Skyrim jak Władca Pierścieni w modyfikacji Middle-Earth Redone
The Elder Scrolls V: Skyrim otrzymało kolejną imponującą modyfikację. Mod Middle-Earth Redone pozwala graczom na zwiedzenie lokacji z uniwersum Władcy Pierścieni, a także wzięcie udziału w bitwie o Helmowy Jar.
Choć od premiery The Elder Scrolls V: Skyrim minęło ponad siedem lat, piąta odsłona znanej serii RPG wciąż cieszy się sporą popularnością. Świadczą o tym nie tylko wydania na kolejne platformy (ostatnio na Nintendo Switch oraz – aczkolwiek tylko w reklamie – na lodówki), lecz także kolejne ambitne modyfikacje tworzone przez użytkowników. Do tych ostatnich, po wydanym na Steamie w połowie lutego Enderal: Forgotten Stories, dołączyła właśnie ostateczna wersja The Elder Scrolls V: Middle-Earth Redone. Jest to odświeżona wersja moda z 2014 roku, wprowadzającego do gry miejsca znane z uniwersum Władcy Pierścieni. Pierwotnie Maldaran – niemiecki twórca modyfikacji – przygotował tylko trzy lokacje, ale w obecnym wydaniu znalazło się znacznie więcej atrakcji.
The Elder Scrolls V Middle-Earth Redone dostępny jest w angielskiej wersji językowej w serwisie Nexus Mods, gdzie zamieszczono również instrukcję instalacji. Mod wymaga najnowszej wersji gry wraz ze wszystkimi DLC (Dawnguard, Hearthfire oraz Dragonborn). Niestety, obecnie nie ma wsparcia dla The Elder Scrolls V: Skyrim – Special Edition, aczkolwiek użytkownicy Nexusa donoszą o możliwości dostosowania modyfikacji, by działała z tym wydaniem. Jeśli nie chcecie robić tego samodzielnie, poprzednie wersje moda doczekały się gotowych konwersji stworzonych przez fanów i zapewne nie inaczej będzie w tym przypadku.
Dostęp do zawartości Middle-Earth Redone możemy uzyskać na dwa sposoby: albo zdobywamy specjalne zaklęcie teleportacji od Farengara Tajemnego-Płomienia w Białej Grani, albo odnajdujemy nietypowe drzwi na zachodnim krańcu świata gry. Po ich sforsowaniu wchodzimy do korytarza z wejściami do poszczególnych regionów Środziemia, wiernie odtworzonych przez autora modyfikacji: Shire, Rivendell, stepów Rohanu, kopalni Morii i wielu innych. Piękne widoki to nie jedyne atrakcje – w trakcie zabawy możemy m.in. zmierzyć się z Balrogiem oraz wziąć udział w bitwie o Helmowy Jar. Ta ostatnia podzielona jest na trzy etapy, aktywowane w osobnych lokacjach.
Jakkolwiek pojawiają się doniesienia o pewnych problemach (zepsute czcionki, okazjonalne pojawianie się niemieckich napisów etc.), Middle-Earth Redone zrobiło spore wrażenie na graczach. Jednakże Maldaran nie zamierza dalej rozwijać modyfikacji. W rozmowie z serwisem Eurogamer twórca stwierdził, że planuje skończyć z modyfikowaniem Skyrima i spróbować swych sił na scenie moderskiej ARK: Survival Evolved. Nie zabrania jednak innym dodawania kolejnych elementów, oczywiście po zwróceniu się do niego o zgodę. Ponadto entuzjastyczne przyjęcie moda nieco zachwiało jego postanowieniem i niewykluczone, że zachęci go to do powrotu do tego projektu.
Jest jednak znacznie bardziej paląca kwestia niż potencjalny dalszy rozwój modyfikacji. Fani Władcy Pierścieni wciąż pamiętają o Middle-Earth Roleplaying Project (w skrócie MERP) – ambitnym projekcie tworzonym przed laty przez zespół fanów, mającym po raz pierwszy przenieść Śródziemie do świata The Elder Scrolls. Niestety, po kilku latach pracy i przesiadce na silnik Skyrima produkcja moda została wstrzymana w 2012 roku za sprawą Warner Bros. w związku z deklarowanym łamaniem praw licencyjnych firmy. Część osób wyraża obawy, czy również Middle-Earth Redone nie spotka ten los. Maldaran uważa, że skorzystanie jedynie z zawartości Skyrima (poza muzyką) oraz mimo wszystko mniejszy rozmach jego projektu (MERP miało oferować m.in. całą linię fabularną oraz wszystkie wydarzenia z książkowego Władcy Pierścieni) pozwolą mu uniknąć tego losu. Fakt, że Warner Bros. nadal nie zgłosiło pretensji do oryginalnego moda ani jego odświeżenia od 2014 roku, zdaje się potwierdzać tę tezę.
- Oficjalna strona modyfikacji The Elder Scrolls V Middle-Earth
- Oficjalna strona cyklu The Elder Scrolls