Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 7 października 2020, 19:50

Tony „Przywitaj się z moim małym przyjacielem” Montana. 4 mafiosów, którzy mogą być inspiracją Mafii 4

Spis treści

Tony „Przywitaj się z moim małym przyjacielem” Montana

Tony Montana był już bohaterem paru gier, ale chętnie zobaczylibyśmy podobną postać znowu – zwłaszcza w produkcji osadzonej w latach 80. Źródło: IMDb - 4 mafiosów, którzy mogliby być inspiracją dla twórców Mafii 4 - dokument - 2020-10-07
Tony Montana był już bohaterem paru gier, ale chętnie zobaczylibyśmy podobną postać znowu – zwłaszcza w produkcji osadzonej w latach 80. Źródło: IMDb

Atrakcyjnym przedziałem czasu dla Mafii 4 byłyby z pewnością klimatyczne lata 80., bo gracze od dawna czekają na powrót do Vice City w GTA – czy to w nowej odsłonie, czy remake’u. Nowa Mafia osadzona w tych czasach mogłaby być ciekawym ruchem studia Hangar 13. Zamiast w Miami moglibyśmy wylądować w fikcyjnej wersji Los Angeles, tyle że sterując gangsterem z Hawany (również wspomnianej w Edycji Ostatecznej). A najbardziej znanym gangsterem z Kuby jest Tony Montana z filmu Człowiek z blizną.

Losy tej postaci pozwalają prześledzić często oglądaną w grach ścieżkę kariery gangstera od przysłowiowego „zera” i wykonywania drobnych zleceń po wejście na sam szczyt gangsterskiej organizacji… i ewentualny szybki upadek z wielkim hukiem. Inspiracja Montaną to również punkt wyjścia do tworzenia misji wszelkiego rodzaju, łącznie ze wstępem polegającym na myciu naczyń w knajpie – analogicznie do misji Tommy’ego Angelo jako taksówkarza.

Wprawdzie bohater Człowieka z blizną pojawił się już w kilku grach na licencji, ale pamiętajmy, że Mafia operuje zwykle małymi, dyskretnymi nawiązaniami, które poddaje się wielu zmianom i przeinaczeniom, często wspomaganym inspiracjami z innych źródeł lub oryginalnymi pomysłami. Tak czy inaczej luźne skojarzenia z Tonym mogłyby być fajnym motywem w fabule. Poza tym osadzenie akcji w latach 80. to okazja do umieszczenia w grze fantastycznego soundtracku, który mógłby być jedną z większych zalet – analogicznie do Mafii 3.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry
Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry

Co ma wspólnego automat do Coca-Coli z NieR-em i Pac-Man z serią GTA? Czym było Stray przed pomysłem z kotem? Przedstawiamy najciekawsze inspiracje stojące za powstaniem słynnych gier.

Inspiracja czy plagiat? 9 razy, kiedy twórcy gier mieli problemy z prawem autorskim
Inspiracja czy plagiat? 9 razy, kiedy twórcy gier mieli problemy z prawem autorskim

Czy to możliwe, żeby dwóch różnych twórców niezależnie wymyśliło potwora w postaci silnika lotniczego z nogami? W tych dziewięciu przypadkach pojawiły się wątpliwości fanów i poważne oskarżenia o plagiat.

Mafie, których nie było – pan Vavra przesyła pozdrowienia
Mafie, których nie było – pan Vavra przesyła pozdrowienia

Po premierze Mafii: Edycji Ostatecznej ze snu zimowego obudził się Daniel Vávra, który nie tylko wypowiada się na temat tego remake’u, ale dostarcza ciekawych informacji o kolejnych odsłonach serii, i to takich, które dotąd nie ujrzały światła dziennego.