autor: Michał Zegar
Outriders nie zarobiło na siebie. Kolejny zawód dla Square Enix
Raport finansowy polskiego studia People Can Fly ujawnił, że gra Outriders nie zarobiła wystarczającej kwoty, by pokryć wydatki Square Enix związane z jej tworzeniem i dystrybucją. Ostatnie superbohaterskie produkcje firmy podzieliły ten sam los.
Jakiś czas temu polskie studio People Can Fly udostępniło swój najnowszy raport finansowy. Znalazła się w nim wzmianka o wynikach sprzedaży ostatniego dzieła dewelopera, Outriders. W sierpniu zeszłego roku informowaliśmy, że People Can Fly nie otrzymało od wydawcy gry – Square Enix – żadnych danych o zyskach z tytułu. Były one dla dewelopera bardzo ważne, bowiem stanowiły podstawę, by domagać się tantiem od japońskiej spółki.
Outriders nie sprzedało się najlepiej
Teraz dowiedzieliśmy się, dlaczego Square Enix wstrzymało się z publikacją tych informacji. We wspomnianym raporcie finansowym czytamy bowiem:
Spółka jest uprawniona do tantiem w przypadku uzyskania określonych wpływów (sprecyzowanych w umowie) ze sprzedaży gry, jeśli te zapewnią wydawcy odzyskanie wcześniej ustalonego poziomu wydatków poniesionych w związku z cyklem produkcyjnym, promocją i dystrybucją gry. Wysokość tantiem zależy od wpływów ze sprzedaży gry.
Square Enix nie zarobiło na inwestycji
Dalsza część dokumentu informuje nas, że Outriders nie wygenerowało wystarczającego zysku, by pokryć wydatki Square Enix związane z produkcją i dystrybucją tego tytułu. Tym samym studio People Can Fly nie otrzymało tantiem.
Grupa nie otrzymała od wydawcy żadnych tantiem za okres do 31 grudnia 2021 roku, co oznacza, że na dzień sprawozdawczy wpływy netto ze sprzedaży gry Outriders były niewystarczające do odzyskania kosztów i wydatków poniesionych przez wydawcę na stworzenie, dystrybucję i promocję tytułu.
Zostało to potwierdzone w zestawieniu tantiem za czwarty kwartał 2021 r. otrzymanym przez grupę od wydawcy. Nie ma pewności, że wpływy netto ze sprzedaży Outriders w przyszłych okresach będą wystarczające do odzyskania przez wydawcę poniesionych kosztów oraz do zapłaty tantiem na rzecz grupy.
Prawa autorskie przeniesione
Warto wspomnieć, że prawa do marki Outriders zostały w pełni przetransferowane do wydawcy gry, czyli Square Enix:
Na mocy umowy deweloperskiej i wydawniczej spółka przeniosła na wydawcę swoje istniejące i przyszłe prawa własności intelektualnej (autorskie prawa majątkowe) do gry Outriders, a także wszelkich dodatków DLC, kontynuacji i dodatkowych produktów związanych z grą. Spółka zrzekła się również swoich autorskich praw osobistych na rzecz wydawcy.
Problemy Square Enix
Outriders to nie jedyna niedawno wydana produkcja Square Enix, która nie spełniła oczekiwań firmy. Wczoraj okazało się, że gry Marvel's Avengers oraz Marvel's Guardians of the Galaxy przyniosły wydawcy aż 200 mln dolarów strat. Nic więc dziwnego, że japońska korporacja sprzedała swoje zachodnie studia grupie Embracer.
Co jednak najciekawsze, w maju zeszłego roku Square Enix pochwaliło się, że Outriders w pierwszym miesiącu od premiery przyciągnęło przed ekrany 3,5 mln unikalnych graczy. Prezes Square Enix – Yosuke Matsuda – twierdził zaś w tamtym okresie, że gra zaliczyła naprawdę udany start.
Nowe gry People Can Fly w 2024 roku
Studio pracuje aktualnie nad dwiema nowymi, niezapowiedzianymi grami: Projektem Gemini dla Square Enix oraz Projektem Dagger dla Take-Two Interactive. We wspomnianym raporcie finansowym znajduje się wzmianka o nich:
Na koniec 2021 roku stan prac nad grami (Projekt Gemini i Projekt Dagger) można oszacować jako stosunkowo wczesny. Powinny one ukazać się przed końcem 2024 roku – bez podawania żadnych dokładnych dat.
Co z opóźnieniami?
Warto także wspomnieć o tej informacji:
Ponieważ decyzja o ostatecznej dacie i formie wydania gry pozostaje w wyłącznej gestii wydawcy, spółka nie może wykluczyć ryzyka, że w przypadku tych dwóch gier planowany termin wydania również zostanie przesunięty.
Przesunięcie daty premiery na 2025 r. opóźniłoby wypłatę ewentualnych tantiem na rzecz grupy, a także mogłoby zaszkodzić jej wizerunkowi i zainteresowaniu graczy grami tworzonymi przez nią.
People Can Fly
Studio to jest najbardziej znane z wydanej w 2011 roku gry Bulletstorm, o której dowiecie się więcej z tego artykułu. Oprócz tworzenia wspomnianych dwóch nowych gier, deweloper ciągle skupia się na rozwoju Outriders – 30 czerwca zadebiutuje pierwszy duży dodatek do gry o nazwie Worldslayer.
Zagraj w Outriders dzięki subskrypcji Game Pass, którą kupisz tutaj
ZASTRZEŻENIE
Firma GRY-OnLine S.A. otrzymuje prowizję od wybranych sklepów, których oferty prezentowane są powyżej. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, żeby wybrać tylko ciekawe promocje – przede wszystkim chcemy publikować najlepsze oferty na sprzęt, gadżety i gry.
- Recenzja gry Outriders - gdyby Diablo miało spluwy i słabe dialogi
- Outriders - poradnik do gry
- Outriders – strona oficjalna