autor: Zuzanna Domeradzka
Microsoft przyznał się do błędu i przeprosił twórców ślicznego RPG akcji. Enotria ma wyjść na Xboxa „tak szybko, jak będzie to możliwe”
Soulslike Enotria: The Last Song jednak nie ukaże się na Xboxach Series X i S w planowanym terminie. To już kolejna gra, która na premierę ominie konsole Microsoftu.
Aktualizacja (4 września, godz. 16:35)
Założyciel i CEO studia Jyamma Games, Giacomo „Jacky” Greco, poinformował dziś społeczność zebraną na discordowym serwerze gry Enotria: The Last Song, że Microsoft – a konkretnie Phil Spencer wraz ze swoim zespołem – skontaktował się z deweloperami, by przeprosić za zaistniałą sytuację. Firmy spróbują rozwiązać problem „tak szybko, jak będzie to możliwe”.
Oryginalna wiadomość (2 września, godz. 21:58)
Fani RPG akcji z podgatunku soulslike nie mają w ostatnim czasie na co narzekać, gdyż po cieszącym się dużą popularnością Black Myth: Wukong zadebiutuje śliczne Enotria: The Last Song. Debiut produkcji studia Jyamma Games był już dwukrotnie opóźniany, lecz okazuje się, że część osób zainteresowanych tym tytułem będzie musiała poczekać na niego jeszcze dłużej.
Deweloperzy opublikowali bowiem oświadczenie, w którym potwierdzili, że Enotria: The Last Song ukaże się 19 września na PC i PS5. Niestety, posiadacze Xboxów Series X i S obejdą się smakiem, gdyż premiera gry w wersji na te platformy zaliczyła kolejną obsuwę. Twórcy nie są jednak w stanie podać nowego terminu debiutu Enotrii na konsole Microsoftu.
Studio Jyamma Games już w marcu informowało, że gra ukaże się na Xboxach „w późniejszym czasie”. Niemniej w maju potwierdzili, iż debiut produkcji nastąpi 19 września na PC, PS5 i XSX/S. Ostatecznie jednak plan ten się nie powiódł. Jako powód obsuwy gry w wersji na konsole Microsoftu podano problemy, jakie pojawiły się podczas portowania Enotrii. Jakie? Założyciel i CEO studia Jyamma Games, Giacomo „Jacky” Greco, wyjaśnił na discordowym serwerze gry, że Microsoftowi po prostu nie zależy na premierze tego niezależnego soulslike’a. Przez ignorancję właściciela marki Xbox, który ponoć od 2 miesięcy nie odpowiada na zapytania twórców Enotrii , ci ostatni byli zmuszeni opóźnić premierę gry na XSX/S, mimo że port jest gotowy.
Możecie zapytać Xboxa, czemu od 2 miesięcy nam nie odpowiada; to oczywiste, że nie zależy im na Enotrii ani na Was. [...] Chodzi o otworzenie strony w sklepie i przyjęcie wniosku, mamy gotową wersję gry na XSX/S, ale bez tego nie możemy kontynuować jej wydawania; poświęciłem dużo pieniędzy na port, a oni zdecydowali się nas zignorować. […] Zabawne jest to, że w tej chwili wersja gry na Xboxa Series X jest lepsza pod względem wydajności niż ta na PS5 - napisał CEO studia Jyamma Games.
Raczej nie jest zaskoczeniem, że przeniesienie gry na Xboxy Series X i S – w domyśle zwłaszcza na XSS – sprawia deweloperom pewne trudności. W końcu to nie pierwsza sytuacja, gdy jakaś produkcja ma trafić na nie z opóźnieniem – wspomnijmy tu o Dune: Awakening, którego portowanie na XSS jest wyzwaniem dla deweloperów. Innymi przykładami są chociażby cenione Baldur’s Gate 3 (tutaj również wiemy, że winny był XSS) czy Black Myth: Wukong (tutaj pojawiają się spekulacje co do podpisania przez deweloperów umowy na wyłączność z Sony). Nawet wypuszczanie aktualizacji na najnowsze Xboxy bywa problematyczne. Pierwszy raz słyszymy jednak, że to sam Microsoft stwarza problemy. Przypomnijmy, iż w przypadku BG3 szef działu gamingowego firmy, Phil Spencer, dokładał wszelkich starań, by produkcja jak najszybciej trafiła na XSX/S.