Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 grudnia 2024, 10:20

Kultowa gra survivalowa z masą nowości. Project Zomboid Build 42 zadziwia rozmachem, ale na stabilną wersję możemy poczekać lata

Build 42 do Project Zomboid można już sprawdzić w niestabilnej wersji, która będzie długo rozwijana przez studio The Indie Stone.

Źródło fot. The Indie Stone.
i

Duża aktualizacja Project Zomboid jest już dostępna do przetestowania. Tak jak obiecało, studio The Indie Stone udostępniło wersję beta zapowiadanej Wersji 42 (Build 42) do popularnego nieumarłego tytułu przed Świętami Bożego Narodzenia. Tę można sprawdzić poprzez wybranie owego „buildu” we „Właściwościach” gry, w zakładca „Beta” na Steamie.

Lista zmian w zasadzie pozostała niezmieniona w stosunku do tego, co deweloper zapowiadał pod koniec listopada. Build 42 pozwala sprawdzić odświeżony system walki i skradania, rozbudowaną mapę (z nowymi miastami i lokacjami oraz m.in. podziemiami), zwierzęta (tak dzikie, jak i hodowlane), wstępne wersje systemów wytwarzania przedmiotów i polowania oraz wiele, wiele innych dużych i małych dodatków oraz usprawnień. Dochodzi do tego bardziej dopracowane tło fabularne gry.

Project Zomboid Build 42 póki co „niestabilny”

Miejcie przy tym na uwadze, że obecny Build 42 jest „niestabilny”. To oznacza nie tylko brak pewnych funkcji, które zobaczymy w pełnej wersji (crafting, profesje i umiejętności mają zostać rozbudowane w przyszłości) i błędy lub usterki wymagające szlifów (w tym jedynie „robocze” wsparcie Steam Decka), lecz także niekompatybilność z save’ami oraz modyfikacjami dla obecnej stabilnej wersji Project Zomboid.

Deweloperzy wyłożyli już plany rozwoju bety. Studio uznało za priorytety m.in. dopracowanie interfejsów związanych z nowymi systemami budowania i craftingu, rozbudowanie polowań oraz różne poprawki związane z balansem rozgrywki.

Build 42 do Project Zomboid w skrócie.Źróło: The Indie Stone.

W ogłoszeniu na Steamie wspomniano też o wykrytych problemach i poproszono o wyrozumiałość, jako że zespół ma tendencję do wprowadzania znacznych zmian w ramach „niestabilnych” wersji. Co może też oznaczać, że – tak jak w przypadku poprzednich wielkich aktualizacji – na debiut Build 42 poczekamy kilka lat.

Gracze docenili wiele z nowinek wprowadzonych w Wersji 42, choć nie obyło się bez narzekań (aczkolwiek brak zgody w ocenie m.in. nowego systemu walki nie pozwala stwierdzić, czy są one zasadne). Poza samą grą sporo zamieszania wywołała kwestia zarzutów o wykorzystanie AI do stworzenia nowych ekranów ładowania oraz menu głównego. Co prawda studio The Indie Stone zapewniło, że nie skorzystało z usług „artystycznej” sztucznej inteligencji, ale fani nie dowierzają twórcom.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej