autor: Michał Jodłowski
Fallout 4 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #23: Creation Club, płatne mody]
Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Fallout 4, najnowszej odsłonie legendarnego cyklu post-apokaliptycznych gier cRPG. Zgromadzone w nim zostały najciekawsze i najistotniejsze informacje oraz materiały na temat Fallout 4.
- 1. Fabuła (1.1. Towarzysze protagonisty)
- 2. Mechanika (2.1. Kreacja postaci; 2.2. Walka; 2.3. Modyfikacja broni i pancerza; 2.4. Schronienia; 2.5. Rozwój postaci)
- 3. Technikalia (3.1. Wymagania sprzętowe; 3.2. Konsolowe ograniczenia; 3.3. Polska lokalizacja)
- 4. Rozszerzenia i aktualizacje (4.1. Aktualizacje i patche; 4.2. Dodatki)
- 5. Mody (5.1. Creation Club)
- 6. Pozostałe informacje (6.1. Odbiór i sprzedaż; 6.2. Fallout 4: Game of the Year Edition)
- 7. Materiały wideo
Niniejszy tekst stanowi kompendium wiedzy o grze Fallout 4, nadchodzącej czwartej odsłonie kultowej serii post-apokaliptycznych gier cRPG, zapoczątkowanej przez Black Isle Studios w 1997 roku. Nad Fallout 4 – podobnie jak w przypadku Fallouta 3 z 2008 roku – pracuje Bethesda Game Studios, wewnętrzne studio deweloperskie firmy Bethesda Softworks. Oficjalna zapowiedź rzeczonej produkcji miała miejsce na początku czerwca 2015 roku, zaś premiera planowana jest na 10 listopada 2015 roku na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. W niniejszym kompendium zbieramy najciekawsze oraz najistotniejsze informacje na temat gry i będziemy je aktualizować zarówno do jej rynkowego debiutu, jak i przez cały okres jej oficjalnego wspierania.
Aktualizacja #23 [14 września 2017 r.]: sekcja „Mody” została wzbogacona o podsekcję „Creation Club”, opisującą funkcję płatnych modów.
Aktualizacja #22 [11 sierpnia 2017 r.]: w sekcji „Pozostałe informacje” pojawił się opis Fallout 4: Game of the Year Edition w nowej podsekcji o tym samym tytule.
Aktualizacja #21 [19 czerwca 2017 r.]: do kompendium została dodana podsekcja „Fallout 4 VR” zawierająca zwiastun i informacje na temat Fallouta 4 w wersji na gogle wirtualnej rzeczywistości.
Aktualizacja #20 [26 kwietnia 2017 r.]: zaktualizowano podsekcje „Dodatki” i „Odbiór i sprzedaż” oraz sekcję „Pozostałe informacje”. Piszemy m.in. o dodatku High-Resolution Texture Pack oraz Falloucie 4 w wersji VR.
Aktualizacja #19 [31 stycznia 2017 r.]: w sekcji „Rozszerzenia i aktualizacje” pojawił się opis nadchodzącego patcha 1.9 oraz darmowej paczki tekstur wysokiej rozdzielczości.
Aktualizacja #18 [23 listopada 2016 r.]: zaktualizowano sekcje „Mody” i „Pozostałe informacje” oraz podsekcję „Aktualizacje i patche”. Piszemy o wsparciu modyfikacji na PlayStation 4 i wydaniu VR gry Fallout 4.
Aktualizacja #17 [21 października 2016 r.]: sekcja „Mody” została zaktualizowana o informacje dotyczące wsparcia modyfikacji na PlayStation 4, a podsekcja „Konsolowe ograniczenia” o rozdzielczości 4K na PlayStation 4 Pro.
Aktualizacja #16 [23 września 2016 r.]: zaktualizowano sekcje „Mody” o nową modyfikację oraz informacje na temat wsparcia modów na PS4.
Aktualizacja #15 [26 sierpnia 2016 r.]: wzbogacono sekcję „Rozszerzenia i aktualizacje” o informacje dotyczące łatki 1.7 i daty premiery dodatku Nuka World.
Aktualizacja #14 [22 lipca 2016 r.]: zaktualizowaliśmy kompendium o informacje dotyczące patcha 1.6 („Aktualizacje i patche”), dodatku Vault-Tec („Dodatki”) oraz wsparcia modów na konsoli PS4 („Mody”).
Aktualizacja #13 [16 czerwca 2016 r.]: podsekcja „Dodatki” została wzbogacona o opisy i daty premiery trzech kolejnych dodatków do gry.
Aktualizacja #12 [3 czerwca 2016 r.]: zaktualizowano sekcję „Mody” o informacje związane z konsolowym wsparciem modyfikacji.
Aktualizacja #11 [24 maja 2016 r.]: rozszerzono sekcję „Rozszerzenia i aktualizacje” o nowe informacje na temat dodatku Far Harbor. Dodaliśmy również jego najnowszy zwiastun.
Aktualizacja #10 [10 maja 2016 r.]: w kompendium zamieściliśmy informację o dacie premiery dodatku Far Harbor (sekcja „Rozszerzenia i aktualizacje”) oraz jego zwiastun (sekcja „Materiały wideo”).
Aktualizacja #9 [2 maja 2016 r.]: sekcja „Rozszerzenia i akutalizacje” została wzbogacona o informacje na temat niedawno wydanego patcha 1.5.
Aktualizacja #8 [28 kwietnia 2016 r.]: zaktualizowano sekcję „Mody” o informacje na temat narzędzi moderskich i nieoficjalnego patcha dla pecetowej wersji gry.
Aktualizacja #7 [14 kwietnia 2016 r.]: zaktualizowano sekcje „Rozszerzenia i aktualizacje” oraz „Pozostałe informacje”. Ponadto w kompendium pojawił się zwiastun rozszerzenia Wasteland Workshop. W niniejszej aktualizacji mowa o beta-testach trybu Survival, premierze w/w dodatku oraz nagrodach BAFTA.
Aktualizacja #6 [29 marca 2016 r.]: w szóstej aktualizacji uzupełniliśmy sekcje „Rozszerzenia i aktualizacje”, „Mody” oraz „Pozostałe informacje”. Piszemy m.in. o dacie wypuszczenia narzędzi do modowania, premierze dodatku Automatron, patchu 1.4 i nowym trybie survivalowym.
Aktualizacja #5 [18 lutego 2016 r.]: kompendium zostało zreorganizowane i wzbogacone o sekcje „Rozszerzenia i aktualizacje” oraz „Mody”. W pierwszej piszemy o nadchodzących dodatkach, aktualizacjach i patchach, a w drugiej o najciekawszych modyfikacjach. Zaktualizowane zostały również informacje na temat odbioru gry w mediach i sprzedaży na Steamie. W sekcji „Pozostałe informacje” dostępna jest informacja o zwiększeniu ceny przepustki sezonowej.
Aktualizacja popremierowa [17 października 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o sekcję „Pozostałe informacje” oraz najnowsze materiały wideo. Ponadto uaktualniono podsekcje „Mody” oraz „Rozszerzenia i aktualizacje”. Piszemy m.in. o ocenach i sprzedaży gry, jak również popremierowych dodatkach oraz modyfikacjach.
Aktualizacja #3 [13 października 2015 r.]: kompendium posiada nową podsekcję, „Wymagania sprzętowe”, gdzie można zapoznać się z minimalną i zalecaną konfiguracją sprzętową pod Fallouta 4. Ponadto w sekcji „Materiały wideo” pojawiły się najnowsze materiały filmowe związane z grą: prezentacje atrybutów inteligencji i charyzmy, a także wyjaśnienie systemu perków.
Aktualizacja #2 [30 września 2015 r.]: w kompendium pojawiły się najnowsze materiały filmowe, a także całkowicie nowa sekcja „Rozwój postaci”. Wspominamy również o fakcie rezygnacji z ekskluzywności któregokolwiek z popremierowych dodatków.
