autor: Łukasz Szliselman
Rząd przeznaczy 116 milionów złotych na produkcję polskich gier
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zamierza dofinansować 38 projektów polskich deweloperów łączną kwotą 116 mln złotych. Wsparcie rządowe otrzymają m.in. narzędzia do produkcji Cyberpunk 2077 oraz technologia VR w grze Car Mechanic Simulator.
Po ogromnych sukcesach takich produkcji jak Wiedźmin 3: Dziki Gon, Dying Light czy This War of Mine – gier rodzimych deweloperów, które cieszą się międzynarodową sławą – nasz rząd dostrzegł potencjał tkwiący elektronicznej rozrywce. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zapowiedziało dofinansowanie 38 projektów polskich twórców gier łączną kwotą w wysokości 116 milionów złotych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Jak podaje serwis Polsat News, podczas uroczystości ogłoszenia laureatów konkursu GameINN Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Jarosław Gowin, powiedział:
Nasze działania służą temu, żeby nasza gospodarka rozwijała się zdecydowanie dynamiczniej, zwłaszcza w tych obszarach, w których mamy największy potencjał intelektualny i kreatywny. Polski rząd będzie wspierać twórców gier – to tu kryje się przyszłość.
Największe wsparcie, bo prawie 28 milionów, otrzyma firma CD Projekt – zatwierdzono dofinansowanie aż czterech zgłoszonych przez nią projektów. Niemal 10 milionów złotych przeznaczone zostanie na technologię City Creation, czyli narzędzia do stworzenia wielkiego, żyjącego miasta zarządzanego sztuczną inteligencją. Pozostałe trzy projekty to: Seamless Multiplayer (mechanika odpowiedzialna za tryb wieloosobowy zbliżony do obecnego w serii Watch Dogs), Cinematic Feel oraz Animation Excellence. Wydaje się, że wszystkie one powstawają na potrzeby Cyberpunk 2077 (o czym pisaliśmy w tym newsie) – następnego wielkiego RPG-a od studia CD Projekt RED – choć zapewne będą one wykorzystywane również w przyszłych grach firmy, m.in. w niezapowiedzianym jeszcze kolejnym RPG-u studia.
Do innych znanych producentów gier, którzy otrzymają dofinansowanie, należą:
- The Farm 51 (powstające gry: Get Even, World War 3) – „Skonstruowanie nowych i rozbudowa już istniejących narzędzi i technik służących do tworzenia fotorealistycznej grafiki 3D na potrzeby najnowszych aplikacji interaktywnych i wirtualnej rzeczywistości w ramach rozwijanej technologii Reality 51”; „Przeprowadzenie prac badawczych z zakresu hiperrealistycznej balistyki pocisków i pancerzy, foto-realistycznej wizualizacji środowiska oraz współpracy użytkowników online oraz opracowanie prototypu interaktywnego symulatora pola walki o budowie modułowej opartego o symbiozę środowiska AR (rozszerzona rzeczywistość) i VR (wirtualna rzeczywistość)”;
- CI Games (powstające gry: Sniper: Ghost Warrior 3, Lords of the Fallen 2) – projekt o tytule roboczym LADAI (przyznano 2,5 mln zł) – więcej na ten temat znajdziecie w tym newsie; „Opracowanie innowacyjnej technologii opartej o zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji dedykowane do generowania otoczenia gracza, w tym tłumu oraz stada zwierząt”;
- Flying Wild Hog – silnik graficzny RoadHog 2 (pierwsza wersja napędzała m.in. Hard Reset, Shadow Warrior i Shadow Warrior 2);
- GOG – „System generycznego wsparcia cross-platformowej rozgrywki wieloosobowej w grach komputerowych dla najpopularniejszych konsol i systemów operacyjnych”;
- Techland (powstające gry: niezapowiedziana gra fantasy z otwartym światem i elementami RPG, tajemnicza produkcja AAA) – „Opracowanie nowatorskiej technologii wspierania efektywności produkcji zaawansowanych technologicznie gier AAA”; „Opracowanie grywalnego prototypu interakcji z przeciwnikami nietypowych rozmiarów, dla gier z kategorii FPP, action-RPG, rozgrywanej w autorskim świecie fantasy, z wykorzystaniem technologii DirectX12”;
- Bloober Team (niezapowiedziany horror) – „Opracowanie samouczącego się systemu automatycznego modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym w grach z gatunku horror, w oparciu o interpretację reakcji i psychologii gracza”;
- PlayWay – „Dostosowanie sposobu użytkowania i funkcjonowania gry Car Mechanic Simulator do możliwości rzeczywistości wirtualnej (VR)”.
Pełną listę projektów wybranych do dofinansowania znajdziecie w tym dokumencie PDF.