Który sztylet w które serce? Finał Gothica podsumowany jednym screenem
Aby ukończyć Gothica, należy przebić serca nieumarłych orkowych szamanów za pomocą ich sztyletów. Zastanawialiście się kiedyś, które z nich należało do kogo? Oto odpowiedź.
UWAGA: SPOILERY
Poniższa wiadomość zawiera istotne spoilery fabularne z finału pierwszego Gothica. Jako że ma on na karku ponad dwie dekady, nie powinno stanowić to problemu. Niemniej część osób z pewnością nie przeszła owej gry studia Piranha Bytes. Inne zaś mogą czekać na jej nadchodzący remake. Obie grupy powinny zakończyć lekturę w tym miejscu.
Pod wieloma względami pierwszy Gothic jest grą unikatową. Za jeden z elementów, które wyróżniają go na tle innych RPG-ów początku XXI wieku, można uznać brak walk z bossami. Choć kilka starć ma ich cechy – np. to z Baalem Lukorem na Cmentarzysku Orków – nie są to „boss fighty” per se.
Nawet finał gry jest pozbawiony tego typu pojedynku. Gdy wreszcie odnajdujemy Śniącego w jego świątyni, nie mierzymy się z nim – choć demon ciska w nas kulami ognia, a jeśli podejdziemy doń zbyt blisko, usypia Bezimiennego – tylko z Szalonym Cor Kalomem oraz grupą opętanych nowicjuszy i strażników.
Aby wygnać Śniącego, należy wrazić sztylety pięciu nieumarłych orkowych szamanów – tych samych, którzy przyzwali go ponad tysiąc lat wcześniej – w ich serca, tkwiące w kaplicach, znajdujących się u podnóża schodów, na których szczycie stoi demon. Dana broń jest w stanie przebić tylko organ swojego właściciela. Co za tym idzie:
- Rozcinacz światów wbijamy w serce Varraga-Hashora;
- Ostrze światła wrażamy w serce Varraga-Kasorga;
- Ostrzem czasu niszczymy serce Varraga-Unhilqta;
- Gniew demonów wkłuwamy w serce Varraga-Ruuushka;
- Wygnaniec (ang. Blade of Banishment – Ostrze wygnania) służy zaś do przebicia serca Grasha-Varraga-Arushata – ostatniego szamana, do którego pokonania musimy naładować Uriziel magiczną mocą.
Zerkając do ekwipunku po interakcji z każdą kaplicą – nie licząc ostatniej, gdyż wtedy wyświetli się finałowa cutscenka – by sprawdzić, którego sztyletu brakuje, można się dowiedzieć, serce którego orkowego szamana nim przebiliśmy. Zweryfikował to użytkownik discordowego kanału Gothic Community o pseudonimie Vertix. Efekt swojej pracy przedstawił on na poniższym screenie:
W jeden z podpisów wkradła się literówka – drugi od lewej to Varrag-Unhilqt (a nie Unilqt).Źródło: Piranha Bytes / THQ Nordic / Vertix / Gothic Community.
Sądząc po pozytywnej reakcji społeczności, wiele osób nie pomyślało o tym, by sprawdzić ten detal. W sumie trudno się dziwić – w końcu to finał gry. Niemniej fani zgodnie uznali tę ciekawostkę za wartą uwagi. Kiedy zatem następnym razem będziecie przechodzić Gothica – bo będziecie… prawda? – miejcie tę informację z tyłu głowy.
- Gothic – recenzja gry
- Gothic ma już 15 lat – za co pokochaliśmy pierwszą przygodę Bezimiennego?
- Gothic – poradnik do gry