Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 października 2024, 11:42

Baldur’s Gate 3 i This War of Mine nagrodzone przez Amnesty International jako gry mające „moc zmieniania świata”. Polska strategia „urośnie o coś” na 10. rocznicę premiery

W konkursie Code the Rights przyznaje się nagrody grom, które w innowacyjny sposób podejmują tematy związane z prawami człowieka. Laureatami pierwszej edycji są Baldur's Gate 3 oraz This War of Mine.

Źródło fot. 11 bit studios.
i

Poznaliśmy laureatów pierwszej edycji konkursu Code the Rights, organizowanego przez zespół Amnesty International. Jest to nagroda przyznawana grom, które „w innowacyjny sposób podejmują tematy związane z prawami człowieka i uwrażliwiają graczy na kwestie społeczne”. Statuetki rozdane zostały podczas Game Industry Conference (GIC).

Laureaci Code the Rights

Główne wyróżnienie otrzymała najnowsza produkcja Larian Studios, czyli Baldur’s Gate 3. Jury doceniło ją za „odzwierciedlenie współczesnych problemów, z jakimi borykają się osoby migrujące i uchodźcze”, a także za „zachęcanie do refleksji nad sprawiedliwością, wolnością i tożsamością”.

Grę wyróżnia to, że pozwala odkrywać i wyrażać różnorodne tożsamości dzięki wysoce spersonalizowanemu trybowi tworzenia postaci. Daje w ten sposób osobom grającym możliwość wyrażenia siebie. Dodatkowo, przedstawienie grupy wysiedlonych osób poszukujących bezpiecznego schronienia odzwierciedla współczesne problemy, z jakimi borykają się osoby migrujące i uchodźcze. Jurorzy docenili także możliwości, jakie daje gra przy wyborze środków walki i w opcjach dialogowych, nie zmuszając graczy do każdorazowego uciekania się do przemocy czy zadawania bólu. Integrując dylematy moralne i zachęcając graczy do refleksji nad sprawiedliwością, wolnością i tożsamością, Baldur’s Gate 3 zapewnia nie tylko wyjątkową rozrywkę, ale także napędza rozmowy na temat praw człowieka, wyznaczając nowy standard w branży gier.

Poza nagrodą główną przyznano także wyróżnienie specjalnie. To powędrowało do polskiego 11 bit studios za produkcję This War of Mine. W uzasadnieniu czytamy:

W obliczu porażki społeczności międzynarodowej i braku wystarczających działań na rzecz deeskalacji największych konfliktów zbrojnych na świecie, This War of Mine przypomina o dramatycznych realiach, z jakimi muszą się mierzyć osoby cywilne. Przykładem może być sytuacja w Strefie Gazy, Libanie czy Ukrainie. Gra pozwala zrozumieć, jak ogromne znaczenie ma międzynarodowe prawo humanitarne, którego zasady zwiększają szanse ludności cywilnej na przeżycie w strefach konfliktów zbrojnych.

Nowe rzeczy w This War of Mine

Michał Mańka, redaktor prowadzący tvgry, miał okazję porozmawiać niedawno z Pawłem Miechowskim, jednym z twórców This War of Mine. Odczuwa on olbrzymią dumę w związku z wyróżnieniem od Amnesty International za grę, która „ma moc zmieniania świata”, co z pewnością pasuje do obu laureatów konkursu. Co jednak ciekawe, Miechowski zdradził, iż wojenny tytuł otrzyma niedługo „nową treść”.

Zrobimy coś jeszcze do tej gry na 10. rocznicę. Zaczęliśmy w okolicach kilku miesięcy temu i jesteśmy blisko, żeby coś pokazać, żeby o tym mówić. Także ta gra urośnie o coś. […] Chcemy poprzez tę nową treść w This War of Mine coś wnieść jeszcze do tego konceptu, to jest istotne.

Nowy projekt będzie w całości charytatywny, a więcej na jego temat powinniśmy dowiedzieć się w okolicach 10. rocznicy premiery gry, czyli 14 listopada. Przy okazji twórca potwierdził, że na ten moment nie ma planów opracowania kontynuacji This War of Mine, choć może się to kiedyś zmienić, jeśli zespół wpadnie na jakiś dobry pomysł.

  1. Recenzja gry This War of Mine – survival na wojnie z perspektywy cywila
  2. Recenzja Baldur’s Gate 3 – RPG na dychę i na lata

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej