Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 marca 2024, 10:25

„Wykopałem go z gry i zrobię to jeszcze raz”. Twórcy i gracze Helldivers 2 chcą zmian w systemie „kicków”

Helldivers 2 potrzebuje przemyślanej i dopracowanej opcji wykopywania graczy. Twórcy wiedzą, że system nie jest doskonały i wymaga modyfikacji.

Źródło fot. Arrowhead Game Studios / Sony Interactive Entertainment.
i

Nawet bez trybu rywalizacji gracze potrafią sobie dopiec. Przekonują się o tym twórcy ze studia Arrowhead, którzy próbują uporać się z plagą „hostów” wykopujący sojuszników z rozgrywek w Helldivers 2 z byle powodu.

Johan Pilestedt nie przebierał w słowach, gdy komentował przykład takiego zachowania podany w serwisie X. Niemniej prezes Arrowhead Game Studios przyznał, że to problem trudny do rozwiązania.

Faktycznie, wyrzucanie innych graczy bez powodu potrafi być małą plagą w grach sieciowych. O ile problem z oszustami to kwestia „techniczna”, tj. do rozwiązania na poziomie oprogramowania (skutecznego wykrycia „pomocnych” aplikacji), o tyle trudno wymagać, by gra rozróżniła złośliwe „kopy” od tych uzasadnionych.

Helldivers 2 i burza mózgów w sprawie kicków

Najwyraźniej ten problem pojawił się także w Helldivers 2, podkopując siły Demokracji. Zespół Arrowhead Game Studios miał już pewne pomysły, ale Pilestedt poprosił też o wsparcie społeczności. W wątku w serwisie X fani podzielili się swoimi pomysłami, a deweloper zapewnił, że prześle te uwagi zespołowi do rozpatrzenia.

Propozycje na ograniczenie tego procederu, które przypadły do gustu szefowi studia, uwzględniały możliwość blokowania osób, które niedawno wyrzuciły gracza z gry, ale też filtry matchmakingu. Te pozwoliłyby wybrać, czy użytkownik szuka swobodnej rozgrywki dla zabawy, czy też poważnego, bardziej „hardkorowego” doświadczenia z weteranami niebawiącymi się w eksperymentowanie z ekwipunkiem lub strategiami.

Jak zaznacza Pilestedt, takie rozwiązanie jest o tyle atrakcyjne, że „rozwiązuje problem, zanim on zaistnieje”. Zapewne ani to, ani inne pomysły fanów (w tym kary dla osób zbyt często wyrzucających sojuszników z gry) nie wyeliminują problemu z niesprawiedliwymi „kopniakami”, ale przynajmniej ograniczyłyby jego skalę.

„Wykopałem go i zrobię to jeszcze raz”

Oczywiście sama w sobie opcja „kickowania” jest absolutnie niezbędna. Jak w każdej grze, tak i w Helldivers 2 zdarzają się osoby, które z jakiegoś powodu są skłonne tracić własny czas, byle tylko zmarnować go innym graczom.

To dlatego większość internautów nie sugeruje usunięcia opcji wyrzucania przez samego „hosta” i zastąpienia jej systemem głosowania. Ten ostatni jest o tyle złym pomysłem, że „trolle” czasem wciągają do „zabawy” swoich znajomych, co przy czteroosobowych zespołach w praktyce uniemożliwiłoby wyrzucenie złośliwych graczy.

Sporo dyskusji wzbudziła historia jednego z użytkowników serwisu Reddit w wątku o wiele mówiący tytule: „Just Kicked A Guy At Extraction And I Will Do It Again”, czyli, w wolnym tłumaczeniu, „Właśnie wykopałem gracza w trakcie wycofywania z planety i zrobię to jeszcze raz”.

  1. Użytkownik HelldiverLotu pomagał zespołowi z nowymi graczami, kiedy nagle gra poinformowała, że pozostała im „minuta”. Jak się okazało, jeden z sojuszników, bynajmniej nie świeżak (minimum 25. poziom), wysłał prośbę o zabranie zespołu z planety – kiedy trzech jego członków było po drugiej stronie mapy.
  2. Po licznych komentarzach autor wątku sprecyzował, że zanim „wykopał” sojusznika, poinformował go (w niewybrednych słowach) o przyczynie tej decyzji. HelldiverLotu bynajmniej nie miał problemu z tym, że ów gracz działał na własną rękę ani nawet z samym wezwaniem transportu (ten bowiem mógłby czekać na pozostałych uczestników gry). Jednakże ten „samotny wilk” nie poinformował zespołu o swoich zamiarach i można założyć, że chciał samotnie opuścić planetę.
  3. Autor dodał też, iż tamten gracz został poinformowany o chęci ukończenia misji w 100% przez resztę zespołu. Nie miał też przy sobie żadnych próbek.

Wykopany problem

Wpis HelldiverLotu wywołał żywą dyskusję, przy czym część jej uczestników dzieliła się własnymi doświadczeniami. Niektórzy użytkownicy przytaczali podobne historie lub przykład na przeciwny proceder: „hostów” wyrzucających graczy bez uzasadnienia. Na przykład za nieużycie „strategii” (Stratagem)… w trakcie burzy jonowej, która blokuje tego typu wsparcie. Nie mówiąc o osobach, które zostały „wykopane” od razu przy dołączeniu do misji.

Te i inne historie potwierdzają, że system „kicków” wymaga poprawek, ale też musi pozostać w grze. Studio Arrowhead ma więc kolejny twardy orzech do zgryzienia, po nowych problemach z serwerami (co raczej nie dziwi; via Discord / SteamDB) i oraz zamieszaniu wokół zmian balansu w Helldivers 2.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej