Przez kiepską sprzedaż Star Wars: Outlaws Ubisoft jest na dużym minusie. Assassin’s Creed: Shadows ma przyjść na ratunek
Po premierze Star Wars: Outlaws Ubisoft jest w dużym dołku, ale liczy, że odkuje się dzięki Assassin’s Creed: Shadows. W oszczędzaniu firmie pomagają również liczne zwolnienia.
Ubisoft opublikował raport finansowy za pierwszą połowę roku fiskalnego 2024–2025, a więc za okres od 1 kwietnia do 30 września. Francuska firma odnotowała w tym czasie spore spadki.
Ubisoft z dużymi spadkami
- Całkowity przychód Ubisoftu w pierwszej połowie roku fiskalnego 2024–2025 wyniósł 671,9 mln euro. To aż o 19,6% mniej niż w analogicznym okresie roku 2023–2024 (836 mln euro).
- Sprzedaż oferowanych przez Francuzów gier, DLC, subskrypcji, wirtualnych przedmiotów etc. również spadła względem pierwszego półrocza roku fiskalnego 2023–2024 (822,4 mln euro) – i to aż o 21,9% (642,3 mln euro).
- Należy tutaj odnotować, że po pierwszym kwartale bieżącego roku fiskalnego Ubisoft był na plusie rok do roku – w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca całkowity przychód firmy wyniósł 323,5 mln euro (wzrost o 12%), a przychód ze sprzedaży gier, DLC etc. 290 mln euro (wzrost o 8,3%).
- Po odliczeniu kosztów uzyskania przychodu okazuje się, że jak dotąd w roku fiskalnym 2024–2025 Ubisoft odnotował stratę rzędu 246,5 mln euro. Co ważne, w analogicznym okresie poprzedniego roku fiskalnego była ona kilkukrotnie mniejsza (34,4 mln euro).
- Niemniej do końca marca 2025 r. firma spodziewa się w sumie wygenerować przychód ze sprzedaży na poziomie 1,95 miliarda euro, w czym niewątpliwie ma pomóc Assassin’s Creed: Shadows, które ukaże się 14 lutego 2025 r. na PC, PS5 i XSX/S.
Sprzedaż Star Wars: Outlaws „poniżej oczekiwań”
Wyniki te to w dużej mierze efekt premiery Star Wars: Outlaws. Ubisoft raz jeszcze bowiem przyznał, że gwiezdnowojenna produkcja sprzedała się „poniżej oczekiwań” (niestety wciąż nie znamy dokładnych liczb), mimo dobrych recenzji i niezłego odbioru ze strony graczy. Ten ostatni ma się nieco poprawiać po aktualizacjach. Firma liczy, iż czwarty „duży” patch szczególnie w tym pomoże, zwłaszcza że zadebiutuje równolegle z premierą gry na Steamie – 21 listopada.
Assassin’s Creed to wciąż potęga
Najbardziej atrakcyjnymi markami Ubisoftu dla graczy okazały się Assassin’s Creed oraz Rainbow Six: Siege – każda z nich miała przyciągnąć po 30 milionów unikalnych odbiorców w ciągu ostatnich 12 miesięcy. We wszystkie tytuły Francuzów zagrało zaś w tym czasie 138 mln unikalnych graczy (wzrost o 4% rok do roku). Jeśli zaś chodzi o ich gry-usługi, prym wiedzie RSS właśnie. Dobrze radzą sobie także The Crew 2 (pomóc w tym miała wyprzedaż), The Crew: Motorfest, Riders Republic (ma to być zasługa obecności tytułu w Game Passie) oraz marka Ghost Recon.
Zwolnienia w Ubisofcie przynoszą owoce
CEO Ubisoftu, Yves Guillemot, wierzy, że dobra sprzedaż produkcji z ubiegłych lat – rok do roku wzrosła o 12% – potwierdza siłę należących do firmy marek i gier-usług, a także potencjał przedsiębiorstwa do „zapewniania stałych przychodów, zrównoważonego wzrostu i długoterminowej wartości dla interesariuszy”.
- Mają w tym pomóc zarówno strategia skoncentrowana na graczu i wydawaniu bardziej dopracowanych produkcji, jak również „ścisła kontrola rekrutacji, ukierunkowane restrukturyzacje i mniejsze wydatki zewnętrzne”.
- Te ostatnie tylko w ostatnich sześciu miesiącach pomogły zaoszczędzić ponad 200 mln euro. W efekcie na koniec września 2024 r. liczba pracowników Ubisoftu na świecie wynosiła 18 666 osób, podczas gdy na koniec września 2023 r. było to 19 410 osób.