Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 kwietnia 2025, 18:18

autor: Michał Harat

Ceniona postapokaliptyczna gra survivalowa czyni zombie trochę mniej przerażającymi. Do Project Zomboid mogą wkrótce zawitać NPC-e i handel

Kolejna aktualizacja Buildu 42 do gry Project Zomboid rozwija crafting, usprawnia sterowanie i dodaje kolejną porcję detali. Możliwe, że „niestabilna” wersja gry już wkrótce wyjdzie z fazy bety.

Źródło fot. The Indie Stone
i

Twórcy Project Zomboid nie zwalniają tempa – do „niestabilnej” wersji Buildu 42 trafiła kolejna aktualizacja, oznaczona numerem 42.7.0. Update przynosi dalsze usprawnienia rozgrywki, zmiany w balansie oraz rozwija system rzemiosła, wprowadzając nowe przedmioty i receptury.

Crafting

Jednym z głównych punktów aktualizacji są kolejne elementy ubioru, które można teraz wytworzyć z surowców takich jak skóra, dżins, szmaty czy plandeki. W grze znajdziemy nawet magazyn punkowej mody, z którego nauczymy się, jak wytworzyć sukienkę z worków na śmieci. Nowych przepisów jest znacznie więcej i nie obejmują one wyłącznie części garderoby.

Uwagę zwraca też możliwość wytwarzania złotych i srebrnych monet, które – choć aktualnie zapewne nie mają zastosowania w grze – mogą być subtelnym zwiastunem większych zmian na horyzoncie. Handel? NPC-e? Czas pokaże.

Ulepszenia interfejsu i sterowania

Aktualizacja przynosi też sporo udogodnień w zakresie interfejsu użytkownika i sterowania, szczególnie dla graczy korzystających z kontrolera. Usprawniono m.in. interakcje podczas uprawy roślin – nowy system pozwala na płynne przełączanie się między funkcjami (takimi jak podlewanie, zbieranie plonów czy leczenie roślin) i dodaje czytelne podpowiedzi na ekranie. Zmiany objęły także crafting – okno tworzenia wzbogaciło się o funkcję podświetlania elementów oraz dodatkowe możliwości interakcji z listą składników.

Detale, które robią różnice

Nowy patch do „niestabilnej” wersji Projectu Zomboid, poza kilkoma pomniejszymi nowościami, ponownie wzbogaca świat gry o drobne, ale istotne szczegóły. Zwłoki (a raczej „leżące” zombiaki) mają teraz widoczny ruch klatki piersiowej, co pozwala graczom łatwiej rozpoznać, czy nieumarły czasem tylko nie „udaje” martwego. Zaimplementowano także odgłosy rozbijania ogrodzeń z siatki i nowe efekty dźwiękowe przy ćwiartowaniu upolowanych zwierząt.

Na uwagę zasługuje też powrót kopułowego pieca hutniczego, który pozwala teraz na wytwarzanie koksu z węgla drzewnego – kluczowego składnika do produkcji stali.

Zmiany w balansie

Nie zabrakło też zmian w balansie. Sporo recept kowalskich zostało uproszczonych – teraz do wielu z nich wystarczy niższy poziom umiejętności (np. 1. a nie 4., jak wcześniej), aby rozpocząć przygodę z kowalstwem i tworzyć proste narzędzia. Zredukowano też wagę niektórych broni oraz dopracowano parametry bojowe dla wybranych zestawów ubrań (np. chest riga). Znacznie więcej przedmiotów podlega też teraz opcji przetopienia na inne surowce.

Build 42 najwyraźniej zbliża się powoli do finalnej wersji – widać to szczególnie po coraz mniejszym skupianiu się twórców na rewolucyjnych zmianach, a zwracaniu przez nich większej uwagi na detale i uzupełnianie już obecnej zawartości.

Instrukcję, jak zainstalować wersję beta omawianej aktualizacji do Buildu 42, znajdziecie na karcie Steam gry.

Michał Harat

Michał Harat

Ukończył filologię polską ze specjalnością dziennikarską na UG. W grach zakochał się w wieku 4 lat, kiedy starszy kuzyn włączył mu zakurzonego Pegasusa. Pierwszy tytuł – Wolfensteina 3D – przeszedł w piwnicy swojego kumpla z zerówki (jego ojciec trzymał tam przestarzałego peceta). Dziś gra już niemal wyłącznie na konsolach, głównie na Switchu i PlayStation, ale ma też sporo retrosprzętu, na którym nadrabia to, co go ominęło za dzieciaka. O każdej produkcji soulsborne mówi, że „to dobra gra, być może najlepsza”. W wolnym czasie czyta książki, które nikogo nie interesują i chodzi na siłownię. Jest fanem mangi Berserk i filmów od wytwórni A24.

więcej