Tymi czempionami najtrudniej wygrywa się w LoL-u
Nieustanne zmiany w balansie League of Legends nieuchronnie sprawiają, że jedni czempioni wchodzą do mety gry, a inni z niej wypadają. Sprawdziliśmy, jakimi postaciami obecnie najtrudniej wygrywać w MOB-ie Riot Games.
Łaska deweloperów na pstrym koniu jeździ, zwłaszcza jeśli chodzi o balansowanie tak zróżnicowanej gry jak League of Legends. Utrzymywanie równowagi pomiędzy 159 postaciami do łatwych nie należy i trzeba się spodziewać tego, że wraz z kolejnymi aktualizacjami niektórzy z bohaterów będą tracić na znaczeniu – by zapewne po czasie zostać „wzmocnionymi” przez studio Riot Games i wrócić do łask.
Posiłkując się danymi z portalu u.gg, zajmującego się statystyką LoL-a, postanowiliśmy sprawdzić, którzy czempioni wypadają najgorzej pod względem tzw. „win rate”, czyli współczynnika określającego stosunek wygranych do wszystkich rozegranych meczów.
Pod uwagę wzięliśmy zarówno dane zbierające mecze z całego przekroju rang, jak i od poziomu Platyna i wyżej – mając na względzie, że w przypadku niższych rang niewysoka „wygrywalność” danym bohaterem może być skutkiem małego obeznania z jego mechanikami.
Na koniec należy wspomnieć o tym, że dane pochodzą z najbardziej aktualnej wersji gry – po aktualizacji 12.5.
Miejsca 1. – Ezreal/Gwen
Wszystkie rangi: Ezreal – 42,99% wygranych
Statystyka wszystkich rang League of Legends jako niechlubnego zwycięzcę wskazuje Ezreala. Postać ta może być wybierana do grania zarówno w dolnej, jak i środkowej alei, i to w tej ostatniej jej win rate wynosi zaledwie 42,99%.
W dolnej alei, gdzie wybierana jest częściej, sytuacja wygląda nieco lepiej, ale również nie ma powodów do optymizmu. Tutaj Ezreal ma win rate na poziomie 48,33% co plasuje go jako piątego AD Carry (postać grająca w dolnej alei, zadająca fizyczne obrażenia) od końca.
Chociaż nie jest uważany za specjalnie trudną do opanowania postać, to w obecnym kształcie niegdyś popularny „Ez” ma najniższy współczynnik zwycięstw.
Platyna+: Gwen – 43,19 % wygranych
Jeśli chodzi o wyższe rangi, najniższy współczynnik zwycięstw przypadł Gwen na pozycji dżunglera. Obecnie jedynie 43,19% meczów w rangach Platyna i wyższych kończy się zwycięstwem w przypadku tej bohaterki.
Czempionka częściej wybierana jest do gry w górnej alei, jednak tutaj też ostatnimi czasy nie odnosi sukcesów. Na wyższych rangach jej win rate wynosi 45,77%.
Jej słaby wynik gracze łączą ze zmianami wprowadzanymi przez Riot. Według nich Gwen z każdą następną aktualizacją staje się „coraz gorsza i gorsza”.
Miejsca 2. – Gwen/Master Yi
Wszystkie rangi: Gwen – 43,39% wygranych
Jeśli weźmiemy pod uwagę statystykę ze wszystkich rang, dowiemy się, że i tutaj Gwen nie ma zbyt wielkiego powodzenia. W tym przypadku współczynnik zwycięstw bohaterki w dżungli wynosi 43,39%.
Tak samo jak w poprzednim przykładzie, Gwen lepiej radzi sobie na tzw. „topie”, jednak i tutaj nie ma co liczyć na fajerwerki. 44,47% zwycięstw daje tej postaci czwarte miejsce od końca wśród wszystkich herosów League of Legends.
Platyna+: Master Yi – 43,64% wygranych
W kategorii „Platyna+” drugie miejsce od końca pod względem „wygrywalności” zajął Master Yi. Postać, która w LoL-u jest od samego początku, nie ma ostatnio łatwego życia.
Win rate Mastera w górnej alei wynosi 43,64%, co czyni go drugim najgorszym „toplanerem” w tej kategorii. Jeśli chodzi o wynik tego bohatera w dżungli, gdzie również stanowi popularny wybór, jest nieco lepiej – tu współczynnik stoi na poziomie 49,47%.
Niska liczba wygranych zapewne ma związek z niedawnymi poprawkami Mastera Yi, które zostały wprowadzone w ostatniej aktualizacji i znacząco osłabiają owego bohatera.
Może Cię zainteresować również:
- League of Legends - poradnik do gry
- Twórcy LoL-a na pomoc Ukrainie; akcja dla graczy i wsparcie trzech organizacji (m.in. PCK)
Miejsca 3. – Ryze/Veigar
Wszystkie rangi: Ryze – 44,24% wygranych
Podium „słabowitych” bohaterów League of Legends wszystkich rang zamyka Ryze. Postać, która w uniwersum przedstawiana jest jako potężny mag, nie radzi sobie dobrze w najnowszej wersji gry. Jego współczynnik zwycięstw w środkowej alei wynosi 44,24%.
Ów heros jest zaprzęgany czasem również do walki w górnej alei, gdzie radzi sobie nieco lepiej – tam win rate Ryze’a wynosi 45,71%.
Czempion ten nie należy do najłatwiejszych, zwłaszcza dla początkujących oraz osób z niższymi rangami, a przez graczy uważany jest za postać, której trzeba poświęcić maksymalny poziom skupienia. Ryze’owi z pewnością nie pomogły osłabienia wprowadzone jeszcze w poprzednim sezonie.
Platyna+: Veigar – 44,99% wygranych
Ostatnim omawianym czempionem jest Veigar, który w tej kategorii osiągnął trzeci najgorszy współczynnik zwycięstw – 44,99%, jeśli chodzi o mecze rozgrywane jako support.
Wsparcie nie jest obecnie najczęściej wybieraną dla niego rolą. Mamy większą szansę na to, że spotkamy go na środkowej alei – i tutaj radzi sobie lepiej, mając „win rate” na poziomie powyżej 51%.
Czy te statystyki dają pełny obraz tego, jak obecnie wygląda meta League of Legends? Zapewne niezupełnie; w końcu istnieje wiele „niemierzalnych” czynników, które mają wpływ na wygraną lub przegraną. Jednak gdy następnym razem zasiądziecie do partyjki w „Ligę Legend”, warto mieć powyższe współczynniki na uwadze.