Aktualizacja #1 [23 września 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o najnowsze materiały wideo (do obejrzenia w sekcji „Materiały wideo”) oraz informacje dotyczące gry. Mowa m.in. o nieśmiertelności towarzyszy, opcjonalności systemu rzemiosła i budowy schronienia, narzędziach moderskich czy popremierowym wsparciu Fallouta 4 (nowa sekcja „Rozszerzenia i aktualizacje”). Wszystkie zmiany i nowości zostały zaznaczone wytłuszczoną czcionką.
1. Fabuła
Fabuła Fallout 4 osadzona jest w rejonie amerykańskiego Bostonu w stanie Massachusetts i – w przeciwieństwie do wszystkich poprzednich odsłon serii – rozpoczyna się jeszcze przed nuklearną apokalipsą, która niemal całkowicie unicestwiła cywilizację ludzką. Gracze obejmują kontrolę nad stworzoną przez siebie postacią (męską lub żeńską), będącą członkiem trzyosobowej rodziny. Gdy w mieście rozległy się dźwięki syren ostrzegających przed niebezpieczeństwem, cała familia udaje się do Krypty 111, aby uchronić się przed śmiercią. Jak się wkrótce okazuje, nasza postać jest jedynym ocalałym z owego podziemnego schronu. Co więcej, protagonist(k)a cierpi na częściowy zanik pamięci i poczucia czasu. Największą zagadkę stanowi jednak fakt przeżycia 200 lat w Krypcie 111 i brak jakichkolwiek związanych z tym oznak starzenia.
1.1. Towarzysze protagonisty
W grze dostępnych jest w sumie 12 różnych (opcjonalnych) towarzyszy broni, z czego z częścią z nich będzie można nawiązać romans (niezależnie od płci protagonisty). W danej chwili główny bohater może mieć tylko jednego kompana u boku. Co istotne, wszyscy sojusznicy są nieśmiertelni, choć wciąż mogą zostać poważnie ranni i tym samym wyłączeni z walki.
2. Mechanika
Fallout 4 – tak, jak pozostałe odsłony serii – wykorzystuje doskonale znany system rozwoju postaci o nazwie S.P.E.C.I.A.L. Jego najważniejsze modyfikacje dotyczą perków, które dotychczas wybieraliśmy w miarę podnoszenia poziomu. W Fallout 4 są one połączone z atrybutami postaci, np. siłą czy inteligencją, i zdobywamy je przez inwestowanie punktów w daną cechę. Z czasem również ulepszymy już posiadane bonusy. W sumie gra oferuje 70 perków – po 10 na każdy atrybut. Rozwojowi postaci sprzyja także fakt, że Fallout 4 nie posiada limitu poziomu doświadczenia i pozwala na kontynuację przygód na pustkowiach po zakończeniu głównej linii fabularnej.
2.1. Kreacja postaci
Fallout 4 posiada rozbudowany kreator postaci, w którym niemal dosłownie „rzeźbimy” protagonistę i jego współmałżonkę. Wcielić się możemy zarówno w mężczyznę, jak i w kobietę. Co więcej, na podstawie cech wyglądu owej pary, gra wygeneruje ich dziecko. Fallout 4 posiada także nagrany zestaw 1000 najpopularniejszych imion, dzięki czemu postaci świata zwracają się do nas po imieniu, jeśli tylko zdecydujemy się na któreś z nich.
2.2. Walka
W walce ponownie dane nam będzie wykorzystać system namierzania V.A.T.S. Dodatkowo starcia zostaną urozmaicone poprzez nowe możliwości, np. hakowania automatycznych wieżyczek i robotów obronnych, a także napuszczania na siebie różnorodnych frakcji istniejących w post-apokaliptycznym Bostonie. W ogólnym uproszczeniu, aspekt walki w Fallout 4 przypomina nowoczesne strzelanki.
2.3. Modyfikacja broni i pancerza
W Fallout 4 wykorzystujemy znajdowane przez nas przedmioty codziennego użytku do wykonywania ulepszeń posiadanego ekwipunku. Dotyczy to także broni i power armoru (pancerza wspomaganego). W grze pojawia się ponad 50 broni podstawowych i przeszło 700 rodzajów modyfikacji, jakimi można je wzbogacić. Szeroko rozumiane rzemiosło jest całkowicie opcjonalne.
2.4. Schronienia
W Fallout 4 da się założyć niewielkie, całkowicie opcjonalne schronienie dla protagonisty i jego gości. Swoje cztery ściany można dowolnie urządzać i ulepszać, np. w generatory prądu czy automatyczne wieżyczki strażnicze. Z czasem nasz azyl urośnie do rangi osady, a ta, oprócz mieszkańców pustkowii, zacznie przyciągać bandytów liczących na łatwy łup.
2.5. Rozwój postaci
System rozwoju postaci w Fallout 4 oferuje zupełnie inny system zdobywania perków, znoszący większość dotychczas znanych ograniczeń. Możliwość uzyskania perka zazwyczaj zależy jedynie od poziomu rozwinięcia danego atrybutu. Co więcej, każdy perk może być wielokrotnie ulepszany i zmieniany, co w sumie daje 275 różnych perków do wyboru. Całość systemu została szczegółowo wyjaśniona na powyższym filmiku, a także w naszym Serwisie Informacyjnym.
3. Technikalia
3.1. Wymagania sprzętowe
Konfiguracja minimalna:
- System operacyjny: Windows 7/8/10 (64-bitowy)
- Procesor: Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz lub ich odpowiedniki
- Karta grafiki: NVIDIA GTX 550 Ti 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB lub ich odpowiedniki
- Pamięć: 8 GB RAM
- Dysk twardy: 30 GB wolnego miejsca
Konfiguracja zalecana:
- System operacyjny: Windows 7/8/10 (64-bitowy)
- Procesor: Intel Core i7 4790 3.6 GHz/AMD FX-9590 4.7 GHz lub ich odpowiedniki
- Karta grafiki: NVIDIA GTX 780 3GB/AMD Radeon R9 290X 4GB lub ich odpowiedniki
- Pamięć: 8 GB RAM
- Dysk twardy: 30 GB wolnego miejsca
3.2. Konsolowe ograniczenia
Fallout 4 na konsolach działa w rozdzielczości 1080p i wyświetla 30 klatek na sekundę. Wersja na komputery osobiste nie posiada żadnych tego typu ograniczeń. Wersja na konsolę PlayStation 4 obsłuży rozdzielczość 4K.
3.3. Polska lokalizacja
Gra została przetłumaczona na język polski w wersji kinowej przez rodzimego wydawcę, firmę Cenega. Ponadto gracze mają możliwość wyboru oryginalnego języka angielskiego.
4. Rozszerzenia i aktualizacje
Twórcy mają zamiar popremierowo rozwijać Fallouta 4 zarówno przez sprzedaż dodatków DLC, jak również udostępnianie darmowych aktualizacji, które oprócz poprawek wprowadzą nowe elementy do gry. Żadne rozszerzenie nie będzie ekskluzywne dla którejkolwiek z platform docelowych. Dodatki powstaną w oparciu o opinie i aktywność graczy.
4.1. Aktualizacje i patche
- Patch 1.3 – patch usuwa rozliczne błędy mniejszego i większego kalibru. Ponadto dodano dodatkową opcję graficzną okluzji otoczenia w postaci funkcji HBAO+, odpowiadającej za cieniowanie powierzchni obiektów. Posiadacze układów graficznych GeForce zauważą także ładniejsze efekty zniszczeń przy korzystaniu z uzbrojenia. Co więcej, w grze pojawiło się specjalne menu pokazujące status mieszkańców naszych osad, a interfejs służący do obserwacji podniesionych przedmiotów pozwala teraz na swobodne obracanie nimi.
- Patch 1.4 – patch usuwa mniejsze i większe błędy, a także dodaje garść nowej zawartości, między innymi całkiem pokaźny zestaw przedmiotów i obiektów do użycia przy budowaniu osady.
- Patch 1.5 – patch o tym numerze przede wszystkim prowadza do gry długo oczekiwany tryb surivalowy. W nowym wydaniu Przetrwania trzeba m.in. dbać o pożywienie i odpowiednią ilość snu, jak również wystrzegać się chorób i innych niebezpieczeństw. Ponadto gry nie można ręcznie zapisywać, a funkcja szybkiej podróży jest wyłączona. Rzeczone nowinki szerzej opisaliśmy w Serwisie Informacyjnym. Warto także wspomnieć o szeregu poprawionych błędów, z których na szczególną uwagę zasługuje poprawa zachowania kamery w trybie trzecioosobowym. Łatka 1.5 w kwietniu trafiła do posiadaczy komputerów osobistych, zaś wersje konsolowe uzyskają ją najprawdopodobniej w maju.
- Patch 1.6 – łatka pozwala robotowi Codsworthowi wymówić kolejne 300 imion postaci gracza, wprowadza funkcję ExitSave (zapisywanie gry przy wyjściu do głównego menu), a także poprawia działanie modów zewnętrznych autorów.
- Patch 1.7 – patch wprowadza wsparcie dla dodatku Nuka World, poprawia optymalizację i stabilność gry, poprawia rozmaite niedoróbki i dodaje więcej materiałów rzemieślniczych do oferty sprzedawców.
- Patch 1.8 – patch usuwa szereg pomniejszych błędów, poprawia ogólną optymalizację i wydajność gry, a także wprowadza wsparcie dla fanowskich modyfikacji na konsoli PlayStation 4.
- Patch 1.9 – łatka o tym numerze ukazała się w lutym 2017 roku i wprowadziła wsparcie dla konsoli PlayStation 4 Pro wraz z kilkoma ulepszeniami wizualnymi (m.in. zwiększony zasięg rysowania obiektów, postaci itp.) oraz natywną rozdzielczością 1440p.
4.2. Dodatki
Automatron
W Automatron mierzymy się z plagą agresywnych robotów stworzonych przez tajemniczego mechanika. Dostajemy również możliwość zbudowania własnego robociego towarzysza przy użyciu znalezionych podzespołów. Dodatek zadebiutował w 22 marca 2016 roku i kosztuje 10 euro (jest uwzględniony w przepustce sezonowej).
Wasteland Workshop
Wasteland Workshop zwiększa ilość dostępnych narzędzi i przedmiotów potrzebnych do budowy własnej osady. Pozwoli tez na łapanie i oswajanie stworów z Pustkowi, a następnie wystawianie ich do walki na arenie. Rozszerzenie ukazało się 12 kwietnia 2016 roku w cenie 5 euro (jest częścią przepustki sezonowej).
Far Harbor
Owo największe w historii studia Bethesda rozszerzenie wprowadza zupełnie nową lokację: osamotnioną wyspę u wybrzeży stanu Maine, która zaoferuje wiele tajemnic, skarbów, zadań pobocznych oraz nowych rodzajów wyposażenia i uzbrojenia (w tym najmocniejszy w grze Marine Armor). Dodatek oferuje także nowe perki, zagadki, opcje rzemieślnicze i dodatkowego towarzysza imieniem Longfellow. Spotkamy również trzy frakcje: zwaśnione kolonię androidów i osadę ludzi nazywających siebie „Dziećmi Atomu” oraz dążących do pokoju syntetyków. Przez nasze zadanie, polegające na odnalezieniu pewnej zaginionej kobiety, znajdziemy się w samym centrum konfliktu i to od naszych poczynań będzie zależeć jego wynik. Far Harbor to dość mroczne klimaty – miejsce akcji jest ekstremalnie skażone promieniowaniem i spowija je zabójcza mgła, od której wolne jest jedynie tytułowe miasteczko. Jak nietrudno zgadnąć, przyjdzie nam się zmierzyć z wyjątkowo groźnymi (i równie odrażającymi) stworami zamieszkującymi ten skrajnie nieprzyjazny rejon.
Rozszerzenie wyszło 19 maja i kosztuje 25 euro (dla osób nie posiadających przepustki sezonowej).
Contraptions
Dodatek skupi się na konstruowaniu pułapek i innych urządzeń, wprowadzając przy tym nowe skrypty i maszyny (np. pasy transmisyjne). Contraptions zadebiutuje w trzecim tygodniu czerwca 2016 roku.
Vault-Tec
DLC rozszerzy możliwości budowlane, pozwalając graczowi skonstruować własną kryptę czy bunkier. Budowanie odbędzie się za pomocą łączenia gotowych elementów i wyposażania wnętrza sprzętem potrzebnym do przetrwania mieszkańców owego schronu. Vault-Tec zadebiutował 26 lipca 2016 roku.
Nuka World
Nuka World to ostatnie fabularne rozszerzenie do Fallouta 4, które zabiera nas do dawnego, tytułowego parku rozrywki. Dodatek zadebiutował na rynku 30 sierpnia 2016 roku.
High-Resolution Texture Pack (PC)
High-Resolution Texture Pack to darmowa paczka tekstur o wysokiej jakości przeznaczona wyłącznie na komputery osobiste. Aby cieszyć się poprawioną grafiką, trzeba zagospodarować dodatkowe 58 gigabajtów wolnego miejsca na dysku, a także spełnić wymagania sprzętowe podane pod tym adresem. High-Resolution Texture Pack jest dostępny do pobrania na platformie Steam.
4.3. Fallout 4 VR
Fallout 4 VR to podstawowa wersja gry Fallout 4 przystosowana do współpracy z goglami HTC Vive. Do systemów rozgrywki, m.in. walki, rzemiosła i budownictwa, wprowadzone zostały pewne zmiany w celu dostosowania ich do specyfiki urządzeń VR. Premiera ma się odbyć jeszcze w 2017 roku.
5. Mody
Fallout 4 otrzymał narzędzia moderskie w kwietniu 2016 roku (Creation Kit można pobrać pod tym adresem). Posiadaczy konsol z pewnością ucieszy fakt, że mody pecetowe (choć nie wszystkie) są kompatybilne z konsolą Xbox One od 31 maja 2016 roku. Od 17 listopada 2016 roku modyfikacje są również dostępne na PlayStation 4 (chociaż, co istotne, ich twórcy nie mogą używać w nich żadnych zasobów nie dostarczonych z grą bądź dodatkami do niej). Warto zaznaczyć, że zgodnie z postanowieniami umowy EULA, wszystkie fanowskie kreacje muszą być darmowe. Poniżej prezentujemy kilka co ciekawszych pozycji.
- Unofficial Patch Project Team – modyfikacja będąca nieoficjalnym patchem pecetowym, przygotowanym przez społeczność graczy, który poprawia szereg błędów w grze.
- Fallout 4 Seasons Project – modyfikacja dodająca zmieniające się pory roku do gry.
- Full Dialogue Interface – mod zmieniający system dialogowy. Po jego zainstalowaniu widoczne są pełne kwestie, jakie postać wypowie po wybraniu którejś z nich.
- Vivid Fallout – zestaw ostrzejszych tekstur do gry.
- Witcher - Geralt's Prologue Gears – zestaw wiedźmińskiego rynsztunku, w pełni kompatybilnego z mechaniką gry.
- Vault 1080 – modyfikacja firmy NVIDIA, zapewniająca dodatkową godzinę gry i graficzne wodotryski. Mod jest mroczny i zabiera nas do tytułowej Krypty 1080.
Mody kompatybilne z wersjami konsolowymi można przeglądać z poziomu menu gry bądź w serwisie bethesda.net. Wiele modyfikacji jest również dostępnych w zasobach serwisu gry-online.pl.
