„Prace nad kolejnym GTA są opóźnione. To oczywiste, bo zawsze tak jest”. Jason Schreier komentuje chaos wokół premiery gry
Plotki o opóźnieniu GTA 6 mocno odbiły się na kursie akcji Take-Two Interactive. W rzeczywistości jednak opóźnienia są czymś zwyczajnym i częstym w tej branży, i inwestorzy powinni być już do nich przyzwyczajeni.
Kilka dni temu wielkie emocje wywołały plotki sugerujące, że prace nad Grand Theft Auto VI przebiegają wolniej, niż się spodziewano, i premiera gry może zostać przełożona na 2026 r. Choć te doniesienia zostały zdementowane, to i tak zaszkodziły właścicielowi studia Rockstar Games, czyli firmie Take-Two.
- Wszystko zaczęło się od artykułu w serwisie Kotaku, w którym zasugerowano możliwość przesunięcia premiery.
- Niedługo później Mike Straw z portalu Insider-Gaming zdementował zawarte w nim informacje, po tym jak po rozmowie z kilkoma osobami związanymi z GTA VI uzyskał potwierdzenie, że prace nad grą przebiegają zgodnie z harmonogramem.
- Mimo to samo podejrzenie, że może dojść do opóźnienia, sprawiło, że ceny akcji Take-Two Interactive spadły o 5,2%.
Jason Schreier w artykule dla serwisu Bloomberg wskazał to wszystko jako przykład tego, że giełda często nie podchodzi do rynku gier w racjonalny sposób. Wielu inwestorów panicznie zareagowało na plotkę o możliwym opóźnieniu GTA 6, tak jakby nie mieli pojęcia o tym, jak działa branża, w której opóźnienia nie są niczym rzadkim i najczęściej nie mają większego wpływu na wyniki gry, gdy ta wreszcie trafi na rynek.
Jak tłumaczy Schreier, tworzenie gier AAA jest obecnie niezwykle skomplikowanym procesem. Nad GTA IV pracują tysiące osób i lekkie opóźnienie w jednym z działów produkcyjnych może zaowocować przestojami w innych. Pewien chaos w produkcji jest nieodzownym elementem branży i nikogo pracującego w Rockstar Games to nie rusza.
Jak stwierdził Schreier:
W tym tygodniu zapytałem kilka osób w Rockstar Games, co sądzą o tych plotkach i w większości spotkałem się ze wzruszeniem ramion. Oczywiście prace nad kolejnym Grand Theft Auto są opóźnione. Zawsze tak jest.
W przypadku Grand Theft Auto VI dodatkowym problemem może być ogłoszony niedawno nakaz powrotu deweloperów do pełnowymiarowej pracy w biurze, gdyż istnieje obawa, że niektórzy doświadczeni deweloperzy mogą zdecydować się odejść ze studia Rockstar Games zamiast rezygnować z pracy zdalnej.