadają nie udowodnioną naukowo, ale widoczną gołym okiem zdolność do uzależniania. Zanim więc wpadniecie w objęcia niekwestionowanie wspaniałych wirtualnych światów MMO, rozegrajcie odpowiednio dobrze swoje realne życie. Do zobaczenia po tamtej stronie ekranu.

World of Warcraft

„World of Warcraft” to jedyne słowa jakimi można zacząć opowieść o wirtualnych światach 2006 – 2007. To właśnie WoW, dzięki gigantycznym zyskom ze sprzedaży oraz abonamentów odmienił spojrzenie wielkich firm na gry MMO. To dzięki temu tytułowi „giganci” wrócili do tematów wirtualnych światów i to dzięki niemu wszystkie gry będą porównywane przez najbliższe lata do WoW-a.

Gra, w ponad półtora roku po premierze, trzyma się nadal świetnie. Zauważalne jest już co prawda znużenie graczy powtarzalną treścią, lecz lekarstwem na to mają być nowe rozwiązania w rozgrywce PvP i kolejne nowe labirynty mające pojawić się w grze w najbliższych miesiącach.

Znaczącą zmianą w grze (najbliższe miesiące) będzie wprowadzenie World PvP, czyli walki pomiędzy graczami o strategiczne lokacje w świecie gry, to coś czego w WoW-ie bardzo brakowało i jeżeli zostanie dobrze wykonane, umocni ten tytuł na pozycji światowego lidera gier MMO.

Gra działa od kilkunastu miesięcy i jest w sprzedaży w Polsce.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/world-of-warcraft/zd1b19#pc

Strona Oficjalna: http://www.worldofwarcraft.com/

World PvP info http://www.worldofwarcraft.com/info/underdev/

Bezpłatne 12 dniowe demo: http://teaser.wow-europe.com/

Soulcatcher-fun-Meter 9/10

  • grywalność: jedna z najbardziej grywanych gier
  • klimat: świat Warcraft ze swoimi wadami i zaletami
  • grafika: wspaniała i paskudna zarazem, pasuje do klimatu
  • fabuła: dobra do 60 levelu potem powtarzalna do bólu, sprawę ratuje PvP
  • wsparcie producenta: zadawalające
  • nowe treści: dodawane w zadawalającym tempie
  • zaleta: najpopularniejsza gra na rynku
  • wada: dużo bardzo młodych graczy zabijających zabawę
  • ilość aktywnych graczy: bardzo duża
  • prognoza na przyszłość: dobra

 

World of Warcraft: The Burning Crusade

Pierwszy płatny dodatek do World of Warcraft. Pojawi się nowy kontynent, nowe rasy i sporo innych dodatków. To będzie taki WoW 1 i 1/2. Zapowiada się nadspodziewanie dobrze i najprawdopodobniej ze względu na popularność WoWa będzie najlepiej sprzedającym się dodatkiem w najbliższym roku. Nowa treść i funkcjonalność dadzą WoWowi znaczący powiew świeżości.

Przewidywana data premiery: listopad 2006

Polska Premiera: prawdopodobnie równocześnie z europejską

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/world-of-warcraft-the-burning-crusade/zbfa4#pc

Strona Oficjalna: http://www.worldofwarcraft.com/burningcrusade/

Soulcatcher-fun-Meter 10/10

  • zapowiada się: bardzo dobrze
  • klimat: świat Warcraft ze swoimi wadami i zaletami
  • grafika: nieco lepsza niż w WoW, krzykliwe kolory
  • fabuła: dobra
  • nowe treści: na kilka miesięcy grania
  • zaleta: znane klimaty w nowym lepszym wydaniu, 10 dodatkowych leveli
  • wada: powtarzalne labirynty (wada większości nowych MMO)
  • prognoza na przyszłość: bardzo dobra

Lineage II: The Chaotic Chronicles

Druga, jeżeli chodzi o popularność, komercyjna gra na świecie. W Polsce cieszy się raczej umiarkowanym powodzeniem, choć i tak ma rzeszę swoich fanów.

Konstrukcja gry polega na systematycznym dodawaniu treści w nowych dużych bezpłatnych dodatkach zwanych Chronicles, jest ich obecnie cztery, piąty jest w przygotowaniu. Gra jest warta polecenia jakkolwiek nie wnosi niczego nowatorskiego do świata MMO. Dobrze wykonana rzemieślnicza praca.

Lineage jest na rynku od dwóch lat, można go kupić w Polskich sklepach za ok. 100 zł. Jest także dostępny jako download na stronie producenta płacąc karta kredytową.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/lineage-ii/za1540#pc

Strona Oficjalna: http://www.lineage2.com/

Wersja demo: http://www.fileplanet.com/Lineage2/

Soulcatcher-fun-Meter 6/10

  • grywalność: dobra, ale gra szybko się nudzi
  • klimat: dalekowschodnia manga mocno zabarwiona europejskimi wpływami
  • grafika: postacie ładne, reszta średnia
  • fabuła: zaledwie zadawalająca
  • wsparcie producenta: dobre
  • nowe treści: na zadawalającym poziomie
  • zaleta: ciekawie rozwiązane PvP i zdobywanie twierdz
  • wada: niekończące się nudne levelowanie
  • ilość aktywnych graczy: w normie
  • prognoza na przyszłość: średnia

Warto tu wspomnieć też poprzednika, czyli Lineage: The Bloodpledge, grę już raczej wiekową i historyczną, jakkolwiek nadal na świecie bardzo popularną

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/lineage-the-bloodpledge/zd1d3e#pc

Strona Oficjalna: http://www.lineage.com/

 

RUNESCAPE

Fenomen wśród gier MMO. Gra, która wyewoluowała z prostej gry webowej jest obecnie jedną z najpopularniejszych gier tego typu na świecie i nikt tak naprawdę nie wie dlaczego ludzie w nią grają. Słabą grywalność i prostą grafikę może chyba usprawiedliwić tylko fakt, iż gra dużej mierze jest bezpłatna, za dodatkowy kontent będziemy musieli zapłacić. Można grać za darmo poprzez przeglądarkę WWW, jedna ze starszych gier na rynku.

Strona Oficjalna: http://www.runescape.com/

Soulcatcher-fun-Meter 3/10

  • grywalność: słaba, choć gra wciąga
  • klimat: bajkowe fantasy
  • grafika: mierna
  • fabuła: duży rozbudowany świat
  • wsparcie producenta: zadawalające
  • nowe treści: słabo
  • zaleta: prosta, łatwo dostępna
  • wada: to trzeba zobaczyć samemu
  • ilość aktywnych graczy: duża
  • prognoza na przyszłość: średnia

 

EverQuest II

Flagowa produkcja Sony Online Entertainment miała potencjalnie szansę stać się hitem ubiegłego roku. Niestety, szansy tej nie wykorzystała po części z powodu oszałamiającego sukcesu WoW-a. Z drugiej strony, producenci nie do końca zrozumieli czego obecnie oczekują gracze i zbytnio wzorowali się na swoim wieloletnim hicie – poprzedniej części Everquesta, niestety powtórzyli też jego błędy. Co prawda, od premiery gra przeszła wielką ewolucję, ale zapewne zgodnie z regułą, iż nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, nie udało jej się odzyskać utraconych graczy. Aczkolwiek na dzień dzisiejszy, zanim nie pojawią się kolejne nowsze i potencjalnie lepsze gry, Everquest II jest najlepszą na rynku propozycją dla wymagającego gracza, szczególnie po wprowadzeniu na wybranych serwerach prawdziwej rozgrywki PvP.

Gra jest dwa lata na rynku. Posiada dwa duże płatne dodatki i trzy tanie rozszerzenia, jest do kupienia w Polsce.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/everquest-ii/z91da3#pc

Strona Oficjalna: http://everquest2.station.sony.com/

7 dniowa wersja demo: http://www.trialoftheisle.com/download_new.vm

Soulcatcher-fun-Meter 8/10

  • grywalność: bardzo dobra grając w grupie, znośna dla pojedynczego gracza
  • klimat: epickie fantasy
  • grafika: bardzo dobra, lecz nie wybitna
  • fabuła: rozbudowany ciekawy spójny świat
  • wsparcie producenta: ostatnio coraz lepsze
  • nowe treści: bardzo dobry poziom i częstotliwość nowych dodatków
  • zaleta: długa rozgrywka pełna dobrej zabawy
  • wada: gra jest zbyt trudna i nużąca dla graczy, nawet po uproszczeniach co wpływa na grywalność i radość z rozgrywki
  • ilość aktywnych graczy: średnia
  • prognoza na przyszłość: zadowalająca

Warto również przypomnieć pierwowzór czyli grę Everquest

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/everquest/z6cc0#pc

Strona Oficjalna: http://everquest.station.sony.com/

 

EverQuest II: Echoes of Faydwer

EverQuest II: Echoes of Faydwer to niedawno zapowiedziany najnowszy, trzeci duży dodatek do EQ2. Produkt ten ma w znaczący sposób umocnić pozycję EQ2 na rynku gier MMO. Podstawową cechą tego dodatku po za wprowadzeniem nowego kontynentu, labiryntów i wszystkiego co powinien dobry dodatek zawierać, będzie to, iż gracz może zacząć grać w grę zupełnie od początku i rozegrać ją ponownie od 1 do 70 levelu całkowicie w nowych lokacjach, nową rasą, robiąc nowe zadania.

Dodatek będzie miał premierę jesienią tego roku i będzie do kupienia w polskich sklepach. Najprawdopodobniej będzie zawierał w sobie pełną wersję „podstawki”.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/everquest-ii-echoes-of-faydwer/zf11d9#pc

Strona Oficjalna:

http://everquest2.station.sony.com/expansions/echoesoffaydwer/

Soulcatcher-fun-Meter 9/10

  • zapowiada się: bardzo dobrze
  • klimat: high fantasy, kraina elfów
  • grafika: dobra, ale bez fajerwerków
  • fabuła: rozbudowana kraina ze swoją historią, kulturą, labiryntami i questami
  • nowe treści: bardzo dobre
  • zaleta: nowe odmłodzone wcielenie EQ2
  • wada: mało przejrzysta dla niedoświadczonych graczy
  • prognoza na przyszłość: dobra

Guild Wars

Guild Wars zaświeciła mocno ponad rok temu, dając świetny przykład, iż można zrobić dobrą grę bez abonamentu. Co prawda nie jest to prawdziwy wirtualny świat lecz można uznać ja za odmianę gry MMO.

Gra jest na rynku od około roku, jest do kupienia w Polsce, nie wymaga opłat abonamentowych.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/guild-wars/zc1344#pc

Strona Oficjalna: http://guildwars.com/

Soulcatcher-fun-Meter 5/10

  • grywalność: gra jest monotonna jeżeli nie nastawiamy się na PvP, ale ogólnie OK
  • klimat: fantasy z lekkim dalekowschodnim zabarwieniem
  • grafika: absolutnie OK, w porywach bardzo ładna
  • fabuła: średnia
  • wsparcie producenta: średnie
  • nowe treści: mało
  • zaleta: gra jest łatwa, miła i przyjemna
  • wada: wiele aspektów gry jest zbytnio uproszczonych, brak prawdziwego „świata gry”
  • ilość aktywnych graczy: zadawalająca
  • prognoza na przyszłość: zadowalająca

 

Vanguard: Saga of Heroes

Nie ukrywam, że wiążę z tą grą duże nadzieje. Vanguard powinien być chwalebnym następcą moich dziecięcych marzeń o dobrej grze MMO, oscylującej bardziej w kierunku EQ2 niż WoWa. Gra ma być przeznaczona głównie dla zaawansowanych graczy, lubiących trudną i żmudną drogę w zdobywaniu punktów doświadczenia. Śmierć ma nieść za sobą konkretne konsekwencje, potwory mają być zmyślne i bezwzględne, labirynty mają być ciemne i groźne, a świat wielki i tajemniczy. Co zostanie z tej wizji? Zobaczymy. Vanguarda od kilku lat tworzy bardzo doświadczony zespół programistów (Everquest, UO, Everquest 2) więc złej gry nie dostaniemy z pewnością, czy jednak nie pójdą oni za trendem zbytniego upraszczania rozgrywki? Zobaczymy już niebawem.

Gra prawdopodobnie będzie dostępna w Polsce, będzie wymagała opłat abonamentowych, premiera (jeżeli nic się nie zmieni) jesień / zima 2006.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/vanguard-saga-of-heroes/z6b3a#pc

Strona Oficjalna: http://www.vanguardsoh.com/

Soulcatcher-fun-Meter 10/10

  • zapowiada się : bardzo dobrze
  • klimat: High Fantasy (absolutnie na poważnie)
  • grafika: dobra
  • fabuła: rozbudowany wielki świat
  • nowe treści: dobrze
  • zaleta: jedna z niewielu zapowiadanych gier która traktuje graczy jak dojrzałych wędrowców, a nie jak dzieci do wydojenia z kasy
  • wada: może okazać się odrzucająco trudna, co w znaczący sposób wpłynie na wyniki sprzedaży i dalszy rozwój gry
  • prognoza na przyszłość: dobra

 

Warhammer Online: Age of Reckoning

To chyba najciekawsza z gier zapowiedzianych na przyszły rok. Świat Warhammera (fantasy) w wykonaniu twórców chyba najlepszej do tej pory gry z masowym PvP (RvR), czyli Dark Age of Camelot. I co ciekawe, wplątał się w to wszystko największy wydawca gier - Electronic Arts, który w ostatnich dniach kupił producentów Warhammera – firmę Mythic Entertainment i utworzył swój oddział nazwany EA Mythic. Wszystko wskazuje na to, iż gra ta jest skazana na sukces. Jeżeli coś ma przyćmić rządy WoWa to będzie to właśnie Warhammer. Wyraźnie taki jest zamiar Mythica, gdyż graficznie obydwie gry są łudząco podobne. Aby dodać pikanterii do całej opowieści powiem, że graliśmy we wczesną alfę WO: AoR i okazało się że na półtora roku przed planowaną premierą gra prezentuje się bardzo dobrze i ma niesamowicie dobrze zrobione PvP, niby WoW, a jednak o wiele lepiej. Zobaczymy.

Gra zapewne będzie sprzedawana w naszym kraju dzięki EA Polska, będzie wymagała opłaty abonamentowej. Jedynym minusem jest planowana data premiery na koniec 2007 roku, która to data prawdopodobnie zostanie dotrzymana.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/warhammer-online-age-of-reckoning/z9133b#pc

Strona Oficjalna: http://www.warhammeronline.com/english/home/index.php

Soulcatcher-fun-Meter 10/10

  • zapowiada się : perfekcyjnie
  • klimat: fantasy Warhammer
  • grafika: dobra
  • fabuła: dobra, rozbudowane PvP i RvR
  • nowe treści: dobre
  • zaleta: wreszcie wielkie bitwy w nowym wydaniu
  • wada: przed premierą może nastąpić koniec świata
  • prognoza na przyszłość: bardzo dobra

 

The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar

Nic dodać i nic ująć. Toż to będzie tolkienowski świat Śródziemia w pełnej krasie. Dobry, doświadczony zespół developerów (Asherons Call, DDO), ciekawe klimaty, wielki świat. Gra zapowiada się bardzo obiecująco. Produkcja miała swoje wzloty i upadki, ale jest szansa, że teraz wszystko toczy się ku szczęśliwemu zakończeniu. Produkcja ma być pozbawiona rozgrywki PvP (?) i ma oferować graczom niekończące się przygody solo lub w grupie wśród niekończących się zakamarków znanego nam z filmów i książek świata.

Premiera gry zapowiadana jest na początek 2007 roku, rozgrywka będzie wymagała opłat abonamentowych.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/the-lord-of-the-rings-online-shadows-of-angmar/z9132c#pc

Strona Oficjalna: http://lotro.turbine.com/

Soulcatcher-fun-Meter 9/10

  • zapowiada się : dobrze
  • klimat: Tolkienowskie Fantasy
  • grafika: dobra
  • fabuła: rozbudowany świat, dużo fabuły z ksiązki
  • nowe treści: zapewne dostaniemy nowe krainy
  • zaleta: spójny ciekawy świat, w którym nie będziemy się czuli obco
  • wada: brak PvP (zobaczymy)
  • prognoza na przyszłość: zależy od końcowego efektu

Age of Conan: Hyborian Adventures

Temat Conana Barbarzyńcy wydaje się trochę archaiczny, ale w doskonałej oprawie graficznej może okazać się bardzo atrakcyjny. Również przy tej produkcji mamy do czynienia z doświadczonym zespołem (cykl Anarchy Onaline) i jest szansa, że gra będzie sporym sukcesem. Rozgrywka ma być prowadzona online w trybie single player do 20 levelu, potem jako zaprawiona już w bojach postać, trafiamy do świata wypełnionego żywymi graczami, aby po 40 lvl móc w pełni walczyć przeciwko innym graczom. Wszystko to w żywym, barwnym świecie fantasy.

Premiera gry przewidziana jest na 2007 rok.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/age-of-conan-hyborian-adventures/za1432#pc

Strona Oficjalna: http://www.ageofconan.com/

Soulcatcher-fun-Meter 9/10

  • zapowiada się : dobrze
  • klimat: fantasy
  • grafika: doskonała
  • fabuła: mam nadzieję że ciekawa
  • nowe treści: dobre, znając producentów AO
  • zaleta: dobre odzwierciedlenie świata
  • wada: nie do końca MMO
  • prognoza na przyszłość: dobra

 

Guild Wars: Factions

Kolejne wcielenie Guild Wars, kładące jeszcze większy nacisk na rozgrywkę PvP. Wiele rzeczy zostało poprawionych w stosunku do pierwowzoru, lecz sama idea gry nie została zasadniczo zmieniona, co można uznać za wadę. Gra może być ciekawa dla zorganizowanych zespołów graczy walczących o dominację w wirtualnym świecie, niestety jednak pomimo faktu wprowadzenia dużej ilości nowego kontentu dla pojedynczego gracza, nie może stanowić znaczącej konkurencji dla „prawdziwych” wirtualnych światów.

Gra miał premierę kilka miesięcy temu, jest do kupienia w Polsce i nie wymaga abonamentu.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/guild-wars-factions/z81ac3#pc

Strona Oficjalna: http://guildwars.com/

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

  • grywalność: poprawiona, dobra dla grup wieloosobowych, zadawalająca dla pojedynczego gracza
  • klimat: dalekowschodnie fantasy
  • grafika: ładna i bardzo ładna, choć momentami dosyć uboga
  • fabuła: nowa, ale niekoniecznie wiele ciekawsza niż pierwowzór
  • wsparcie producenta: średnie
  • nowe treści: sporo
  • zaleta: doskonałe walki wieloosobowych drużyn
  • wada: niewystarczająca atrakcyjność dla pojedynczego gracza
  • ilość aktywnych graczy: duża
  • prognoza na przyszłość: średnia

 

SUN: Soul of the Ultimate Nation

SUN: Soul of the Ultimate Nation jest najciekawiej zapowiadającą się dalekowschodnią produkcją MMO. Gra wizualnie jest podobna do Lineage II, tyle że z jeszcze ładniejszą grafiką. Klimaty podobne do wszystkich produkcji tego rodzaju, czyli panowie z długimi mieczami i panie z długimi nogami. Jest jednak coś, może przeczucie co powoduje że wierzę, iż gra ta mocno zaistnieje również na rynkach Europy i Ameryki. Gra ma charakteryzować się prostym interface, szybką akcją i prawdziwym światem MMO. Tak czy inaczej grafika wygląda bardzo dobrze.

Europejska premiera gry odbędzie się w 2007 roku.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/sun-soul-of-the-ultimate-nation/zdfaf#pc

Strona Oficjalna: http://www.webzengames.com/Game/Sun/default.asp

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

  • zapowiada się : dobrze
  • klimat: dalekowschodnie fantasy
  • grafika: bardzo dobra
  • fabuła: rozbudowana, lecz gra jest nastawiona na rozgrywkę arcade
  • nowe treści: zadawalające
  • zaleta: łatwa miła rozgrywka
  • wada: obawy codo tego czy będzie to prawdziwe MMO
  • prognoza na przyszłość: dobra

City of Heroes / City of Villains

City of Heroes przenosi nas w świat super-bohaterów walczących ze złem, City of Vilians daje nam możliwość zagrania po „ciemnej” stronie. City of Heroes prezentuje się naprawdę przyzwoicie, oferując właściwie wszystko to co powinna mieć tego typu gra. Moim zdaniem jednak brakuje jej czegoś wyjątkowego, co wyróżniało by ją na rynku. Po za bardzo dobrze zrobioną kreacją i rozwojem bohatera gra nie ma niczego, co nie było by lepszą lub gorszą kopią innych gier MMO. Jakkolwiek cieszy się ona dosyć dużym powodzeniem na świecie.

CoH miał premierę dwa lata temu, dodatek kilka miesięcy temu i jest do kupienia w Polsce.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/city-of-heroes/zd1b28#pc

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/city-of-villains/z01159#pc

Strona Oficjalna: http://www.cityofheroes.com/

Strona Oficjalna: http://www.cityofvillains.com/

Soulcatcher-fun-Meter 5/10

  • grywalność: przeciętna
  • klimat: super-bohaterowie i ich oponenci w futurystycznym świecie
  • grafika: przeciętna, postacie dosyć udane
  • fabuła: dosyć prosta, powtarzalne zadania
  • wsparcie producenta: zadawalające
  • nowe treści: zadawalające
  • zaleta: ciekawa kreacja i rozwój postaci, PvP
  • wada: powtarzalność i postępujące znudzenie
  • ilość aktywnych graczy: zadawalająca
  • prognoza na przyszłość: słaba

EVE Online

EVE Online jest grą wyjątkową pod wieloma względami. Jest ekonomicznym symulatorem kosmicznym, to właściwie jedyna grą MMO tego typu. EVE chyba jedynym tytułem, który od chwili premiery systematycznie powiększą ilość swoich graczy nie notując przy tym spadku z czasem charakterystycznego dla tego typu gier. Świat jest w dużej części tworzony przez samych graczy. Gra idealna dla osób które lubią kosmiczno – handlowe klimaty, walkę statkami w kosmosie jak i również PvP. EVE Online jest systematycznie rozbudowywany o kolejne funkcjonalności.

