League of Legends w szkole. Zobacz, jak wygląda podręcznik do nauki
E-sport wyszedł z szafy i przestaje być traktowany jako domena wyłącznie geeków komputerowych. Niektóre szkoły traktują sporty elektroniczne jako jeden z wielu przedmiotów lekcyjnych. Zobaczcie, jak wygląda podręcznik jednej z takich szkół w Korei Południowej.
Kto z nas nie marzył o zostaniu profesjonalnym graczem? Lub nie śnił o pracy w branży gier? I chociaż game developing to już od lat szanowana i poważna branża, tak e-sport jeszcze do niedawna traktowany był po macoszemu, a na pro-graczy League of Legends, czy CS:GO patrzono z przymrużeniem oka. Ten obraz od kilku lat zaczyna się zmieniać, a najlepszym tego dowodem są pieniądze inwestowane w sporty elektroniczne i ich rosnąca popularność. Fama urosła do tego stopnia, że wiele szkół (również w Polsce) zaczęło oferować w swoich programach nauczanie o e-sporcie jako kierunek rozwoju.
Plan lekcji: 1. Matematyka, 2. LoL
Jeden z użytkowników Reddita podzielił się na łamach tego forum zdjęciami koreańskiego podręcznika do nauki o e-sporcie. Jak udało nam się ustalić, książka najprawdopodobniej pochodzi ze szkoły Eunpyeong Meditech High School w Seulu, gdzie uczniowie będą uczyć się np. profesjonalnej gry w LoL-a. Na opublikowanych zdjęciach widzimy strony poświęcone m.in. opisowi mechanik MOBY od Riot Games.
Oryginalne tłumaczenie autora:
Część, w której książka wyjaśnia czym są 'Skills', na przykładzie umiejętności Lux. Tekst pod (2) mówi o tym, że możesz mieć do 18 punktów umiejętności. (3) wyjaśnia pozycje postaci, z numerem 1 jako 'Top Lane'. Przykłady użyte dla championów Top Lane to Garen, Vladimir i Camille.
Poniższe linijki są przetłumaczone z książki słowo w słowo.
Garenowi trudno jest podejść do wrogiego bohatera. Zaklęcia przywoływacza muszą być używane mądrze.
Czas odnowienia umiejętności Vladimira drastycznie się skraca w zależności od poziomu umiejętności. Kupowanie przedmiotów z CDR będzie ostatecznie najbardziej efektywnym buildem.
Camille może używać swoich umiejętności E, które są hakami, do chwytania się ścian i przeskakiwania do wrogich bohaterów, gdy widoczny jest wskaźnik.
Podręcznik składa się z czterech rozdziałów, które dzielą się na część teoretyczną i praktyczną. Pierwsze dwa działy tematyczne skupiają się na historii sportów elektronicznych i gamingu oraz charakterystyce oraz typach e-sportu. Pozostałe dwa kładą nacisk na naukę praktyczną w takich grach, jak wyżej wspomniany LoL, ale również gry z serii FIFA, czy Starcraft.
Tu należy podkreślić, że podręcznik nie jest obligatoryjny dla wszystkich publicznych szkół w tym kraju, a jedynie dla wąskiego grona placówek o tej specjalizacji. Niemniej, szkół o profilu e-sportowym powstaje coraz więcej, co jest niezaprzeczalnym pozytywem. Przykładem europiejskich państw o rozwiniętej strukturze w zakresie edukacji o e-sporcie i gamingu są m.in Dania i Szwecja, gdzie istnieje sporo szkół o tego typu profilach, a sporty elektroniczne są na równi popularne ze sportami tradycyjnymi.
Klasy e-sportowe w Polsce
Co więcej, na naszym podwórku też powstają placówki o profilu e-sportowym. Kształcenie w zakresie LoL-a czy Counter-Strike’a można zacząć już w szkole średniej — mowa tu zarówno o liceum, technikum, bądź szkole zawodowej. Obecnie w Polsce istnieje kilkadziesiąt miejsc oferujących kształcenie w tym zakresie, m.in. w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Częstochowie i w wielu, wielu innych miastach w całej Polsce. Oprócz nauki tego, jakich postaci unikać w dżungli, albo tego, jakie przedmioty są przydatne dla Yasuo, wiele z tych szkół oferuje m.in. naukę programowania oraz grafiki komputerowej. Pełną listę szkół oferujących w swoim programie kształcenie e-sportowe możecie odnaleźć pod tym linkiem.
- League of Legends - strona oficjalna
- Lista szkół w Polsce oferująca klasy o profilu e-sportowym
- CS:GO na teście z matematyki, pytanie dotyczyło Deagle'a