Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 listopada 2019, 22:24

Fortnite dostaje zadyszki. Przychody z mikropłatności spadają

Firma SuperData opublikowała raport na temat wydatków z poziomu gier w bieżącym roku. Fortnite pozostaje wśród najlepiej zarabiających produkcji, ale zarówno on, jak i inne tytuły radzą sobie gorzej niż w poprzednich latach.

Fortnite nie zarabia już tyle, co w zeszłym roku… - Fortnite dostaje zadyszki? Przychody z mikropłatności spadają - wiadomość - 2019-11-06
Fortnite nie zarabia już tyle, co w zeszłym roku…

Wrześniowy raport SuperData poświęcony światowej dystrybucji cyfrowej pokazywał wyraźny spadek formy Fortnite w porównaniu z poprzednim miesiącem. Jednak nie był to początek kłopotów produkcji. Najnowszy raport firmy podaje, że przychody z tytułu spadały praktycznie przez cały rok. Co więcej, nie jest to problem tylko dzieła Epic Games, które wciąż pozostaje jednym z popularniejszych tytułów jeśli chodzi o wydawanie pieniędzy na mikrotransakcje. Według SuperData przychody z wydatków z poziomu gier w ostatnim roku wyraźnie spadły na konsolach. Nieco lepiej wygląda to na komputerach osobistych, jednak tu również nie odnotowano wzrostu (jak w przypadku urządzeń mobilnych), a jedynie stagnację. Nie znaczy to, że kondycja tego segmentu rynku jest słaba. Tylko w trzecim kwartale 2019 roku wygenerował on 6,5 miliarda dolarów przychodu na PC oraz 1,4 miliarda dolarów na konsolach. Sam Fortnite we wrześniu zachęcił do wydatków 8% graczy, wyprzedzając niemal wszystkich rywali za wyjątkiem Call of Duty: Black Ops IIII.

… ale wciąż deklasuje większość konkurencji. - Fortnite dostaje zadyszki? Przychody z mikropłatności spadają - wiadomość - 2019-11-06
… ale wciąż deklasuje większość konkurencji.

Autorzy raportu podają trzy przyczyny zmniejszenia przychodów z płatności z poziomu gier. Po pierwsze, gracze zaczęli skupiać się na jednym lub dwóch tytułach kosztem innych produkcji. Często oznacza to większe wydatki na daną pozycję, ale zarazem zmniejszenie kwoty wydawanej na mikrotransakcje w ogóle. Co chyba jednak ważniejsze, wiele osób kompletnie z nich zrezygnowało. SuperData podaje, że we wrześniu 51% użytkowników nie wydało ani grosza na mikropłatności, mimo premiery gier (FIFA 20, NBA 2K20) i aktualizacji, które powinny stanowić sporą zachętę. To z kolei ma wynikać z większego wyczulenia graczy na monetyzację w grach, czy to pod wpływem najbliższych, czy też serwisów oraz for internetowych. Niemała w tym wina kolejnych afer, które zapewne wielu obrzydziły mikrotransakcje.

Ostatnia odsłona NBA 2K mogła nasuwać skojarzenia z kasynem. - Fortnite dostaje zadyszki? Przychody z mikropłatności spadają - wiadomość - 2019-11-06
Ostatnia odsłona NBA 2K mogła nasuwać skojarzenia z kasynem.

Tak więc – konkludują twórcy raportu – dotarliśmy do granicy możliwości wydatków z poziomu gry w obecnej formie. Deweloperzy są więc zmuszeni do zmiany dotychczasowych strategii, by wyjść z obecnej stagnacji. Niemniej SuperData zaznacza, że nie powinno się to odbyć „kosztem uczciwego i przyjemnego doświadczenia z gry”. Możemy się tylko łudzić, że wydawcy nie będą zapominać o tym, a przynajmniej niezbyt często.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej