Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 września 2020, 10:11

autor: Damian Gacek

Po 15 godzinach wciąż nie wiem, jak grać - Crusader Kings 3 wg recenzji na Steam

Crusader Kings 3 wprowadza do serii od firmy Paradox Development Studio wiele zmian i usprawnień. Choć tytuł nie jest rewolucją, a jedynie ewolucją w stosunku do poprzednich części, to implementuje kilka interesujących nowości. Niektórym z nich przyjrzymy się z perspektywy recenzji na platformie Steam.

W SKRÓCIE

  • Crusader Kings 3 ma już ponad 10,5 tysiąca recenzji na platformie Steam, z czego więcej niż 90% jest pozytywnych.
  • Wybraliśmy kilka z ciekawszych opinii, aby zaprezentować niektóre nowości i usprawnienia pojawiające się w grze.

Crusader Kings 3 podbiło serca graczy. W zaledwie 11 dni od premiery na platformie Steam jest już ponad 10,5 tysiąca recenzji, z czego więcej niż 90% jest pozytywnych. Produkcji nie da się odmówić popularności. Naszemu recenzentowi gra również przypadła do gustu. Przyjrzyjmy się zatem, dlaczego fani tak polubili ten tytuł.

Możliwość tworzenia własnych państw

W Crusader Kings 3 dowolność w kreowaniu naszych państw osiągnęła kolejny poziom. Połączenie rozbudowanego systemu tworzenia własnej wiary oraz spersonalizowanych państw, o ile ma się wystarczająco ziem i zasobów, potrafi zaowocować dość dziwnymi tworami. Wystarczy przeczytać komentarz gracza o nicku iLikeFluffyCats:

- Bądź mną.

- Graj od zera do bohatera.

- Wybierz mały skrawek ziemi w Norwegii, gdyż pałasz miłością do romantycznej wizji wikinga.

- Staraj się stworzyć wspaniałą dynastię oddanych wojowników.

- Zdobądź kawałek ziemi dla rodziny i idź na wojnę ze swoim władcą o jego tytuł.

- Z jakiegoś niewyjaśnionego powodu stań się częścią Zjednoczonych Emiratów Skandynawskich.

- ??????????

Polska jako cesarstwo z pogańską religią, w którym władca jest głową kościoła – patrząc na pomysły fanów, wychodzi na to, że jestem dość konserwatywnym graczem.

Rozbudowany kreator religii

Przytoczmy wypowiedź gracza o nicku The Spiffing Brit:

- Znajdź rywala.

- Stwórz religię z wymuszoną nagością.

- Uwięź rywala.

- Zmuś rywala do zostania nudystą.

- Nawróć się na katolicyzm.

W zaledwie 5 krokach nikt nie będzie brał twojego rywala na poważnie! 11/10 bardzo zabawna gra.

Przyjrzyjmy się również historii użytkownika Steama o pseudonimie Street:

Gram od 10 godzin i natknąłem się na dworzanina nudystę. W panice nacisnąłem F4, kiedy moja dziewczyna weszła do pokoju, a ten próbował mnie uwieść.

Oczywiście obie powyższe sytuacje mają związek z możliwością stworzenia własnego odłamu religijnego. Opcji jest dość sporo, gdyż wybieramy spośród doktryn odnoszących się do stosunku wobec małżeństwa, stanu kapłaństwa, a także tego, co nasza wiara ma uważać za przestępstwo. Ponadto mamy także możliwość obrania własnych dogmatów wiary. Jednym z nich jest „Natural Primitivism”, który zachęca nasze postacie do paradowania w strojach Adama i Ewy. Trzeba przyznać, że twórcy gry nie bali się odwzorować „nowego stylu” ubioru na modelach postaci.

Peleryna i korona – to wystarczy, aby rozpoznać prawdziwego władcę.

Ze zmianą doktryn religii należy jednak uważać, gdyż może doprowadzić do naprawdę dziwnych historii (wyobraźnia graczy nie zna granic). Zacytujmy użytkownika Steama o nicku Stalker:

- Ożeń się z córką.

- Miejcie dziecko.

- Ona cię morduje.

- Wychodzi za mąż za syna.

- Syn na nowo ustanawia Imperium Perskie.

- ???

- Profit.

Wiernie odwzorowane modele postaci

Powyższa historia ma również związek z inną mechaniką, a mianowicie z efektem dziedziczenia wyglądu po swoich rodzicach na podstawie ich DNA. Oczywiście było to już dostępne w Crusader Kings 2, jednak w „trójce” zasada dziedziczenia została jeszcze bardziej rozwinięta. Jeżeli wierzyć deweloperom, najnowsza odsłona oferuje ponad 10 razy więcej cech wyglądu niż poprzedniczka, a sam system jest ponoć bardziej elastyczny i skomplikowany. Oczywiście nie zabrakło graczy chętnych na przetestowanie tej mechaniki, przykładem tego jest użytkownik Daewen:

Ah! Nareszcie mogę zobaczyć moją dynastię kojarzoną krewniaczo [przyp. aut.: „inbred”, czyli posiadanie potomstwa w obrębie najbliższej rodziny] w 3D.

Mechanika stresu

Wydarzenia związane ze stresem występowały już w poprzedniej części serii, jednak dopiero Crusader Kings 3 robi z tego pełnoprawną mechanikę. Niepilnowany stres w połączeniu z niektórymi cechami władcy oraz z serią niefortunnych wydarzeń potrafi być groźny. Może też być ciekawym dodatkiem do przeżywanych przez graczy przygód, jak w przypadku użytkownika Steama o nicku SirSenjin ¦ Galactic Empire:

- Zacząłem jako wasal.

- Chciałem być nielojalny wobec władcy i szybko rozpocząć ruch niepodległościowy.

- Pomimo ciężkich czasów poznaliśmy się z suzerenem lepiej.

- Walczyliśmy wspólnie, aby ochronić „nasze” granice przed najeźdźcami.

- Zostaliśmy „braćmi w boju”.

- Po tych wszystkich wydarzeniach polowaliśmy i biesiadowaliśmy wspólnie.

- Mój władca zmarł z powodu starości w wieku 81 lat.

- Straciłem jednego z moich najlepszych przyjaciół i podskoczył mi stres.

- Stałem się PIJAKIEM.

11/10 – Ponownie będę chciał być nielojalny.

Historia jest powiązana z tym, że zbyt wysoki współczynnik stresu zmusza gracza do jego obniżenia poprzez wybranie negatywnego perka.

Podsumowując, można stwierdzić, że ciekawych mechanik w grze jest sporo. Pozwalają one przeżyć graczom, szczególnie tym o bujnej wyobraźni, wiele przygód. Oczywiście początki z produkcją bywają trudne ze względu na dość skomplikowane mechanizmy i interfejs. Przykładem tego może być gracz o nicku Sir Randy The Savage.

15 godzin później, a ja wciąż nie mam pojęcia jak się gra. 10/10.

Jednak z pewnością, gdy już opanujemy mechaniki, gra potrafi wciągnąć na dłużej. Wystarczy spojrzeć na recenzję DeltaAce, fana z ponad 100 godzinami w grze:

A miała być krótka, 2-godzinna sesyjka.

Damian Gacek

Damian Gacek

Absolwent Filologii Angielskiej oraz English in Public Communication. W swoim portfolio ma artykuł naukowy dotyczący tłumaczenia gier wideo. Z GRYOnline.pl współpracuje od 2019 roku, pisząc dla różnych działów. Obecnie zajmuje się głównie poradnikami i okazjonalnie wspiera newsroom. Autor przeglądu Małe ale Wielkie. Elektroniczną rozrywką interesuje się od dziecka. Uwielbia RPG-i oraz strategie, często nurza się również w odmętach produkcji indie. W wolnych chwilach pracuje nad książką oraz uczy się edycji filmów.

więcej