Gra ma ponad dwa lata. Klient jest do pobrania za darmo, zawiera 14 dniowe demo, potem płaci się miesięczny abonament.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/eve-online/z518e7#pc

Strona Oficjalna: http://www.eve-online.com/

Soulcatcher-fun-Meter 8/10

  • grywalność: dobra
  • klimat: SF w kosmosie
  • grafika: dobra
  • fabuła: wbudowana słaba, fabułę tworzą gracze
  • wsparcie producenta: dobre
  • nowe treści: dobre, duże bezpłatne dodatki
  • zaleta: świetna, chyba najlepsza ekonomia, zdobywanie doświadczenia nie zależy od czasu poświęconego na granie
  • wada: duży stopień komplikacji gry, gra jest trudna dla początkującego gracza
  • ilość aktywnych graczy: duża
  • prognoza na przyszłość: dobra

 

Dungeons & Dragons Online: Stormreach

Nowa, długo oczekiwana produkcja, nie do końca spełniająca kryteria światów MMO. Podobna w swojej konstrukcji do Guild Wars, lecz jak na razie bez elementów PvP, mocno osadzona klimatach D&D. Coś dla graczy tradycjonalistów lubiących cRPG, pragnących postawić pierwsze kroki w świecie gier online. Produkt jest cały czas mocno uaktualniany o nowy kontent, a w szczególności ostatnio o treść przeznaczoną do rozgrywki jednoosobowej w świecie online.

Gra nie jest sprzedawana w Polsce, wymaga miesięcznej opłaty abonamentowej.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/dungeons-dragons-online-stormreach/z9bdc#pc

Strona Oficjalna: http://www.ddo.com/

7 dniowe demo: http://trial.ddo.com/

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

  • grywalność: dobra, choć powtarzalna
  • klimat: prawdziwe cRPG w starym stylu D&D
  • grafika: nadspodziewanie dobrze zrobiona
  • fabuła: rozbudowana, ale stosunkowo krótka
  • wsparcie producenta: dobre
  • nowe treści: doskonałe
  • zaleta: ciekawy świat
  • wada: brak prawdziwego świata MMO, zbyt mało treści dla drużyny
  • ilość aktywnych graczy: średnia
  • prognoza na przyszłość: średnia

 

Dark and Light

Nowa gra, oferująca niespotykanie wielki świat. Widok na kilkadziesiąt kilometrów i wspaniałe loty na smoku. Niestety to wszystko co Dark and Light ma do zaoferowania. Musicie mi uwierzyć, iż nie jest warta grania, a piszę o niej tylko dlatego, iż jest książkowym przykładem zmarnowanego potencjału. Sam całkiem niezły engine nie wystarczył aby zrobić cokolwiek ciekawego.

Gra nie jest do kupienia w Polsce, można kupić ją online na stronie producenta, choć przestrzegam aby tego nie robić.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/dark-and-light/z7c04#pc

Strona Oficjalna: http://www.darkandlight.net/

Soulcatcher-fun-Meter 1/10

  • grywalność: żadna
  • klimat: do zaakceptowania, high fantasy
  • grafika: świat jest wspaniały jeżeli ogląda się go z odległości kilometra, na bliższe odległości już nie jest tak dobrze
  • fabuła: żadna
  • wsparcie producenta: średnie
  • nowe treści: jakie treści?
  • zaleta: wspaniały rozległy aczkolwiek pusty świat
  • wada: wszystko pozostałe
  • ilość aktywnych graczy: mała
  • prognoza na przyszłość: żadna

 

Auto Assault

Ostatnio wydana gra klimatach post-nuklearnych. Specyficzną cechą gry jest to, że cała obraca się wokół pojazdów bojowych i ich modyfikowania. Za ich pomocą możemy walczyć i zwiedzać świat. Auto Assault jest ciekawą propozycją dla osób lubiących te klimaty, jednak nie wnosi niczego specjalnie nowatorskiego do gatunku.

Gra jest na rynku od kilku miesięcy, jest do kupienia w Polsce i wymaga opłaty abonamentowej.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/auto-assault/zee36#pc

Strona Oficjalna: http://eu.autoassault.com/

Soulcatcher-fun-Meter 6/10

  • grywalność: dobra
  • klimat: postnuklearny Mad Max
  • grafika: niezła, lecz nic nadzwyczajnego
  • fabuła: powtarzalne misje, celem ostatecznym ma być grupowe PvP
  • wsparcie producenta: dobre
  • nowe treści: średnio
  • zaleta: ciekawy pomysł, oryginalność
  • wada: uproszczenie świata gry
  • ilość aktywnych graczy: średnia
  • prognoza na przyszłość: średnia

Rising Force Online (RF Online)

Europejska adaptacja dalekowschodniego hitu. Futurystyczny świat, w którym współistnieją zarówno magia jak i technika. Proste, dobrze działające, dopracowane schematy, trzy zwalczające się rasy. Dobre rzemiosło nic ponadto.