5.1. Creation Club
We wrześniu 2017 roku w Falloucie 4 zaimplementowano wersję beta programu Creation Club, pozwalającego graczom publikować płatne modyfikacje. Wszystkie projekty uczestniczące w tym przedsięwzięciu są sprawdzane przez studio Bethesda, m.in. pod kątem kompatybilności z „podstawką” i dodatkami. Poszczególne mody nabywamy przy użyciu specjalnych punktów, które można kupić w PlayStation Store, Xbox Live i na Steamie – na start otrzymujemy 100 kredytów. Oczywiście moderzy wciąż mogą udostępniać swoje mody za darmo w zewnętrznych serwisach.
6. Pozostałe informacje
- W sieci dostępny jest fanowski serwis Fallout Tracker, który kataloguje wszystkie „znajdźki” dostępne w Falloucie 4.
- W Internecie można pobrać przydatne narzędzie zwane Fallout 4 Config Tool, pozwalające na bardziej dogłębne manipulowanie ustawieniami graficznymi F4, wliczając w to te niedostępne z poziomu menu gry.
- Fizyczne wydanie pecetowej wersji Fallout 4 zawiera tylko 5 gigabajtów danych na płycie, pozostałe 18 gigabajtów należy pobrać z Internetu.
- Jak dowodzą niezależne testy, premierowe wersje Fallouta 4 na konsole okazały się mieć problemy z utrzymaniem płynności rozgrywki na poziomie stałych 30 FPS-ów.
- W związku z rozmiarem planowanych dodatków, cena przepustki sezonowej wzrośnie o około 60% od 1 marca 2016 roku. Osoby, które wcześniej zakupiły season passa, wciąż otrzymają całą zawartość pakietu.
- W produkcji znajduje się wersja gry Fallout 4 przeznaczona dla gogli wirtualnej rzeczywistości. Zostanie ona zademonstrowana na targach E3 2017 i udostępniona do wypróbowania uczestnikom tej imprezy. Prace postępują dobrze – tytuł jest aktualnie grywalny od początku do końca. Nieco szerzej pisaliśmy o tej sprawie w Serwisie Informacyjnym.
6.1. Odbiór i sprzedaż
Fallout 4 spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony branżowych mediów. Jego średnia ocena w serwisie metacritic wyraźnie przekracza 80/100 na wszystkich platformach docelowych. Grę zdecydowanie gorzej ocenili sami gracze: użytkownicy metacritica w wystawili poszczególnym wersjom oceny od 5,5 do 6,6. Podobnie sytuacja ma się wśród czytelników serwisu gry-online.pl, których średnia ocen wynosi 5,6/10. Rzeczone wartości przedstawiają stan na 26 kwietnia 2017 r., a więc nieco mniej niż półtora roku po premierze gry. W naszej recenzji Fallout 4 otrzymał dobrą ocenę: 7/10.
Jak wynika z danych serwisu SteamSpy, w ciągu 24 godzin pecetowa wersja gry znalazła 1,2 miliona nabywców. Po tygodniu od premiery wartość ta przekraczała 1,9 miliona osób. Stan na luty 2016 r. to blisko 3 miliony graczy. W kwietniu 2017 r. liczba posiadaczy pecetowego Fallouta 4 wynosiła około 4 milionów użytkowników Steama.
Warto również zaznaczyć, że w dniu premiery więcej egzemplarzy gry sprzedano w dystrybucji cyfrowej.
Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA) przyznała Falloutowi 4 tytuł gry roku.
6.2. Fallout 4: Game of the Year Edition
26 września 2017 roku na pecetach oraz konsolach ukaże się Fallout 4: Game of the Year Edition, czyli kompletne wydanie opisywanej gry, zawierające wszystkie aktualizacje i dodatki, a więc Nuka-World, Vault-Tec Workshop, Contraptions Workshop, Far Harbor, Wasteland Workshop i Automatron. W Polsce edycja GOTY wydana zostanie nakładem firmy Cenega.
7. Materiały wideo
- Recenzja gry Fallout 4
- Poradnik do gry Fallout 4
- Nasze teksty przedpremierowe o grze Fallout 4
- Oficjalna strona internetowa gry Fallout 4