autor: Bartosz Woldański
Historii Prey 2 ciąg dalszy. Human Head Studios pracuje nad nową grą z otwartym światem?
Prey 2 raz powstaje, raz nie powstaje. Melodramatu związanego z kontynuacją strzelaniny w klimatach science-fiction nie ma końca. Dzisiaj dotarły do nas kolejne interesujące pogłoski dotyczące studia odpowiedzialnego za grę oraz firmy Bethesda.
Prey 2 to gra, która miała wyjść pierwotnie w 2012 roku. Dlaczego jej jeszcze nie ujrzeliśmy? Rąbka tajemnicy uchylliły anonimowe źródła serwisu IGN. Według nich firma Bethesda zamierzała nabyć studio Human Head, ale ostatecznie do tego nie doszło. Co więcej, wydawca Prey 2 obiecał twórcom wydłużenie procesu produkcyjnego, żeby ci mogli dopracować poszczególne elementy rozgrywki, które w większości były już opracowane, i wydać tytuł zgodnie z planem – w 2012 roku. W kolejnych miesiącach Bethesda przestała wywiązywać się z obietnic, a nawet odmówiła dalszego wsparcia finansowego projektu.
Jak twierdzi jeden z informatorów: „Prey 2 był jedyną grą, nad którą studio Human Head mogło prawnie pracować, przynajmniej do czasu wygaśnięcia aktualnej wówczas umowy – aby wypełnić czymś czas, twórcy współpracowali przy takich produkcjach jak BioShock Infinite czy Defiance”. W końcu, jeśli kontynuacja strzelaniny science-fiction kiedykolwiek miałaby ukazać się, to twórcy potrzebowali pieniędzy na jej dokończenie.
Konflikt między Human Head Studios i Bethesdą jeszcze bardziej się zaostrzył. Producent poprosił wydawcę o dodatkowe fundusze i więcej czasu, natomiast wydawca skwitował go tym, żeby wywiązał się z tego, co zostało zawarte w umowie.
Jedno ze źródeł serwisu IGN stwierdziło, że firma Bethesda „pomyślała, że może zapędzić Human Head w kozi róg” i co za tym idzie – wykupić studio za grosze. A zainteresowanie nabyciem było, gdyż deweloper „jako jeden z nielicznych miał obycie z technologią id Software”, którą nawet potrafił udoskonalić – przekonywał informator.
Producent znany z takich tytułów jak Rune czy Dead Man’s Hand nie zamierzał jednak bratać się z koncernem, który „wyzyskuje do cna swoich pracowników”. Jak dowiedzieliśmy się kilka dni temu, Bethesda zleciła najprawdopodobniej prace nowemu studiu – Arkane, które stworzyło ostatnio bardzo dobre Dishonored. Tak na marginesie warto dodać, że w międzyczasie Prey 2 przeskakiwał z rąk jednego zespołu deweloperskiego do rąk drugiego (od Rebellionu do Obsidian Entertainment), o czym więcej przeczytacie w naszym newsie. Co w takim razie stało się z Human Head? Jak wynika z wpisu w CV Nathana Cheevera, jednego z byłych projektantów odpowiedzialnych za niedoszłą kontynuację Prey, studio pracuje nad niezapowiedzianą grą z otwartym światem i akcją osadzoną w słynnym europejskim mieście, zapewne już dla nowego wydawcy.
Czym w ogóle miał być Prey 2, a czym prawdopodobnie nie będzie? W momencie zapowiedzi tytułu zaplanowano całkowite przeobrażenie rozgrywki, jaką znaliśmy z oryginału wydanego w 2006 roku. Zamiast liniowej strzelaniny, mieliśmy otrzymać otwarty świat, brak portali i zmiennej grawitacji, czyli elementów charakterystycznych dla „jedynki”, a nawet główny bohater miał być zupełnie inny. Jeszcze na długo przed planowanym terminem wydania chwalono się tym, jak Prey 2 będzie różnił się od pierwowzoru. Chociaż 2011 rok obfitował w szczegółowe informacje o produkcji, to w kolejnych miesiącach zaprzestano wręcz mówić o grze, jakby w ogóle nie istniała. Do czasu, gdyż w marcu 2012 roku pojawiły się pierwsze pogłoski o tym, że przyszłość Prey 2 nie jest tak pewna, jak mogło się wydawać. Plotki częściowo się potwierdziły, bo choć projektu nie anulowano, to premierę znacznie przesunięto. A to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Wkrótce po ogłoszeniu firmy Bethesda zaczęły wypływać nieoficjalne informacje sugerujące, że Human Head Studios, twórcy serii Prey, nie pracują już nad grą. Wydawca kilkukrotnie uspokajał i dementował, że kontynuacja strzelaniny z 2006 roku nadal jest w produkcji, ale z drugiej strony – w ubiegłym roku pracownik Human Head zdradził, iż jednak prace zostały wstrzymane.
Mamy niemal połowę 2013 roku. Tak jak Prey 2 na rynku nie było, tak nadal nie ma i raczej prędko się to nie zmieni, gdyż Arkane Studios zlecono ponoć stworzenie gry od podstaw. Ostatnie tygodnie przyniosły pikantne szczegóły dotyczące zawikłanej historii, jak donoszą nieoficjalne źródła, byłej od dłuższego czasu produkcji Human Head Studios.
Co na te wszystkie zarzuty odpowiedziała firma Bethesda? „Jak informowaliśmy wcześniej, przesunęliśmy premierę Prey 2, ponieważ nie byliśmy usatysfakcjonowani rezultatami i gra nie odpowiadała naszym standardom jakości. Poza tym nie mamy nic więcej do dodania”.
Jak ta historia się skończy? Oby dobrze, wszak Arkane Studios udowodniło takimi tytułami jak ARX Fatalis, Dark Messiah of Might and Magic czy Dishonored, że potrafi zrobić porządną produkcję, którą warto wypatrywać na horyzoncie. Można tylko żałować, że nie zobaczymy finalnego obrazu gry, jaką wykreowało Human Head Studios. Gry, która podobno była praktycznie na ukończeniu. Szkoda, pozostaje wierzyć, że jeśli faktycznie podane informacje mają pokrycie z rzeczywistością, to następcy Human Head spiszą się na tyle dobrze, iż otrzymamy produkt co najmniej tak udany jak pierwsza część Prey. Tylko, jak przypuszczamy, dużo wody upłynie w Wiśle, zanim ujrzymy cokolwiek nowego w związku z kontynuacją tytułu z 2006 roku.