Gra nie jest dostępna w Polsce, wymaga opłaty abonamentowej.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/rf-online/z4e9f#pc

Strona Oficjalna: http://www.codemasters.co.uk/rfonline/news.php

Soulcatcher-fun-Meter 6/10

  • grywalność: dobra
  • klimat: futurystyczne SF pomieszane z magią
  • grafika: ładna, dopracowana, trochę zbyt cukierkowa i uproszczona
  • fabuła: średnia, powtarzalne questy, potem PvP
  • wsparcie producenta: dobre
  • nowe treści: średnio
  • zaleta: ładny wygląd wizualny, przyzwoita kontrola postaci
  • wada: czegoś tu brakuje, może jakiejś głębszej treści
  • ilość aktywnych graczy: średnia
  • prognoza na przyszłość: słaba

 

Second Life

Ciekawa i bardzo specyficzna gra „socjalna”. Mniej więcej tak wyglądałyby SimsOnline gdyby zostały dobrze zrobione. Zamiast walczyć i zdobywać, żyjemy normalnym życiem. No może nie do końca normalnym, gdyż możemy w grze wcielić się w osoby, o których w naszym świecie możemy tylko pomarzyć. Gra cieszy się sporym powodzeniem, jakkolwiek nie należy się spodziewać niczego zbyt porywającego jeżeli naszą ulubioną grą jest Diablo. Intrygi, zaloty, kariera, imprezy czyli taki super zrobiony wirtualny chat.

Gra nie jest dostępna w Polsce, wymaga opłat, bezpłatne demo do pobrania ze strony oficjalnej.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/second-life/z2183f#pc

Strona Oficjalna: http://secondlife.com/

Soulcatcher-fun-Meter 6/10

  • grywalność: zadawalająca
  • klimat: życie z marzeń w realnym wirtualnym świecie
  • grafika: dobra
  • fabuła: tworzona przez graczy
  • wsparcie producenta: zadawalajace
  • nowe treści: dobre
  • zaleta: świetny sposób na zabicie wolnego czasu
  • wada: kto chce życ na dwa prawdziwe życia
  • ilość aktywnych graczy: dobra
  • prognoza na przyszłość: dobra

 

Entropia Universe (dawniej Project Entropia)

Pierwsza i do dnia dzisiejszego właściwie jedyna gra MMO w której gramy o prawdziwe pieniądze. Sama gra jest za darmo, natomiast w sprzęt, ziemię i ekwipunek inwestujemy prawdziwe pieniądze. Jeżeli uda nam się w grze zarobić kredyty możemy je zamienić potem na prawdziwe pieniądze. Taki wirtualny świat do zarabiania prawdziwych dolarów, wszystko w klimatach SF. Pragnę przestrzec jednak osoby spodziewające się łatwego zarobku, że gra jest bardzo trudna i na każdego kto zarobi swoje 1000 prawdziwych dolarów przypada 1000 osób, które straciło po dolarze. Życzę szczęścia, będzie wam potrzebne. Po kilku latach istnienia można ostrożnie stwierdzić, iż ta gra nie jest oszustwem i nie stracimy pieniędzy jeżeli nie zażyczymy sobie tego wyraźnie.

Entropia nie jest dostępna w sklepach w Polsce, można ją pobrać za darmo ze strony producenta poprzednim otrzymaniu konta i pozwolenia na grę, wymagana jest karta kredytowa.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/entropia-universe/zd1930#pc

Strona Oficjalna: http://www.entropiauniverse.com/en/rich/5347.html

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

  • grywalność: zadawalająca
  • klimat: SF
  • grafika: w normie
  • fabuła: standardowa fabuła SF plus ekonomia
  • wsparcie producenta: zadawalające
  • nowe treści: słabo
  • zaleta: można zarobić prawdziwe pieniądze
  • wada: można stracić dużo prawdziwych pieniędzy
  • ilość aktywnych graczy: średnia
  • prognoza na przyszłość: dobra

 

Shattered Galaxy

Mój prywatny faworyt na zabijacza czasu. Prosta gra strategiczna pozwalająca rozgrywać bitwy 50 na 50 graczy w trybie RTS w świecie SF. Masa jednostek, które konstruujemy i ulepszamy, tysiące urządzeń, broni i ekwipunku. Zdobywamy doświadczenie i stajemy się coraz silniejsi. Trzy zwalczające się frakcje, tereny do zdobywania. Dużym plusem jest fakt, iż możemy przez 15 minut od chwili wejścia do gry rozegrać pełna bitwę, pobawić się i wyłączyć grę. Normalnie w grach MMO tracimy sporo więcej czasu aby coś zdziałać. Jakkolwiek nie ma co ukrywać, hit to nie jest i gra jest mocno niszowa.

Gra nie jest dostępna w sklepach, pobieramy ją za darmo ze strony producenta, można grać bez abonamentu, niestety jednak bardziej zaawansowane opcje wymagają miesięcznej opłaty. Shattered Galaxy jest na rynku od mniej więcej 5 lat w takiej formie jak obecnie.

Encyklopedia GRY-OnLine: https://www.gry-online.pl/gry/shattered-galaxy/z71a1d#pc

Strona Oficjalna: http://www.sgalaxy.com/

Soulcatcher-fun-Meter 9/10 (ale czytaj poniżej)

  • grywalność: bardzo dobra jeżeli ktoś lubi szybkie RTS w trybie multiplayer bez wydobywania surowców
  • klimat: technologiczne SF
  • grafika: żenująca, ale praktyczna
  • fabuła: brak, tylko walka
  • wsparcie producenta: średnie
  • nowe treści: słabo
  • zaleta: dobra zabawa
  • wada: tylko powtarzalne walki i trudni wytrenowani przeciwnicy
  • ilość aktywnych graczy: mała
  • prognoza na przyszłość: słaba

Pozostałe znaczące tytuły:

Dark Age of Camelot – Wciąż świetna, choć starzejąca się już gra w klimatach fantasy Unikalny, ciekawy system PvP i RvR. Podstawowym problemem jest brak ludzi bo treści jest sporo.

Soulcatcher-fun-Meter 8/10

https://www.gry-online.pl/gry/dark-age-of-camelot/zda93#pc

http://www.darkageofcamelot.com/

Ultima Online – absolutna klasyka, od 10 lat na rynku, masa dodatków, ogromy świat, niestety już mocno przestarzała grafika i mechanika gry, brak ludzi.

Soulcatcher-fun-Meter 4/10

https://www.gry-online.pl/gry/ultima-online/z71859#pc

http://www.uo.com/

Final Fantasy XI – nadal jedna z najpopularniejszych i najlepiej zrobionych gier na rynku. Jest jednak ukierunkowana głównie na dalekowschodniego odbiorcę i nie cieszy się wśród naszych graczy dużym powodzeniem. Dostępne dodatki.

Soulcatcher-fun-Meter 6/10

https://www.gry-online.pl/gry/final-fantasy-xi/z0880#pc

http://www.playonline.com/ff11us/index.shtml

Star Wars Galaxies: An Empire Divided – coś co miało być wielkim hitem okazało się zaledwie dobrą grą. Po Przeróbkach i dogłębnych zmianach SWG ze swoimi dodatkami nadal jest atrakcyjną pozycją jakkolwiek cierpi na chorobę wieku starczego czyli małą populację graczy i stagnację. Jakkolwiek dla miłośników Gwiezdnych Wojen może być bardzo ciekawą grą.

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

https://www.gry-online.pl/gry/star-wars-galaxies-an-empire-divided/z7c40#pc

http://starwarsgalaxies.station.sony.com/

The Sims Online – totalna klapa, okazało się że że przeniesienie najpopularniejszej serii singlepleyer na platformę MMO nie powiodło się. Jakkolwiek gra nie jest aż tak tragiczna jak mogło by się wydawać.

Soulcatcher-fun-Meter 4/10

https://www.gry-online.pl/gry/the-sims-online/z41102#pc

http://www.ea.com/official/thesims/thesimsonline/us/nai/index.jsp

Anarchy Online – całkiem fajna, aczkolwiek niedoceniana gra. Ma spory potencjał, dużo treści i dodatków. Jest już na rynku kilka lat. Ten sam problem co z innymi dobrymi, acz starymi grami MMO, mało graczy, mało się dzieje. Może jednak warto spróbować jeżeli ktoś lubi futurystyczne klimaty?

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

https://www.gry-online.pl/gry/anarchy-online/z8a61#pc

http://www.anarchy-online.com/

Naughty America: The Game – premiera tej gry nastąpi jesienią 2006. Ma to być rozbudowany chat erotyczny dla dorosłych z kreskówkową grafiką. Jeżeli kogoś podniecają obściskujące się kreskówkowe postacie to gra dla niego.

Soulcatcher-fun-Meter 4/10

https://www.gry-online.pl/gry/naughty-america-the-game/ze170f#pc

http://www.naughtyamericathegame.com/

Huxley – nie będzie to ”czysta” gra MMO (premiera pod koniec 2006) raczej duża wersja Dooma z dużą ilością graczy. Zabawa będzie polegać głównie na strzelaniu.

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

https://www.gry-online.pl/gry/huxley-the-dystopia/ze8c3#pc

http://www.webzengames.com/game/huxley/

Tabula Rasa – gra ewoluowała już tyle razy że chyba nawet jej twórcy stracili orientację czym w końcu będzie. Ja stawiam że będzie to gra podobna do Huxley (patrz wyżej) tyle, że w klimatach futurystycznych. Oczywiście nie oznacza to, że będzie zła. Premiera jesienią 2006.

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

https://www.gry-online.pl/gry/tabula-rasa/zc117c#pc

http://eu.playtr.com/eu/

Dungeon Runners – premiera pod koniec 2006 roku. Gra będzie wydaniem MMO czegoś w stylu gry Diablo 2. Za wcześnie aby wyrażać ostateczną opinię, ale nie wydaje się aby było to coś wyjątkowego, zobaczymy.

Soulcatcher-fun-Meter 5/10

https://www.gry-online.pl/gry/dungeon-runners/zf19ad#pc

http://www.dungeonrunners.com/

Pirates of the Caribbean Online – zapowiadana na 2007 rok, bardzo dobrze rokująca gra w pirackich klimatach, po premierze prawdopodobnie będzie to najlepsza gra o tej tematyce.

Soulcatcher-fun-Meter 8/10

https://www.gry-online.pl/gry/pirates-of-the-caribbean-online/zd2c7a#pc

http://disney.go.com/pirates/online/

Gods and Heroes: Rome Rising – przyzwoicie wyglądająca, ale prawdopodobnie to nic niezwykłego, gra zapowiadana na koniec 2006 roku osadzona w klimatach starożytnego Rzymu.

Soulcatcher-fun-Meter 8/10

https://www.gry-online.pl/gry/gods-and-heroes-rome-rising/ze1e35#pc

http://www.godsandheroes.com/

Irth Online – wtórna choć nowa gra z raczej słabą grafiką, klimaty fantasy, nic specjalnego.

Soulcatcher-fun-Meter 3/10

https://www.gry-online.pl/gry/irth-online/z11a87#pc

http://www.irthonline.com/

The Matrix Online – wielka marka, słaba gra. Nienajgorsza oprawa graficzna, lecz reszta raczej kuleje. Nic specjalnego nawet dla fanów Matrixa, ale jak ktoś lubi to może spróbować, jest trial.

Soulcatcher-fun-Meter 5/10

https://www.gry-online.pl/gry/the-matrix-online/ze1c19#pc

http://thematrixonline.station.sony.com/

World of Pirates – ciekawa lecz dosyć prosta gra osadzona w świecie Piratów. Pływamy, walczymy, handlujemy z innymi graczami. Warte spróbowania jeżeli ktoś lubi takie klimaty, ale proszę nie spodziewać się niczego nadzwyczajnego.

Soulcatcher-fun-Meter 6/10

https://www.gry-online.pl/gry/world-of-pirates/z9dd1#pc

http://worldofpirates.4players.de/wop/main_en.html

Knight Online – prosta lecz wciągająca gra MMO. Dosyć popularna w Polsce. Dlaczego? Nie wiem, ale widoczne muszą być jakieś powody.

Soulcatcher-fun-Meter 2/10

https://www.gry-online.pl/gry/knight-online/z3179b#pc

http://www.knight-online.com.my/

Neocron 2: Beyond Dome of York – ciekawie zrobiona kontynuacja pierwszej części, niestety nie spotkała się z najlepszym przyjęciem graczy, być może niesłusznie. Klimaty SF.

Soulcatcher-fun-Meter 5/10

https://www.gry-online.pl/gry/neocron-2-beyond-dome-of-york/ze16a6#pc

http://ng.neocron.com/

The Saga of Ryzom – gra zapowiadała się bardzo ciekawie niestety coś gdzieś nie wyszło, tematy fantasy, własny ciekawy świat.

Soulcatcher-fun-Meter 4/10

https://www.gry-online.pl/gry/the-saga-of-ryzom/z7e20#pc

http://www.ryzom.com/

MU Online – do dzisiaj jedna z popularniejszych w Polsce i na świecie gier, prosta, miła i przyjemna, niestety potwornie słaba i odstająca zasadniczo od czołówki. Tematyka fantasy.

Soulcatcher-fun-Meter 4/10

https://www.gry-online.pl/gry/mu-online/z9120f#pc

http://www.globalmuonline.com/

Toontown Online – świetna gra... dla dzieci. Można wcielać się w postacie z kreskówek Disneya. Niestety dla Polskich dzieci mała zabawa bo wszyscy rozmawiają po angielsku, gdyby był polski serwer polecał bym wszystkim, gdyż jest to chyba jedyna gra MMO, w którą bez obaw mogą grać dzieci. Ładna stylowa grafika.

Soulcatcher-fun-Meter 8/10

https://www.gry-online.pl/gry/toontown-online/z71060#pc

http://play.toontown.com/webHome.php

Shadowbane – ha... Zdecydowany lider w zarzynaniu wspaniałych gier. Shadowbane mógł być najlepszą grą PvP do dnia dzisiejszego gdyby nie cały ciąg złych posunięć producentów. Gra działa nadal, stała się jednak enklawą dla najwierniejszych fanów. Wspaniałe oblężenia, burzenie i budowanie miast. Szkoda.

Soulcatcher-fun-Meter 8/10

https://www.gry-online.pl/gry/shadowbane/zbf4a#pc

http://www.shadowbane.com/us/

A Tale in the Desert II – prosta graficznie ale ciekawie zrobiona ekonomiczna gra rozgrywające się w świecie starożytnego Egiptu pomimo wyraźnie wiejącej z niej nudy gra zdobyła nawet jakieś nagrody. Nie jest źle, jak mawiał Faraon.

Soulcatcher-fun-Meter 7/10

https://www.gry-online.pl/gry/a-tale-in-the-desert/z41595#pc

http://www.ataleinthedesert.com/

Tibia – czym jest Tibia wiedzą wszyscy, to narkotyk polskich nastolatków i dzieci, duża popularność. Dobra na pierwsze kroki w MMO, ale ogólnie żenująco słaba. Klimaty fantasy.

Soulcatcher-fun-Meter 2/10

https://www.gry-online.pl/gry/tibia/z119d3#pc

http://www.tibia.com/home/index.php?subtopic=news

Jest jeszcze sporo innych gier MMO, część z nich jest warta uwagi, więcej informacji na ich temat znajdziecie w naszej Encyklopedii Gier http://www.gry-online.pl/S015.asp wybierając gry ”ostatnio dodane” i kategorię „gry MMO”.

Pozdrowienia Wojciech „Soulcatcher” Antonowicz

PS. I na koniec orientacyjny udział w rynku poszczególnych gier z naciskiem na słowo orientacyjny.

Język gier Massive Multiplayer Online cRPG

Niejeden raz grając na zachodnich serwerach do MMO spotykałem zagubionych i zestresowanych graczy z Polski, którzy odkrywali ze zdziwieniem, iż ich nawet całkiem niezła znajomość języka angielskiego nie na wiele się przydaje w starciu ze slangiem graczy..

Massively Multiplayer Online - Świt nowej ery w grach komputerowych

Artykuł ten przeznaczony jest zarówno dla ludzi zupełnie świeżych w „tych klimatach” jak i dla starych wyjadaczy, którzy chcieliby zobaczyć jak na dzień dzisiejszy kształtuje się rynek gier MMO.