autor: Michał Kułakowski
DayZ opuści program wczesnego dostępu w 2018 roku
Po blisko pięciu latach od debiutu DayZ jego deweloperzy zapewniają, że gra ma opuścić program wczesnego dostępu w 2018 roku, wraz z premierą wersji 1.0. Na początku przyszłego roku do grających trafi także długo oczekiwana aktualizacja oznaczona numerem 0.63, która wyznaczy przejście z fazy alfa- do beta-testów.
DayZ, a więc samodzielna wersja niezwykle popularnego moda do gry ArmA II autorstwa Deana Halla, w którym staramy się przetrwać w opanowanym przez zombie fikcyjnym państwie Czarnoruś, zadebiutowała w steamowym programie wczesnego dostępu w grudniu 2013 roku. Mimo szumnych zapowiedzi deweloperów, wielu obietnic, produkcja gry wciąż znajduje się na półmetku. W opublikowanym właśnie obszernym wpisie na oficjalnej stronie internetowej, główny producent tytułu, Eugen Harton, przedstawił fanom przyszłoroczne plany kierowanego przez niego zespołu.
Harton zapewnił, że w 2018 roku gra otrzyma wreszcie długo wyczekiwaną wersję 1.0 i opuści program wczesnego dostępu. Mniej dobrą wieścią jest opóźnienie aktualizacji oznaczonej numerem 0.63, o której pisaliśmy obszernie w tym miejscu. Wbrew oczekiwaniom fanów, patch nie trafi do nich w grudniu, a dopiero na początku nowego roku. W przeciągu najbliższych miesięcy deweloperzy planują także implementację kolejnych znaczących zmian, między innymi w systemie walki wręcz oraz systemie skradania, a także zadawania i otrzymywania obrażeń. Dowiedzieliśmy się również, że producenci pójdą na pewne kompromisy. Wbrew zapewnieniom, w wersji 1.0 nie ujrzymy zapowiadanych jeszcze w 2015 roku opcji, takich jak modyfikacja pojazdów, budowa i składanie barykad, możliwość kierowania samolotami, motocyklami czy rowerami. Mają one zostać wprowadzane stopniowo w popremierowych łatkach. Ze względu na poważne problemy techniczne, zespół zrezygnował natomiast całkowicie ze zwierzęcych towarzyszy.
Co ciekawe, twórcy przekonują, że niedługo po debiucie na PC, DayZ trafić ma wreszcie także na konsole Xbox One i PlayStation 4. Bez wątpienia, 2018 rok może zadecydować ostatecznie o losie DayZ, którego popularność od dawna systematycznie spada. Jeżeli autorzy nie odbudują zaufania fanów, mogą zapomnieć o zdrowej społeczności graczy, która pozwoli utrzymać tytuł przy życiu.