Po 15 godzinach wciąż nie wiem, jak grać - Crusader Kings 3 wg recenzji na Steam
Crusader Kings 3 wprowadza do serii od firmy Paradox Development Studio wiele zmian i usprawnień. Choć tytuł nie jest rewolucją, a jedynie ewolucją w stosunku do poprzednich części, to implementuje kilka interesujących nowości. Niektórym z nich przyjrzymy się z perspektywy recenzji na platformie Steam.
W SKRÓCIE
- Crusader Kings 3 ma już ponad 10,5 tysiąca recenzji na platformie Steam, z czego więcej niż 90% jest pozytywnych.
- Wybraliśmy kilka z ciekawszych opinii, aby zaprezentować niektóre nowości i usprawnienia pojawiające się w grze.
Crusader Kings 3 podbiło serca graczy. W zaledwie 11 dni od premiery na platformie Steam jest już ponad 10,5 tysiąca recenzji, z czego więcej niż 90% jest pozytywnych. Produkcji nie da się odmówić popularności. Naszemu recenzentowi gra również przypadła do gustu. Przyjrzyjmy się zatem, dlaczego fani tak polubili ten tytuł.
Możliwość tworzenia własnych państw
W Crusader Kings 3 dowolność w kreowaniu naszych państw osiągnęła kolejny poziom. Połączenie rozbudowanego systemu tworzenia własnej wiary oraz spersonalizowanych państw, o ile ma się wystarczająco ziem i zasobów, potrafi zaowocować dość dziwnymi tworami. Wystarczy przeczytać komentarz gracza o nicku iLikeFluffyCats:
- Bądź mną.
- Graj od zera do bohatera.
- Wybierz mały skrawek ziemi w Norwegii, gdyż pałasz miłością do romantycznej wizji wikinga.
- Staraj się stworzyć wspaniałą dynastię oddanych wojowników.
- Zdobądź kawałek ziemi dla rodziny i idź na wojnę ze swoim władcą o jego tytuł.
- Z jakiegoś niewyjaśnionego powodu stań się częścią Zjednoczonych Emiratów Skandynawskich.
- ??????????
Polska jako cesarstwo z pogańską religią, w którym władca jest głową kościoła – patrząc na pomysły fanów, wychodzi na to, że jestem dość konserwatywnym graczem.
Rozbudowany kreator religii
Przytoczmy wypowiedź gracza o nicku The Spiffing Brit:
- Znajdź rywala.
- Stwórz religię z wymuszoną nagością.
- Uwięź rywala.
- Zmuś rywala do zostania nudystą.
- Nawróć się na katolicyzm.
W zaledwie 5 krokach nikt nie będzie brał twojego rywala na poważnie! 11/10 bardzo zabawna gra.
Przyjrzyjmy się również historii użytkownika Steama o pseudonimie Street:
Gram od 10 godzin i natknąłem się na dworzanina nudystę. W panice nacisnąłem F4, kiedy moja dziewczyna weszła do pokoju, a ten próbował mnie uwieść.
Oczywiście obie powyższe sytuacje mają związek z możliwością stworzenia własnego odłamu religijnego. Opcji jest dość sporo, gdyż wybieramy spośród doktryn odnoszących się do stosunku wobec małżeństwa, stanu kapłaństwa, a także tego, co nasza wiara ma uważać za przestępstwo. Ponadto mamy także możliwość obrania własnych dogmatów wiary. Jednym z nich jest „Natural Primitivism”, który zachęca nasze postacie do paradowania w strojach Adama i Ewy. Trzeba przyznać, że twórcy gry nie bali się odwzorować „nowego stylu” ubioru na modelach postaci.
Ze zmianą doktryn religii należy jednak uważać, gdyż może doprowadzić do naprawdę dziwnych historii (wyobraźnia graczy nie zna granic). Zacytujmy użytkownika Steama o nicku Stalker:
- Ożeń się z córką.
- Miejcie dziecko.
- Ona cię morduje.
- Wychodzi za mąż za syna.
- Syn na nowo ustanawia Imperium Perskie.
- ???
- Profit.
Wiernie odwzorowane modele postaci
Powyższa historia ma również związek z inną mechaniką, a mianowicie z efektem dziedziczenia wyglądu po swoich rodzicach na podstawie ich DNA. Oczywiście było to już dostępne w Crusader Kings 2, jednak w „trójce” zasada dziedziczenia została jeszcze bardziej rozwinięta. Jeżeli wierzyć deweloperom, najnowsza odsłona oferuje ponad 10 razy więcej cech wyglądu niż poprzedniczka, a sam system jest ponoć bardziej elastyczny i skomplikowany. Oczywiście nie zabrakło graczy chętnych na przetestowanie tej mechaniki, przykładem tego jest użytkownik Daewen:
Ah! Nareszcie mogę zobaczyć moją dynastię kojarzoną krewniaczo [przyp. aut.: „inbred”, czyli posiadanie potomstwa w obrębie najbliższej rodziny] w 3D.
Mechanika stresu
Wydarzenia związane ze stresem występowały już w poprzedniej części serii, jednak dopiero Crusader Kings 3 robi z tego pełnoprawną mechanikę. Niepilnowany stres w połączeniu z niektórymi cechami władcy oraz z serią niefortunnych wydarzeń potrafi być groźny. Może też być ciekawym dodatkiem do przeżywanych przez graczy przygód, jak w przypadku użytkownika Steama o nicku SirSenjin ¦ Galactic Empire:
- Zacząłem jako wasal.
- Chciałem być nielojalny wobec władcy i szybko rozpocząć ruch niepodległościowy.
- Pomimo ciężkich czasów poznaliśmy się z suzerenem lepiej.
- Walczyliśmy wspólnie, aby ochronić „nasze” granice przed najeźdźcami.
- Zostaliśmy „braćmi w boju”.
- Po tych wszystkich wydarzeniach polowaliśmy i biesiadowaliśmy wspólnie.
- Mój władca zmarł z powodu starości w wieku 81 lat.
- Straciłem jednego z moich najlepszych przyjaciół i podskoczył mi stres.
- Stałem się PIJAKIEM.
11/10 – Ponownie będę chciał być nielojalny.
Historia jest powiązana z tym, że zbyt wysoki współczynnik stresu zmusza gracza do jego obniżenia poprzez wybranie negatywnego perka.
Podsumowując, można stwierdzić, że ciekawych mechanik w grze jest sporo. Pozwalają one przeżyć graczom, szczególnie tym o bujnej wyobraźni, wiele przygód. Oczywiście początki z produkcją bywają trudne ze względu na dość skomplikowane mechanizmy i interfejs. Przykładem tego może być gracz o nicku Sir Randy The Savage.
15 godzin później, a ja wciąż nie mam pojęcia jak się gra. 10/10.
Jednak z pewnością, gdy już opanujemy mechaniki, gra potrafi wciągnąć na dłużej. Wystarczy spojrzeć na recenzję DeltaAce, fana z ponad 100 godzinami w grze:
A miała być krótka, 2-godzinna sesyjka.