autor: Remigiusz Maciaszek
Nadchodzi beta WoW: Cataclysm; szczegóły zmian klas Shamana, Warlocka i Priesta
Blizzard Entertainment na poważnie zabiera się za przygotowania do zamkniętej bety World of Warcraft: Cataclysm. Deweloper poinformował serwis 1up.com, że rozpoczęto już rozsyłanie pierwszych zaproszeń do testów.
Blizzard Entertainment na poważnie zabiera się za przygotowania do zamkniętej bety World of Warcraft: Cataclysm. Deweloper poinformował serwis 1up.com, że rozpoczęto już rozsyłanie pierwszych zaproszeń do testów.
W chwili obecnej zaproszenia obejmują tylko przedstawicieli prasy ale wszystko wskazuje na to, że szersze testy rozpoczną się już wkrótce. Premiera gry niezmiennie zapowiadana jest na rok 2010, co zresztą potwierdził w lutym prezes Blizzarda - Mike Morhaime. Data rozpoczęcia testów nadal nie została jeszcze oficjalnie ogłoszona. Nowych informacji możemy się jednak spodziewać już wkrótce, być może wraz z trwającą właśnie sukcesywną publikacją zmian dla poszczególnych klas.
Zgodnie z zapowiedzią Blizzard zamieścił informacje o dwóch z trzech obiecanych na wczoraj klas. Lista modyfikacji obejmuje Warlocka i Shamana. Priest najwyraźniej będzie musiał jeszcze odrobinę poczekać, co nie zmienia faktu, że na chwilę obecną są to jedne z ważniejszych wiadomości odnośnie Kataklizmu. Ujawniono sporo z nowej mechaniki, dokładną listę zmian znajdziecie oczywiście na forum Blizzarda. Poniżej możecie przeczytać zestawienia najistotniejszych informacji.
W World of Warcraft: Cataclysm Pojawi się mnóstwo ciekawych modyfikacji, jednak trudno mówić o specjalnej rewolucji, co akurat w tej sytuacji nie jest złe. Charakterystyka klas zostanie oczywiście zachowana. Mag pozostaje klasą ofensywną (DPS), a Priest nadal będzie mógł leczyć. Natomiast pewnym zmianom uległa mechanika rozwoju postaci, szczególnie na wczesnych etapach gry. Nie koniecznie po to, by rozgrywkę uczynić łatwiejszą ale raczej ciekawszą. Niektóre specjalizacje, pomijane wcześniej na początkowym etapie zabawy znalazły i tam swoje zastosowanie. Szerokie zmiany obejmują oczywiście same drzewka talentów, a wiąże się to głównie z nowym systemem mistrzostwa (mastery). Ta mechanika wprowadza do gry bonusy zależne od kierunku rozwoju postaci, zapewniając również nową umiejętność pasywną dla każdego z drzewek. Każda klasa otrzyma więc trzy bonusy tego typu ale będzie mogła wykorzystywać tylko jeden. To drzewko, w które gracz przeznaczy najwięcej punktów będzie dominujące i będzie uruchamiać pasywny talent.
Shaman
Shaman otrzyma kilka nowych zdolności, częściowo dostępnych dla wyższych poziomów oraz takich, które uproszą rozwój postaci na poziomach startowych. Przeznaczenie podstawowych drzewek talentów pozostaje bez zmian co, było raczej do przewidzenia.
Poniżej lista bonusów poszczególnych specjalizacji:
- Elemental – zwiększa obrażenia czarów, szanse na trafienie krytyczne czarów oraz wprowadza pasywną umiejętność Elemental Overload, dzięki której każde bojowe zaklęcie ma szansę na podwójny efekt, przy czym dodatkowy efekt jest słabszą wersją pierwszego czaru;
- Enhancement – wpływa na obrażenia oraz szybkość ataku w walce wręcz, efektem pasywnym jest Nature Damage zwiększający obrażenia od magii natury;
- Restoration – wpływa na moc czarów leczących i regenerację many, efektem pasywnym jest Deep Healing, zdolność która modyfikuje magię leczącą, tak aby postacie o niskim poziomie zdrowia odzyskiwały więcej żywotności w wyniku czarów szamana.
Wśród nowych zdolności najciekawsze są te, które będą dostępne na wczesnym etapie gry. I tak na poziomie 3 Shaman otrzyma Primal Strike poprawiający jakość gry z użyciem drzewka Enhancement. Drugi czar, to nowy Healing Wave (poziom 4), który ma zastąpić starszą wersję i stać się zaklęciem leczącym pierwszej potrzeby.
Wszystkie zmiany Shamana znajdziecie na oficjalnym forum World of Warcraft,pod tym adresem.
Warlock
Wśród modyfikacji najciekawsza jest niewątpliwie, zapowiadana wcześniej, przebudowa systemu „Soul Shardów”. Dzięki niej w wielu aspektach gry zmieni się sposób zabawy tą klasą. Warlock nie będzie już musiał nosić ze sobą torby wypełnionej po brzegi Shardami. Zamiast tego w specjalnym interfejsie będzie posiadał do trzech takich klejnotów, które po zużyciu będą się samodzielnie odnawiały. Większość zaklęć Warlocka ma teraz podwójny efekt, pierwszy pierwotny oraz drugi wzmocniony. Drugi efekt będzie można uzyskać poprzez użycie jednego z Soul Shardów bezpośrednio przed rzuceniem czaru. Przykładowo Demonic Circle zmodyfikowany poprzez Soul Burn (tak nazywa się czar wykorzystujący klejnoty) będzie krótkotrwale ale znacząco zwiększał szybkość poruszania się Warlocka. Bonusów jest więcej, te oczywiście znajdziecie na forum Blizzarda.
Specjalizacje zachowały swoje pierwotne zastosowania jednak modyfikacji uległo kilka talentów, głównie tych, których efekty zostały zastąpione przez wspomniany wcześniej system Shardów. Zmianie uległy również niektóre zdolności demonów kontrolowanych przez Warlocka. I tak Succubus uzyskał zdolność odpychania przeciwników, a Voidwalker ulepszone narzędzia służące skupianiu na sobie uwagi wrogów.
Duże zainteresowanie wzbudza również mechanizm mistrzostw, oto te które wzbogaciły drzewka talentów Warlocka:
Poniżej lista bonusów poszczególnych specjalizacji:
- Affliction – poprawia obrażenia zadane przez czary oraz ich szansę na uzyskanie trafienia krytycznego, pasywny bonus w tym przypadku zwiększa obrażenia uzyskiwane przy użyciu zaklęć bojowych o długotrwałym działaniu (DOT);
- Demonology – wpływa na obrażenia przy użyciu magii ale i szybkość rzucania czarów, pasywny bonus zwiększa obrażenia zadawane przez demony;
- Destruction – jak poprzednie drzewka, to również poprawia obrażenia zadawane magią, wpływa również na wartość obrażeń krytycznych, bonus pasywny zwiększa bezpośrednie obrażenia zadawane przy użyciu magii ognia.
Wśród nowych umiejętności pojawi się między innymi Fel Flame. Czar który podobnie jak Frostfire maga będzie zadawał dwojakie obrażenia, tym razem Shadow lub Fire zależnie od poziomu odporności celu.
Jak wspomniałem wcześniej wciąż brakuje zapowiadanej na dzisiaj listy zmian Priesta. Najprawdopodobniej pojawi się ona późnym wieczorem, wynika to w dużym stopniu z przesunięcia czasu pomiędzy półkulami. Wszelkie nowe informacje jaki się pojawią na temat klas będziemy zgodnie z zapowiedzią publikowali sukcesywnie.
Zniecierpliwionych odsyłam do artykułu Wszystko, co wiemy o World of Warcraft: Cataclysm, który zawiera sporo informacji o grze, częściowo również tych publikowanych teraz oficjalnie.
Uaktualnienie: Niedługo po publikacji newsa, pojawiły się informacje o trzeciej kasie postaci. Szczegóły poniżej.
Priest
Sympatycy Priesta będą z pewnością zadowoleni ze zmian jakie Blizzard proponuje dla tej klasy. Drzewka talentów przejdą co prawda małe modyfikacje ale ma to za sobą nieść sporą zmianę ich przeznaczenia. Discipline ma skupiać się głównie na leczeniu pojedynczego celu (z czym już mamy częściowo do czynienia), Holy natomiast zostanie zaadoptowany do PvP, oraz leczenia grupowego. Shadow pozostaje bez zmian chociaż również przyniesie pewne zmiany. Wśród nich umiejętność Shadow Orbs, która będzie wpływała na obrażenia typu Shadow na wczesnych etapach rozwoju postaci. Wszystko po to, by dać graczom wrażenie zabawy z magią bojową przed otrzymaniem zdolności Shadow Form.
W gronie najciekawszych modyfikacji znajdują się niewątpliwie te z mistrzostwami. Priest otrzyma następujące bonusy za inwestowanie punktów w poszczególne specjalizacje:
Poniżej lista bonusów poszczególnych specjalizacji:
- Discipline – poprawia moc czarów leczących i wpływa na regenerację many, pasywna umiejętność poprawi zakres obrażeń absorbowanych przez ochronne tarcze (Power Word: Shield, itp);
- Holy – podobnie jak poprzednie drzewko poprawi leczenie i regeneracje many, talentem pasywnym będzie tu dodatek do bezpośrednich czarów leczących regenerujący zdrowie przez krótki okres czasu po otrzymaniu leczenia;
- Shadow – wpłynie na obrażenia zadawane przez magię, oraz szansę uzyskania trafienia krytycznego, pasywnym bonusem będzie wspomniana wcześniej umiejętność - Shadow Orbs.
Dodatkowo pojawi się bardzo interesująca umiejętność. Leap of Faith lub Faith Grip, dostępna od 85 poziomu, dzięki której Priest będzie mógł przyciągnąć do siebie sojusznika. Ta zmiana akurat może mieć bardzo duży wpływ na mechanikę gry, pozwalając Priestowi ratować towarzyszy z opresji w bardzo nietypowy sposób. Szczególnie użycie tej zdolności w PvP może mieć kolosalny wpływ na wynik walki.