autor: Bartosz Woldański
DayZ wyjdzie w pierwszym kwartale 2015 roku – co nas czeka przedtem?
Podczas wykładu w ramach imprezy EGX Rezzed 2014 Dean „Rocket” Hall, twórca modyfikacji i pełnoprawnej gry DayZ, wyjawił nowe szczegóły na temat swojego projektu. Dowiedzieliśmy się, co czeka graczy w najbliższych miesiącach, a także poznaliśmy przewidywany termin ukończenia prac nad survival horrorem czeskiego studia.
Dzisiaj od 14:00 do 15:00 czasu polskiego trwała prelekcja Deana Halla, przedstawiciela zespołu deweloperskiego Bohemia Interactive, z okazji właśnie odbywającego się wydarzenia EGX Rezzed w Londynie. Na wykładzie twórca podzielił się szczegółowym rozkładem jazdy dotyczącym znajdującej się obecnie w fazie alfa gry DayZ, która sprzedała się do tej pory na oficjalnej stronie internetowej i platformie Steam w nakładzie przekraczającym 1,7 miliona egzemplarzy. Premiera pełnej wersji została zaplanowana na pierwszy kwartał 2015 roku, ale zgodnie z tym, do czego przyzwyczaili nas twórcy, czekają nas solidne, regularne aktualizacje. Mają one stopniowo wprowadzać nowe elementy do wirtualnego świata postapokaliptycznego wykreowanego przez Rocketa i zespół Bohemia Interactive, który poszerzył się niedawno o oddział na Słowacji, mający wesprzeć pozostałych deweloperów odpowiedzialnych za DayZ.
Pierwsza duża łatka ukaże się w najlepszym razie w ciągu najbliższych dwóch tygodni, a w najgorszym przed końcem kwietnia. W grze pojawią się łuki, kusze oraz możliwość rozpalania ogniska, które posłuży nam do pieczenia jedzenia. Ponadto szykują się poprawki m.in. w kodzie sieciowym i systemie tzw. lootu, a także dodatkowe opcje dla admina serwerów (m.in. przyspieszenie cyklu dnia i nocy). Świat DayZ zostanie podzielony na ćwiartki, które będą resetowane co jakiś czas. Dzięki temu gracze, którzy dołączą do serwerów w trakcie rozgrywki, będą mieli szansę na zdobycie mniej lub bardziej przydatnego wyposażenia. Zespół deweloperski rozpatruje także wprowadzenie możliwości skakania postacią.
- Drugi kwartał – m.in. poprawiony kod sieciowy, nowy system lootu, dodanie łuku, kuszy czy opcji rozpalania ognisk
- Trzeci kwartał – m.in. broń AK47, kolejne zwierzęta, pojazdy, agresywniejsze zombie, możliwość barykadowania się, obsługa procesorów wielowątkowych i wielordzeniowych, wsparcie dla modyfikacji
- Czwarta kwartał – m.in. rozszerzenie listy o bardziej zaawansowane pojazdy, ulepszanie wehikułów i broni, większe możliwości ochrony przed przeciwnikami
- Pierwszy kwartał 2015 – przewidywana premiera pełnej wersji gry
Jeszcze w drugim kwartale bieżącego roku doczekamy się w DayZ sześciu nowych rodzajów zwierząt, na które będziemy mogli zapolować, zaawansowanych efektów pogodowych (włącznie ze śniegiem i mgłą), realistycznej fizyki upadanie ciał (ang. ragdoll physics), ulepszonej sztucznej inteligencji zombie oraz kolejnych kontenerów. Trzeci kwartał roku to rozbudowanie wcześniej zaplanowanych elementów, a co za tym idzie – zostaną dodane kolejne zwierzęta (niedźwiedzie, wilki) do upolowania albo towarzyszące postaci (pies, koń). Otrzymamy również nową broń (AK47) oraz, na co przede wszystkim warto czekać, zmiany w zachowaniu żywych trupów (staną się agresywniejsze i wrażliwsze na to, co dzieje się wokół nich) oraz systemie lootu. Co więcej, możliwość barykadowania się w budynkach oraz groźniejsze zombiaki mają zauważalnie wpłynąć na oblicze gry. Plany na trzeci i czwarty kwartał 2014 roku obejmują także pojazdy, począwszy od najprostszych rowerów, przez niewielkie samochody, a skończywszy na helikopterach, ciężarówkach czy łodziach. Jakby tego było mało, to będziemy mogli ulepszać wybrane części pojazdów. Jeśli chodzi o optymalizację silnika gry, to największe korzyści mają czerpać gracze mający w swoich obudowach komputerowych procesory wielowątkowe i wielordzeniowe.
Na koniec warto wspomnieć jeszcze o tym, że wczesna, na bieżąco rozwijana, wersja gry DayZ doczeka się także wsparcia dla modyfikacji, integracji z usługą Steam Workshop oraz osiągnięć w ramach platformy firmy Valve. Ujawniony dzisiaj przez Deana Halla rozkład na 2014 rok nie musi się sprawdzić w stu procentach, a co za tym idzie – część zaplanowanych elementów być może nie zostanie wprowadzona na czas.
- Obejrzyj wykład Deana Halla na EGX Rezzed w serwisie Twitch.tv
- Oficjalna strona internetowa gry DayZ
- Testujemy wersję alfa gry DayZ - survival, sandbox, zombie i zgniłe owoce