Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 września 2020, 12:00

autor: Aleksandra Dziwińska

Sid Meier - „Dziś nie zrobiłbym Civilization. Nie wiem nawet, czy bym w nią zagrał”

Sid Meier udzielił wywiadu, w którym promuje swoją autobiografię i dzieli się przemyśleniami na temat świata gier. Wyznał też, że dziś raczej nie stworzyłby Civilization.

Sid Meier - „Dziś nie zrobiłbym Civilization. Nie wiem nawet, czy bym w nią zagrał” - ilustracja #1
Sid Meier dał światu jedną z najpopularniejszych strategii turowych.

Sid Meier – twórca serii Civilization, Pirates! i Alpha Centauri – napisał autobiografię. Nazwana w podobnym stylu, co jego komputerowe dzieła książka nosi tytuł Sid Meier’s Memoir! W związku z promocją autobiografii Sid Meier udzielił Independent internetowego wywiadu. Wyznał w nim, że dziś raczej nie zrobiłby Civilization.

Sid Meier od 1982 roku zajmuje się projektowaniem gier. Poza wymienionymi wyżej tytułami pracował również nad Sid Meier’s Railroads!, Magic: The Gathering (1997) i Sid Meier’s Gettysburg!, a jego nazwisko kojarzone jest obecnie z wysokiej jakości strategiami z nieustannie rozwijanej serii Civilization. W swojej książce opowiada o życiu w branży gier komputerowych. Jego autobiografia jest dostępna w Polsce w formie papierowej, m.in. na stronie swiatksiążki.pl, a także w dystrybucji cyfrowej np. na Kindle. Jednak w najbliższym czasie jedynie w języku angielskim.

W rozmowie zaznaczył, że świat się zmienił i nie jest już tym czym był, kiedy Meier tworzył pierwszą Cywilizację. Zauważył, że jak na swoje czasy gra była idealną mieszanką zaawansowania technologicznego i wolności wyobraźni. Wyznał też, że gdyby gra powstała dwa lata wcześniej, to oglądalibyśmy ją w czterech kolorach.

Nie sądzę, że mógłbym stworzyć Civilization dzisiaj. Nie jestem nawet pewien, czy bym w nią grał. Nie pasowałaby do tych czasów. Prosi gracza o wiele, a rozpracowanie jej zajmuje trochę czasu. Musisz zagrać, żeby przekonać się, o co chodzi. Musisz chcieć spędzić z nią czas, a większość graczy by nie zechciała. Civ wyszła w idealnym momencie. Komputery stały się na tyle potężne, by udało się ją zrobić, ale nie na tyle, żeby zalać tak wieloma możliwościami.

W nostalgicznych rozważaniach Meiera znajduje się sporo prawdy. Gra raczej nie odniosłaby dzisiaj takiego sukcesu jak w 1991 roku. I chociaż ciągle bawimy się przy takich produkcjach jak nowe Civilization czy Crusader Kings 3, to chyba należy przyznać, że gracze zmienili się przez ostatnie 30 lat.