futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 20 marca 2025, 10:40

Według eksperta Assassin's Creed Shadows na PS5 Pro to „przeskok generacyjny” względem PS5

Assassin’s Creed: Shadows to jeden z najlepszych pokazów możliwości PS5 Pro. Nowa gra Ubisoftu wygląda znacznie lepiej w porównaniu do wersji na PS5.

Źródło fot. YouTube: Digital Foundry; 2025
i

Dotychczas, gdy gry otrzymywały wersję na PS5 Pro, uwagę graczy zwracał fakt, że różnica pomiędzy konsolami jest praktycznie niewidoczna. Przypadek Assassin’s Creed: Shadows jest inny, a przynajmniej, gdy mowa o trybie wydajności. Od razu widać, kiedy gra została uruchomiona na PS5, a kiedy na PS5 Pro, co pokazuje test przygotowany przez redakcję Digital Foundry.

Assassin’s Creed: Shadows na PS5 Pro wyróżnia się

Wraz z premierą Assassin’s Creed: Shadows Digital Foundry przygotowało obszerny test porównawczy wersji na PS5 Pro i PS5. O ile w trybach zbalansowanym i jakości warstwa wizualna jest podobna, to w przypadku trybu wydajności – celującego w 60 klatek na sekundę – różnica jest już widoczna. Za wszystko odpowiada RTGI, którego na PS5 brakuje, przez co gra wydaje się bardziej płaska.

Brak dobrego oświetlenia odgrywa kluczową rolę w wizualnym odbiorze Assassin’s Creed: Shadows. Wykorzystanie RTGI w trybie wydajności PS5 Pro pozwala na granie w znacznie lepszej oprawie graficznej względem podstawowego PS5. Cienie wyglądają bardziej naturalnie, ale warto zwrócić uwagę, że w obu przypadkach gra ma problem z utrzymanie stałego klatkażu na poziomie 60 fps-ów.

Znacznie łatwiej produkcji utrzymać stałe 30 klatek w trybie jakości lub 40 klatek w trybie zbalansowanym. W obu przypadkach – zarówno na PS5, jak i PS5 Pro – Assassin’s Creed: Shadows wygląda podobnie. Różnicę robią cienie w wyższej rozdzielczości i odbicia na powierzchniach dostępne na PS5 Pro. Te jednak nie działają w pełni sprawnie, bo nie wszędzie są dobrze widoczne i mają zauważalnie krótkszy zasięg rysowania.

Wspomniany klatkaż trybu wydajności może poprawić wprowadzenie PSSR. Obecnie AC: Shadows nie obsługuje upscalera Sony, ale pojawiły się doniesienia sugerujące, że Ubisoft ma w planach implementację tej technologii. Pozwoliłoby to osiągnąć lepszą wydajność przy zachowaniu jakości obrazu.

  1. Recenzja gry Assassin’s Creed: Shadows. Mogła być wielka, jest tylko ogromna

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej