autor: Michał Kułakowski
Wadliwe AI w Aliens: Colonial Marines wynikiem pojedycznej literówki w pliku konfiguracyjnym gry
Po pięciu latach od premiery gry Aliens: Colonial Marines jeden z jej moderów odkrył, że wadliwie działające AI ksenomorfów wynikało z banalnej literówki. Błąd można naprawić, edytując w notatniku jeden z plików konfiguracyjnych.
Wydane w 2013 roku Aliens: Colonial Marines było jedną z największych growych porażek ostatnich lat. Mocno promowany tytuł odstawał pod każdym względem od tego, co zapowiadał i pokazywał na materiałach promocyjnych deweloper. Produkcja nie tylko zawiodła fanów filmowej serii i miłośników dobrych FPS-ów, ale także podkopała zaufanie do studia Gearbox Software oraz jego szefa, Randy'ego Pitchforda, który po premierze żarliwie bronił gry oraz strategii swojego zespołu, zrzucającego ciężar prac na podwykonawców. Po pięciu latach od premiery okazuje się, że jeden z wielu krytykowanych problemów tytułu można było szybko rozwiązać, poprawiając zwykłą literówkę.
Błąd wyłapał moder pracujący nad projektem TemplarGFX's ACM Overhaul, o którym pisaliśmy już jakiś czas temu. Jego celem jest poprawa oprawy graficznej oraz sztucznej inteligencji oponentów w Aliens: Colonial Marines. Swoje niespodziewane znalezisko opisał we wpisie w serwisie MODDB. W pliku konfiguracyjnym PecanEngine.ini znalazł dwie linie odnoszące się do AI ksenomorfów:
- ClassRemapping=PecanGame.PecanSeqAct_AttachXenoToTether
- PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTeather
Jak widać, któryś z koderów źle zapisał za drugim razem słowo „Tether”. Ten niezwykle banalny błąd diametralnie zmienił zachowanie obcych. Wspomniana linia tekstu aktywowała bowiem skrypty pozwalające ksnemorfowi na orientowanie się w przestrzeni, znajdowanie alternatywnych ścieżek ruchu i wyjść oraz flankowanie postaci gracza. Obecność literówki wyłączała je jednak i sprawiała, że stwory były zmuszone do tego, by zawsze szarżować na nas w linii prostej, bez stosowania jakichkolwiek uników, chyba że zostały one z góry zaprogramowane np. w przerywniku fabularnym.
Po usunięciu niechcianej literki „a” obcy zaczynają walczyć w sposób podobny do tego, który mogliśmy zobaczyć we wczesnych zapowiedziach tytułu oraz jego zwiastunach. Pozostaje więc pytanie, jak ten absurdalny błąd mógł umknąć testerom oraz programistom, którzy widzieli przecież poprawnie działające wersje gry? Sytuację można wyjaśnić chyba tylko prawdziwym chaosem w studiu deweloperskim, celowym działaniem albo zwyczajnym brakiem zainteresowania ze strony producenta, któremu nie zależało nawet na tym, by sprawdzić jeszcze raz wszystkie pliki konfiguracyjne. Oczywiście warto pamiętać, że przywrócenie AI ksenomorfom nie sprawi w magiczny sposób, że Aliens: Colonial Marines stanie się dobrą grą. Produkcję trapią nadal miliony problemów, które tylko w części naprawiają fanowskie mody.
- Pobierz moda TemplarGFX's ACM Overhaul z serwisu Moddb
- Oficjalna strona gry Aliens: Colonial Marines
- Recenzja gry Aliens: Colonial Marines