autor: Kamil Zwijacz
DayZ - Bohemia zdradza plany na 2016 rok
Równo dwa lata temu gra DayZ zaliczyła debiut w Steam Early Access. W tym czasie deweloperzy wprowadzili szereg zmian do popularnej produkcji, ale do końca jeszcze daleka droga, więc studio Bohemia postanowiło opublikować planowaną listę nowości.
16 grudnia 2013 roku w Steam Early Access zadebiutowała gra DayZ, więc dziś słynna survivalowa produkcja obchodzi drugie urodziny. Studio Bohemia Interactive cały czas jednak rozwija tytuł i na oficjalnej stronie postanowiło opublikować rozpiskę celów na 2016 rok. Twórcy zamierzają wprowadzić do gry wsparcie dla modyfikacji ze Steam Workshop i możliwość budowania barykad. Natomiast modele postaci otrzymają dodatkowe ruchy i będą płynniej poruszać się w świecie gry. Pojawią się także pojazdy latające, zwierzęcy towarzysze i drapieżniki, o których pisaliśmy ostatnio. Ponadto zaimplementowany zostanie nowy system renderowania, animacji oraz audio, a wszystko to uzupełni nowocześniejszy interfejs użytkownika oraz ukończona mapa Czarnorusi Plus.
Deweloperzy obiecali jednak, że „to dopiero początek”. Przypominam, że w przyszłym roku proces produkcji DayZ ma zostać ukończony, aczkolwiek warto zauważyć, że sporo z zapowiedzianych nowości miało być wprowadzonych w tym roku. Pod koniec 2014 roku opublikowano bowiem komunikat, w którym np. nowy system renderowania był planowany na pierwszy kwartał 2015 roku, a nie ma go do dziś, choć twórcy ukończyli już część elementów, w tym renderowanie powierzchni wody DX 11 i Ambient Occlusion DX 11, o których poinformowano kilka dni temu, publikując także poniższe screeny. To jednak nie wszystko, gdyż drapieżniki i pojazdy latające miały pojawić się w trzecim kwartale bieżącego roku, tak jak i barykady. Krótko pisząc, deweloping nie idzie zgodnie z planem, na co z pewnością wpłynęło przeniesienie gry na nowy silnik Enfusion.
„Bardziej niż ktokolwiek inny rozumiemy frustracje i trudności związane z uczestniczeniem w publicznym tworzeniu gry. Wraz z postępami prac z nowym silnikiem Enfusion, my i nasza społeczność, doświadczyliśmy niedziałających elementów, brakujących funkcji, poważnych bugów, problemów z oszustami i nie tylko. Jednak doczekaliśmy się także ważnych ulepszeń” – stwierdzono w opublikowanym komunikacie.
Krótko pisząc, praca nad PC-towym DayZ nie jest łatwa, a dodatkowo twórcy tworzą także wersję konsolową. Prototyp tego wydania ma się ukazać w pierwszym kwartale 2016 roku. Czekamy zatem na dalsze efekty wysiłków studia Bohemia.